Perfekta barnfisket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Perfekta barnfisket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Perfekta barnfisket

Min dotter är 7 år och älskar att fiska och följer alltid med mig och fiskar om det passar med tiderna. Om hon själv får välja så pilkar hon helst strömming eller metar abborre då det blir mest napp då. Hon brukar dock kasta lite också, men har inte fått nått på detta än tyvärr. Oftast blir det då jiggning efter abborre, men problemet är att antingen blir det lite för fort hemtag i mellanvattnet eller när hon försöker fiska lite mer bottennära så blir det lätt bottennapp.

Kom då på att Carolinarigg eller texas borde vara optimalt som barnfiske för att få resultat. Det enda instruktioner hon behöver är att räkna till t.ex 10 efter att riggen landat i vattnet och därefter veva ett antal varv sen pausa/veva/pausa...gör heller inget om pauserna blir lite för långa och risken för bottennapp är betydligt lägre. Kommer väl missa ett antal napp på grund av slaklina, men det är ju inte hela världen. Fiskar man dessutom något bete som rör sig aktivt även vid pauserna (tänker t.ex Illex scissor comb) så är det ju svårt o misslyckas. En lite kortare Texas borde heller inte vara så bökig o kasta. Vad tror ni, har ni några andra lämpliga tekniker?

Spinnare. Bra mycket enklare..

Kommentera

Jag är nog fortfarande ett barn även om jag är 14. Jag tycker att saker som att pilka är riktigt roligt. Men när man får in knycken på jiggningen då är det bara heaven. Om ni har en pool kan du lära henne att jigga i den först och sedan kan du ta med henne ut. När det kommer till frågan om jiggar och om man ska köra weedless så är mitt svar bara, Pigletshad med en offset hook. Du kan få lite allt möjligt på denna riggen. Min kompis till exempel han brukar till och med få sill (Större variant av strömming) på denna riggen fast då använder han ingen tyngd. När vi kommer till frågan hur mycket tyngd man ska ha är mitt svar, runt 6 gram + jiggens tyngd. Om du inte vill köra en Carolina rigg eller Texas kan du kan helt enkelt bara sätta in två tungsten tyngder från BFT in i din Pigletshad. Jätte lätt men roligt
      There are two types of fisherman - those who fish for sport and those who fish for fish.

Kommentera

Håller med om spinnare. Barnsligt enkelt och effektivt

Kommentera

Allt som ger fisk är bra, blir det ingen fisk på ett stund sp är det garanti att "barnet" har ett svärd i handen och sen får man åka in till lokal och köpa nya spötoppar dagen efter.. Eller är det bara min grabb kanske?

Kommentera

Var ute med dottern idag, hon fick sin första helt egenfångade gädda på kast (Mcrubber big bass) samt 2 borrar på texasriggad illex scissor comb. Succé!! Nu är hon fast...

Kommentera

Spinnare är ett säkert kort för att få fisk och det är enkelt att kasta och veva in för barn.

[FONT=Trebuchet MS] Ajöss och tack för fisken![/FONT]

Kommentera

Mete var det som oftast fungerade när mina döttrar var med i yngre år.
                Även om inte uppmärksamheten alltid hölls på flötet precis......

När de blev lite större var vertikalfisket en riktigt bra metod att locka dem ut på sjön med. Själva fisketekniken är ju ganska enkel då de inte behöver behärska kastteknik osv. Och lyckades man hitta nån gös eller gädda som gav dem ett hårt hugg och en bra kamp på den lätta utrustningen var lyckan ett faktum.

Men vid spinnfisket tror jag du är inne på rätt spår med en offset krok. Risken för att fastna någonstans blir ju minimal.
                Gärna en jigg med curlytail som ju lockar bra oavsett intagningsteknik.
                Själv har jag haft bra fiske med Svartzonkers McRubber Tail i den minsta storleken.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                23 svar
                4 263 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B