Smörja upp ny rulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Smörja upp ny rulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Smörja upp ny rulle?

Hej! Har fått hem min abu black max idag! Kan knappt lägga ifrån mig den och jag vill bara ut och kasta med den. Helt sjukt vad gött lågprofils rullar ligger i handen nästan så det är snuskigt.
    Har lite funderingar kring den då det är en billighets rulle. Bör man smörja upp den innan jag använder den?
    Är det tg rocket fuel yellow label och Cal´s Universal Reel & Star Drag Grease som är the shit då?

Tack i förhand

Verkar lite överkurs att behöva göra det? Jag har aldrig gjort det med nån ny rulle iaf, men har du för lite att göra är det väl bara att sätta igång. Kan ju vara smart att vänta tills du vet att den funkar så du inte får problem med garantin..

Kommentera

Om rullen går bra så tycker inte jag att du behöver smörja, känn efter och bedöm hur den går.

[FONT=Trebuchet MS] Ajöss och tack för fisken![/FONT]

Kommentera

ok, tänkte inte på garantin. Angående linan, kan jag knyta på linan genom hålen som är i spolen, har nämligen haft problem med mina flätlinor att spolknuten blir lös och att linan bara snurrar runt på spolen.

Kommentera

Bottna med nylonlina så slipper du det problemet och samtidigt fyller du upp spolen så du inte behöver "slösa" flätlina.

/Apan

Kommentera

Börja med ett par meter nylon längst in så är problemet löst.

Kommentera

Ursprungligen postat av anton_95 Visa inlägg
              Hej! Har fått hem min abu black max idag! Kan knappt lägga ifrån mig den och jag vill bara ut och kasta med den. Helt sjukt vad gött lågprofils rullar ligger i handen nästan så det är snuskigt.
              Har lite funderingar kring den då det är en billighets rulle. Bör man smörja upp den innan jag använder den?
              Är det tg rocket fuel yellow label och Cal´s Universal Reel & Star Drag Grease som är the shit då?

Tack i förhand
              Absolut. Daiwas olja är den klart bästa. Får även ny rulle att rulla ännu bättre. Garanterar!

Kommentera

Det är ingen mening med att bara kleta dit mer olja och fett. I så fall ska man göra rent alla delar/lager och ersätta fabrikssmorningen med bättre grejor. Det kan göra en rätt avsevärd skillnad.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                  Det är ingen mening med att bara kleta dit mer olja och fett. I så fall ska man göra rent alla delar/lager och ersätta fabrikssmorningen med bättre grejor. Det kan göra en rätt avsevärd skillnad.
                  Fett skall man definitivt inte tillföra. Fett krävs lite mer kunskap om att hantera i en rulle. Men bra olja inga problem.

Kommentera

Faktum är att de flesta rullar jag har köpt från ABU har varit felaktigt smorda från fabrik. Det rör främst de runda rullarna från Svängsta. Högfartsdelen med evighetsskruven har haft eett tjockt lager med ett blått segt fett medan lågfartsdelen varit nästintill osmord. Man hör ofta att ABUs runda rullar har en mekanisk känsla jämfört med tex Shimano. Med rätt fett i rätt mängd är det faktiskt ingen större skillnad.

Nu spelar det inte så stor roll om evighetsskruven är fettsmord på en BlackMax då den inte snurrar vid kast. På en rund rulle är det en katastrof för kastlängden.

Öppna smörjporten och titta om det finns fett på huvuddrevet. Finns det fett så är allt frid och fröjd. Om inte är det bara att trycka in lite fett i hålet på drevet.
                    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 872 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta  
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57