Höstgädda! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höstgädda!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Höstgädda!

    Tjena, tänkte nu på början av hösten så skulle iallafall jag ha nytta av en tråd där alla skriver vart dom hittar sina höstgäddor i era vatten och vad för bete ni använder! så har vi en samlad tråd inför höstfisket 2016 där vi som inte lyckas kan gå in och hitta lite tips eller inspiration!

  • #2
    Är det höst än? På gränsen i alla fall. Var ute i lördags och hade kort och intensivt snip-rally i en decimeter-djup vik. Tjock dimma i soluppgång och körde propellerbete. En av de vackraste fiskestunder i mitt liv. Kastade in i den bländande solen och stod bara och lyssnade. Plopp, plopp, plopp.. Bam!
    "Man kan aldrig njuta och få fisk samtidigt" -Okänd
    Följ mitt fiske: http://tubbesmete.wordpress.com

    Kommentera


    • #3
      Jag hittade i lördags flera gäddor där betesfisken hade börjat klumpa ihop sig.
      Betesfisken stog på en brant kring 8-10m och där stog det även mycket gädda.
      Klar, ganska stor norrländsk sjö och ytvattentempen låg på lite drygt 14gr.

      Mvh. HenkeW


      Sent from my iPhone using Tapatalk

      Kommentera


      • #4
        körde två heldagar i helgen..vattnet klev upp på 17 grader mitt på dagen så vi är inte där än men jag gillar initiativet!

        Trots det blev det många gäddor och de flesta tog över 12-18meters djup med vobblerna liggandes på 3.5-4m

        Det knepiga dock var att jag körde vertikalt efter gädda på samma sjö på lördagen, och där fanns inga pelagiska gäddor utan alla var utefter botten på 10-12m eller djupare och extremt aggressiva, stigningar på 6-7 meter var standard, hann knappt släppa jiggen innan det small till i rasande fart! Hade inte ett enda eko som var "given gädda" som inte klippte grejerna, 30+ attacker under dagen är fan underbart kul

        Skitsamma att det fortfarande är lite för varmt i vattnet, fisket var asroligt och helgens topp blev 107cm 7.13kg luftakrobat! Hade ett sånt jävla fiskesug idag att jag kände mig som en knarkare som inte fått sin fix och då hade jag ändå fiskat 23 timmar i helgen

        Kommentera


        • #5
          Haha må va varmt ute! men när slutet på september närmar sig så är hösten här Fiskade i helgen och fick varken gädda över 1kg på varken djupt eller grunt! dock va borrarna på g framåt kvällen och det bara smattrade i ytan i en passage mellan land och en avlång ö! vart jiggen än for så satt då en borre på kroken! anledningen till att jag starta tråden är för att jag inte haft något vidare höstfiske förr och tänkte att jag och andra kan få lite tips via era historier ju längre in på hösten vi kommer! så kanske även jag lyckas inte fiskat så seriöst förr men nu är jag ute så fort jag får chansen å dänger gummi och fiske på djupare än 5m har för mig aldrig vart något jag utfört :P

          Kommentera


          • #6
            Hade helt galet fiske i slutet av förra veckan, femtiotal hugg varje dag, dock kanske bara ett dussin landade, väääldigt lustiga, hugger inte ordentligt, nafsar i tailar/paddlar och är superförsiktiga, följer mycket osv. Funkade bäst med 15-20cm swimbaits och tailar. Alla tog på vatten mellan 0-2m.

            Kommentera


            • #7
              Jag har hittat dem i bakvatten (fiskar i dalälven) där bytesfisk har börjat klumpa ihop sig. Inte de jättestim man hittar längre fram på hösten men samma tendenser. Djupen har varit 3-6m där jag fiskat. De har tagit på mccelly 17cm färg F och en swim whizz yellow belly perch stora modellen.

              Det jag även märkt är att bytesfisken fortfarande flyttar på sig rätt snabbt. Efter en stund blev det helt tomt med ekon och då försvann gäddan också. Bytte plats någon timme och sedan tillbaka. Ibland var bytesfisken och gäddan där igen. tydligt att de börjat följa efter bytesfisken med andra ord.

              Kommentera


              • #8
                Skitfiske på Värtan i helgen, mycket ekon men trögt. Trolling med vobblare på 4-6m.
                Det är en extremt liten skillnad mellan att fiska och att stå bredvid en sjö och se ut som en idiot.

                Kommentera


                • #9
                  Var ute igår och såg massa ekon i djupkanterna (från 5 till 10 meter)
                  Dock inga hugg där, endast några småttingar i vasskanterna.

                  Känns inte riktigt som att dom kommit igång än, fortfarande varmt i vattnet (ca 18 grader)

                  Kommentera


                  • #10
                    Har ett längre djup som går från 7m till 14m i typ 100m och sen 7m igen, där är det något sjukligt med betesfisk, kanske ska prova där lite om några veckor

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 188 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 239 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 494 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    52 svar
                    12 409 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    709 svar
                    59 609 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Arbetar...
                    X