utrustningsråd! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

utrustningsråd!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• utrustningsråd!

Hej. Jag har fiskat av och till de senaste sex åren och känner nu att det är dags att byta ut utrustningen. Jag har tidigare använt en billig Abu rulle samt ett enkelt spö (-25g). Jag tänker främst fiska Havsöring, gädda och lax så behöver en rulle samt spö som passar bra för dessa. Har ni några råd? Undrar även om någon har erfarenhet av att beställa fiskeutrustning via internet?

Tacksam för svar!

Svårt med en utrustning till alla de arterna... Berätta först lite mer om vilka kastvikter du vanligen kör med och om du fiskar från båt eller land, det senare kan kräva ett längre spö för bättre kastlängder.
    För gädda har jag ca tre olika kit beroende på vad jag ska kasta för bete, ett annat till havsöring och ett tredje till laxen i Dalälven... (länge sedan det fick jobba dock...)

Har aldrig haft några större problem med inköp via internet varken från utlandet eller i Sverige. Vissa restnotar sånt de inte har i lager fastän det såg ut att finnas i lager i webbutiken - sånt gillar inte jag... Bara att beställa skulle jag säga om webshopen är "känd"

Kommentera

Kommer nog främst bli gäddfiske med drag runt 25-40 g. Fiskar främst från land

Kommentera

Prisnivå?

Kommentera

Rullen får gärna gå på under 1800 kr. Finns det någorlunda bra spön under 1000 kr? Kommer inte fiska ihjäl mig så behöver ingen topp utrustning.

Kommentera

För 2800kr får du en extremt bra utrustning skulle jag säga.
            Runt 2000kr räcker gott.
            Men att hitta lämplig utrustning för alls tre arter är mer eller mindre omöjligt. Däremot kan jag tipsa om toppen grejer till gädda.

Kommentera

Ett daiwa prorex spö 20-60g kommer du långt på, sen en haspelrulle som känns bra till den så har du en kombo för ca 2papp som bör räcka dina behov ganska bra !

Kommentera

Varför inte daixa prorex rulle till? Har inte själv testa haspeln men kan inte annat än tro att den är fin.
                Säkert kort är annars shimano rulle , exage 4000 tex

Kommentera

Prorexrullarna känns kanon ! Jag hade dock satsat på en rulle i 2500 strl om det gäller såpass låga kastvikter på betena. Lite lättare viktmässigt, men även bekvämare

Kommentera

Om det är fiske från land och haspel som gäller torde man ju kunna köpa en duglig öring/laxpinne om 10'+, en ok rulle till det (typ stradic hagane?) och spola på typ 0,20 flät.

Med det borde han kunna täcka det mesta, om han är ok med att använda lite lättare beten till gädda. Om det bara får användas ett bete till allt räcker det med en Vicke 20g

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 276 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B