Upphängarfluga vid Öringsfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Upphängarfluga vid Öringsfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Upphängarfluga vid Öringsfiske

Raniceps tipsade om detta när Öringen var trög och nu undrar jag hur många som kör med det här på Östkusten ? Låter som en jäkligt smart grej tycker jag ...

Vad ska man välja för fluga och hur ska man fästa den på bästa sätt om man kör med FireLine lina ?
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Våra öringar är ju överlag visserligen mindre än era, men eftersom det fångas större öringar på fluga så tycker jag det borde funka hos er också. Teorin är att öringen ser en mindre fisk(draget) jaga ett bete (flugan) och blir avundsjunk och hugger flugan framför nosen på draget.

En bra upphängarknut för Fireline har jag inte koll på (jag kör alltid nylon till öringen).

Flugan jag har fått mest på i år är en hemmagjord fluga som skulle få vilken flugbindare som helst att börja gråta (den är otroligt ful, lite garn, lite fjädrar och tråd - ett riktigt hobbybygge).
    Mina erfarenheter säger att i början på säsongen så verkar inte utseendet på flugan spela speciellt stor roll.

Kan tillägga att 66% av öringarna har tagit flugan före draget i år för mig. En fördel är också att man lyckas landa mer öringar som tagit upphängaren.

Är det verkligen ingen som kör med detta på Ostkusten?

Kommentera

Har ni några bra instruktioner på hur man binder på en upphängare (gärna med bilder). Finns väl dom som binder direkt på linan men det är väl inte så bra, antar att man ska ha en uthängande linstump som binds på en knuten ögla på linan, eller?!??
      http://fnb.cocktails.nu

Kommentera

Jag har funderat på att sätta ett trevägs lekande på ett betes lås. Sen en kortare nylonlina med flugan och en lite längre FireLine med ett nytt meteslås och det andra betet. Borde funka tycker jag ...
        C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
        Svar på vanliga frågor hittar ni Här
        Fiskesnacks regler hittar ni Här
        Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Jag har kört med upphängare och fått en del men jag har fått linbrott och att flugan trasslar sig oockså.
          Men när det är rögt så har vi haft goda resultat med kastdobb när det är följe då byter man bara spö....En hel del att tänka på men kul är det iaf.....

Berman trevägs leka sjunker och flugan och draget får en konstigare gång ska man ha en upphängare så ska man nog knyta direkt på linan med någon specialare...hehe

/J
          Omdöme får man av erfarenheter, erfarenheter får man av dåligt omdöme.

Kommentera

Har provat det ett par gånger, funkar bra. Fick iden från Älvkarleby
            principen va densamma 3 lekare vikter tubfluga. Nä nu ska termosen ner i väskan, för nu går jag och fiskar.....
            I morgon, då ska jag nog fiska!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
            25 svar
            3 337 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Chrispenborn