Abborrfiske med jigg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborrfiske med jigg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abborrfiske med jigg

Tänkte be om lite tips gällande abborrfiske med jigg i mälaren. Hittils har jag nästan uteslutande kört med spinnare på abborre, men då alla säger att jigg är det som gäller, speciellt för de riktigt stora borrarna, så har jag tänkt testa det iallafall!

Till att börja med vad bör man ha för lina? Har ett UL sätt med rulle och spö från abu garcia, är det fireline 0.10 som gäller? Spelar färgen nån roll egentligen? Sen undrar jag om det stämmer att man bör köra vid grynnor och grund? Själv har jag mest kört på vikar och vass, men har vart sjukt dåligt senaste åren tycker jag. När man sen kastar, ska man stå vid det grunda och kasta ut mot det djupa och liksom släpa jiggen uppför branten? Eller ska man stå djupt och kasta mot det grunda? Måste man alltid ha jiggen vid botten, tkr man så lätt fastnar då?
    Spelar sen vind och värme roll? Får nåmligen aldrig fisk när det blåser vågor, och upplever att det blir svårt att jigga då linan blåser iväg.

Slutligen, några tips på bra jiggar?

Typiskt ”mälaren fiske”
    Senast ändrad av Bergman; 2018-08-16, 09:05. Anledning: Bäddat in filmen

Kommentera

Här är en video till som är bra att se på.

En jigg som är ett säkert kort är relaxa 2", 2,5" finns på beten.nu väldigt billigt nu.
      Färgen på linan kan spela roll, inte för fiskens skull men för egen. En skarp färg är lättare att se med ögat och ofta registrerar ögat när fisken är där, oftast känner man såklart huggen men ibland är dom försiktig o då kan det va bra o kolla på linan. Typ när jiggen droppar, då hugger det ofta men man har Slacklina o känner inte.
      Fireline.är en bra lina.

Brukar oftast stå på det grundare, kastet ut över branten o ta hem betet. Det är inte alltid det är ett måste att jogga på botten, ibland kan till o med vanligt spinn fiske med snabba knyckar i frivattnet vs det som funkar.
      Senast ändrad av Bergman; 2018-08-16, 09:05. Anledning: Bäddat in filmen

Kommentera

Tack, väldigt bra och lärorika videos och kommentarer!

Har ni någon erfarenhet kring hur djupa grunden bör vara, de flesta grunden i mina vatten i järfälla ligger på 2-3 meter, för att snabbt gå över till 10-12 meter utanför. Är det bra förhållanden eller är det bättre som i videorna stå på typ 7-8, och kasta mot 11-12?

Kommentera

Ursprungligen postat av Pebo Visa inlägg
          Tack, väldigt bra och lärorika videos och kommentarer!

Har ni någon erfarenhet kring hur djupa grunden bör vara, de flesta grunden i mina vatten i järfälla ligger på 2-3 meter, för att snabbt gå över till 10-12 meter utanför. Är det bra förhållanden eller är det bättre som i videorna stå på typ 7-8, och kasta mot 11-12?
          Det vet man aldrig utan skiljer sig från dag till dag, kolla väder och vind och leta tills du knäckt koden och kolla ekolodet efter var betesfisken står.

Kommentera

Har du ett ekolod så underlättar det mycket då du vet exakt vart du ska stå och kasta, om du vill fiska gös rekomenderar jag grynnan utanför rosersberg runt ”skarven” som är i mitten som är 8,9 meter där finns det mycket gös, sen kör du 20g skallar.. har haft bäst resultat på gunki G’bump, finns på kanalgratis på kampanj

Kommentera

Använd appen”eniro på sjön”

Kommentera

Tack!

Kommentera

Jag har letat efter lite hyffsad abborre i mitt hemmavatten under flera års tid. För 4 dagar sedan hittade jag ett bra ställe trots att det är en ganska liten sjö. Igår testade jag djupbranter kring det stället på annat sätt än jag alltid fiskat på med jigg. Ännu bättre. Bara att knäcka koden....

Kommentera

Igår körde jag vid 3-3,5m och kastade ner på branterna som går ner till ca 8-9m.
                    Bäst funkade faktiskt dropshot.
                    Stenig botten vid toppen. Kom stim med fin abbore men bara korta stunder. Toppfisk på
                    Ca 650g och flera på runt halvkilot...jiggarna va Savage gear - canibal shad i färg blue pearl.
                    Även Gunki grubby shad - red ghost och Lucky john basara har gett bra med fisk i år.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 856 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta  
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57