flätlinor till HÖfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

flätlinor till HÖfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• flätlinor till HÖfiske

jag är ganska ny på havsöringsfiske och undrar om det är passande att använda flätlina vid kusten när det är grunt och en jävla massa sten jag har nämligen haft dålig erfarenhet tidigare men det kan ha berott på rullen(billig okuma) använder ni tunn flätlina till ert HÖfiske?

Kör med både spiderwire och fireline inga problem.

Kommentera

får väl pröva nu när jag har lite bättre rullar som är mer anpassade för flätlinor

Kommentera

Jag kör endast med flätlina vid HÖfiske eftersom att kontakten är så otroligt viktigt, och det funkar skitbra. Några problem med att linan går av har jag inte varit med om. Enda gångerna är när rullen krånglat eller om en gädda sliter av linan mellan käftarna. Men jag tycker inte att det finns någon som hellst nackdel med flätlina, tvärtom. Du kastar längre vilket är viktigt när det blåser mycket och båten driver snabbt, dessutom så kan du gå ner i dimension på linan och därmed få ännu bättre kännsla. Själv kär jag med 0,17 eller 0,20. Hojta till om du behöver mer hjälp, tex med val av drag, flugor mm.

Kommentera

0,15 flätad har funkat perfekt för mig, har kört med fireline men är inte riktigt nöjd med den så de får bli att testa en ny sort till nästa säsong.

Kommentera

Ursprungligen postat av Motvind
            Jag kör endast med flätlina vid HÖfiske eftersom att kontakten är så otroligt viktigt, och det funkar skitbra. Några problem med att linan går av har jag inte varit med om. Enda gångerna är när rullen krånglat eller om en gädda sliter av linan mellan käftarna. Men jag tycker inte att det finns någon som hellst nackdel med flätlina, tvärtom. Du kastar längre vilket är viktigt när det blåser mycket och båten driver snabbt, dessutom så kan du gå ner i dimension på linan och därmed få ännu bättre kännsla. Själv kär jag med 0,17 eller 0,20. Hojta till om du behöver mer hjälp, tex med val av drag, flugor mm.
            Motvind; Det är tur att inte alla tycker likadant! Bara Volvobilar i Sverige skulle nog bli ganska tråkigt i längden? Blåser det inte alltid motvind där havsöringen håller till? Allvarligt skämtat, visst kastar man betydligt längre med en tunnare lina och du känner lättare ett hugg eller en liten stöt mot draget om du fiskar med helt stum flätlina. Men vad händer om du har en stor hoppande och rullande havsöring på 8-9 kilos vikt som hugger ditt drag över grund, stenig botten? Visst ökar adrenalintrycket när du känner de korta, hårda stötarna från den stora öringen! Men vad händer i ditt huvud här du också känner hur din tunna flätlina skrapar över de vassa bottenstenarna och samtidigt ser havsöringen gå upp i ett nästan meterhögt hopp 30 meter längre ut? Svaret hittar du på nästa sida...
            Go for them!
            Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand
              Motvind; Det är tur att inte alla tycker likadant! Bara Volvobilar i Sverige skulle nog bli ganska tråkigt i längden? Blåser det inte alltid motvind där havsöringen håller till? Allvarligt skämtat, visst kastar man betydligt längre med en tunnare lina och du känner lättare ett hugg eller en liten stöt mot draget om du fiskar med helt stum flätlina. Men vad händer om du har en stor hoppande och rullande havsöring på 8-9 kilos vikt som hugger ditt drag över grund, stenig botten? Visst ökar adrenalintrycket när du känner de korta, hårda stötarna från den stora öringen! Men vad händer i ditt huvud här du också känner hur din tunna flätlina skrapar över de vassa bottenstenarna och samtidigt ser havsöringen gå upp i ett nästan meterhögt hopp 30 meter längre ut? Svaret hittar du på nästa sida...
              Go for them!
              Old Firehand
              ...huvud när du känner...

Kommentera

Ursprungligen postat av Motvind
                ja jag skulle gärna ta lite tips om vilka drag som brukar funka på HÖ

Kommentera

Ursprungligen postat av klackrus
                  jag är ganska ny på havsöringsfiske och undrar om det är passande att använda flätlina vid kusten när det är grunt och en jävla massa sten jag har nämligen haft dålig erfarenhet tidigare men det kan ha berott på rullen(billig okuma) använder ni tunn flätlina till ert HÖfiske?

För mig har det alltid vart flätlinor. Speciellt powerpro, då i dimensioner som 0,13 eller 0.17.
                  Skall testa tuff line nu till hösten som verkar lovande, tror att den finns att får tag i på www.sportfiskebutiken.se
                  Det finns många som säger att man missar å tappar flera fiskar på flätlina, men å andra sidan är känslan bättre och det vill jag inte byta ut. Det gäller att testa sig fram lite. Personligen så önskar jag att jag hade köpt rullen jag sneglade på direkt i stället för att snåla. Precis som motvind sa så är känslan att enda gången den går av är när något skiter sig med rullen eller en slemraket biter av lina å drag för dig.

Kommentera

Old Firehand, har ALDRIG varit med om att linan har brustit för att den har skavits bland stenarna, är det inte lite värre med nylon då? Jag vet inte heller riktigt vad du menar med att man alltid fiskar i motvind, själv så fiskar jag från båt och söker då upp ställen där vinden ligger på. Men nu kanske du fiskar från land och då blir det ju oftast motvind man fiskar i, kanske därför du snackar om brustna linor också. Men jag har iaf inte haft några problem med flätlina oavsett vad andra säger, tror inte heller att man missar fler fiskar heller eftersom jag upplever att flätlinan krokar bättre. Men över till den ursprungliga tråden nu.

Dom drag som använder mestadels är Ludde och Guideserien. Handgjorda och tillverkade i epoxy som är helt otroliga på att fiska grunt. Inte ens far min som annars får botten på vicke misslyckas med dessa. Dom kostar ca 180 kr med det är absolut värt det. Andra som är bra är vicke vobblern, sandgrävlingen,samba och gladsax. Gladsaw är lite bortglömd med är grymm med sin lugna gång som är speciellt bra när det är kallt i vattnet. Det finns just nu så otroligt många HÖ drag så det bästa är att fråga i butiken där du handlar. I stockholm så kan jag rekomendera Söder sportfiske på hornsgatan som är outstanding på service. Vobblers kan också vara bra, typ bomber 15 A, rapala x-rap. Längden bör ligga mellan 9-14 cm.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 873 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta  
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57