Fiskeutrustning till 7-åring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskeutrustning till 7-åring?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av BeBest
    Vad jag vill med min tråd och det var inte helt tydigt i ingressen är att få tips som gör att grabben får vettiga hållbara prylar och inte Biltemas grejor rätt igenom.
    Fiskesaker (spö/rulle) från en bensinmack eller Biltema etc. ger man bara till barn om man INTE vill att de skall börja med fiske.

För att lyckas få fisk på skitprylar där rullen lossnar från spöt eller liknande så krävs det en fiskare som hållt på ett bra tag, och ingen fiskare som fiskat i flera år skulle köpa sån skit.

Fiskedrag däremot kan man ju faktiskt köpa från t.ex. ÖB eller liknande. Det brukar ju vara Conrad-vobbler och såna prylar. De är ju faktiskt helt OK för att kosta 20-30 kronor. Krokarna är ju inte de bästa men de fungerar.
    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Petey21
      Jag skulle nog inte ge en 7-åring som aldrig fiskat förut en vanlig haspel till att börja med, utan för att det ska vara så enkelt som möjligt för honom att använda så skulle jag ge honom ett Abumatic-set. Det kan nog inte bli enklare att använda, och det duger helt klart för abborre och gädda. En 7-åring har nog lite svårt att hantera en haspel, jag minns mina egna skatbon och frustrationen över dessa när jag provade farsans haspel i den åldern (och ja, jag började min karriär med ett juniorset och tillhörande Abumatic).
      Det där håller jag faktiskt inte med om riktigt... Sjuåringar kam mer än man tror. Min brorson är 6 år och har inga som hellst problem att använda en haspel... Det är lika bra att lära sig ordentligt från första början. Förstår inte alls argumentet som många "äldre" har att barn inte kan fiska med haspel, har man en tillräkligt hängiven och duktig lärare så klarar en 5 åring en haspelrulle!

Kommentera

Ursprungligen postat av këff
        om pappan inte tyckte att pengarna spelade så stor roll. varför inte köpa en rulle som man kan ha en längre tid om grabben tycker det är roligt. många bäckar små blir till slut en älv. det är inte alltid ett billigt alternativ blir det billigaste i längden.
        Man behöver ju inte ta en haspelrulle i billigaste laget, men att köpa en stradicrulle är väl lite overkill... Beastmasterspö & Stradic rulle med lina hamnar närmare på 3000 kr! Jag tycker barn ska ha bra grejer från början, men lite måtta får det väl vara...

Kommentera

Okuma Epix hade varit mitt val. Okuma känns mera prisvärt när det gäller rullar runt 500kr.
          sigpic

Kommentera

ABUmatic 170 med 0.35 nylon på ett 8 fots tvåhandsspö. Enklare än så blir det inte för ALLA inblandade parter och rullen lär stå pall bra länge även när innehavaren bytt ut den mot en riktig multi.
            www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av UT
              ABUmatic 170 med 0.35 nylon på ett 8 fots tvåhandsspö. Enklare än så blir det inte för ALLA inblandade parter och rullen lär stå pall bra länge även när innehavaren bytt ut den mot en riktig multi.
              Hade jag fått bestämma själv hade den här tråden aldrig kommit till. Då hade grabben fått en 170 eller en 1044 och ett hanterligt och stryktåligt spö. För mig som är evigt förälskad i SYNCRO finns inget bättre alternativ men grabbens far har en annan åsikt.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

ABUMATIK JJJJJJJJJJJJJJJJJJJAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA det är min barndoms rulle.Rekomenderas................
                Med ett lämpligt spö ,inte för långt till en 7 åring.

Kommentera

Klart grabben ska ha en cardinal & ett beastmaster!
                  Where ignorance is bliss, 'tis folly to be wise.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                  1 690 svar
                  374 434 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg TiSo
                  av TiSo