Havsöring nu!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöring nu!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Öringfiskaren
    Öringen har nog inte kommit in så långt i skärgården en (det är forfarande för varmt ca 12 grader) så prova långt ut utö, nåttarö eller liknande där har det tagits fisk vet jag

Rätta mig om jag har fel men är det inte 11 grader som är det optimala för havsöringen? Då borde rimligtvis inte 12 grader vara så ruskigt off?
    <*)))>< <*)))>< <*)))><
    Sitt inte där och slöa, ut och fiska!!!

Kommentera

vet inte vad som är rätt eller fel

Ideala trivsel tempen är väl olika beroende på höst, vinter, vår. En temperatur runt 5-8 grader är bra på våren, vet ej riktigt vad som gäller för höst, vinter, men kallare i vattnet och öringen kommer in, sedan beror det såklart på mycket annat, tex. närheten till djupare/kallare vatten mm. På vintern bara inte isen lagt sig så brukar det vara bra fiske, fast tempen är bara 1 grad. Under den mörkaste tiden på året, inträffar nästan alltid huggperioderna under den ljusaste tiden på dagen, så är iallafall fallet för mig/oss. Visst får man säkert fisk i skymningen också, men då är man nästan alltid nöjd och på väg hem. ( Kanske inte nöjd med fångsten men...)
      Sent i augusti när tempen är runt 20 grader så tas det öring här på Åland,( södra Åland) inte speciellt långt ut( 1-2 sjömil) , men i yttre skärgården innan havet. Främst på trolling då , men även yrkesfiskare som riktar nätfisket för att få sig lite öring.
      Finns ju de som metar öring mitt i sommaren i strömmingstimmen har jag läst i ngn FFA, för ngra år sedan.

Så det går nog att få dem , bara det är rätt metod och plats

Ursprungligen postat av Skitfiskaren
      Rätta mig om jag har fel men är det inte 11 grader som är det optimala för havsöringen? Då borde rimligtvis inte 12 grader vara så ruskigt off?
      Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

Har tagits fisk i Nynäshamn och på Torö. Polaren har redan tagit 4 st och tappat en vid håvning, så nog finns dom alltid. Trivseltemperaturen är upp till 12c. Jag har fiskat både morgon,kväll och eftermiddag i helgen utan ett liv, men polaren har tagit alla på eftermiddagen. Dragen som förespråkas nu är drag med energi som Vicke,Izmo zalsa mm. Sandgrävlingen funkar säkert men den är bättre när vattnet är under 5 grader. Just nu när vattnet är varmt så brukar inte färgen spela någon större roll men mossgrönt är en säker färg. När sedan vattnet blir kallare är det skrikiga och varma färger som gäller. Leta efter kallt vatten nu, och tvärtom på våren.

Kommentera

Kompis drog upp 2,3 , 2,8 o 4,8 på nåra dar här vid bron
          Stod där o petade på naklarna, så kom han runt hörnet o hoppade på knivet, sjutton gånger.

Kommentera

Är fortfarande lite för varmt i vattnet. Tänkte börja köra nästa helg. Hoppas tempen sjunkit. Favoritfärger på Sandgrävlingen är helsvart, guld-svart, röd-svart och blå-svart. De har funkat bra under nov-dec.
            Gladsax i blå-silver, svart-silver och guld-orange är också bra. Fast vattnet brukar ju vara kallare så här års.

Kommentera

Tempen har att göra med matsmältningen och syresättningen att göra. Medel temp är mellan 7-9 gr. Och dom är som en annan man kan vara i varmt/kallt väder men det e skönt med ca 18-20.Samma med öringen dom kan komma up på sommaren/vintern men dom lever inte där. Dom går nog ner i igen till en behaglig temp. Men jag är ingen expert, Bara vad jag tror.

Kommentera

Det var någon sa till mig igår att havsöringen inte gillar blänkande drag typ toby nu på hösten/tidiga vintern utan att de är bättre på våren. Enligt honom skulle det bero på att havsöringen nu ätit upp sig inför vintern på sill och sådana där avlånga fiskar - och nu äter småskit som flugor och mygg. Den hugger alltså mer för att den är irriterad än hungrig.

Någon som kan dementera/bekräfta detta med blänkiga drag och höstfiske efter hö?

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael
                  Varför skiljer det så mycket mellan fredningstider i olika delar av landet. Leker inte havsöringen ungefär samtidigt överallt? Eller beror det på tillgången?
                  Öringen är fredad i strömmande vatten under leken. Eventuella fredningstider i havet har vad jag vet inget med leken att göra.

Kommentera

Möjligtvis i mynningsområden...

Kommentera

Tjena!
                      Ang betesvalet så finns det många teorier, men här är en sida som beskriver det som jag tror på.

Hoppas höstpremiär i helgen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 690 svar
                      374 937 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo