Hjälp? Tappar fisk ... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp? Tappar fisk ...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp? Tappar fisk ...

Hej!

Jag fiskar jerkbait och har gjort nu i 1 1/2 år. Denna hösten har varit frutansvärd genom att jag idag tappade min sjätte gädda på över 100 centimeter. De sitter på hela vägen in men släpper sedan. Vad fan gör jag för fel.

TIPS TACK FRÅN ALLA.

Skitfiske på er

// Axl
    Har du BIG BANDIT sjunk & shallow till salu så hör av dej med färg, skick & pris inklusive frakt.....

kör du med stenhårda mothugg? tkr ofta man tappar fisk på kassa mothugg

Kommentera

Ursprungligen postat av Fetis
      kör du med stenhårda mothugg? tkr ofta man tappar fisk på kassa mothugg
      håller med, ingen slaklina under drillen får du heller inte ha...

Kommentera

Vassa krokar och blixtsnabba mothugg å ingen slacklina så kommer dom upp...om dom sitter bra så att säga.

Kommentera

Det mesta är redan sagt, men vassa krokar, bestämt mothugg och ett styvt spö som driver in krokarna är obligatorium.
          www.utreel.com

Kommentera

Jag har "Rozemajer powerjerk spö" 0,36 flätlina, BFT mjuk tafs och byter krokar ofta.

Utrustningen är det inga fel på. Men kan det vara så att jag gör ett försnabbt mothugg så krokarna sitter alldeles för ytligt???? Jag fiskar ju med polarid-glösögon och har sett de alla komma i fullfart så det kan väl kanske vara så att jag blir lite rädd att missa mothugget så jag gör det för snabbt. Kanske ska sluta med polariden men det är ju kanske också en vanesak. Jag har bara tagit en tia och resten ligger strax under men de har ju tagit långt ut. Det är ju nu på hösten som jag har sett de komma alla och jag måste säga att jag håller på och skita på mig när de kommer så snabbt. Men tackar för svaren och jag får väl fortsätta och försöka. Någon gång så sitter de väl och landas i båten så man kan ta lite fina bilder.

// Axl
            Har du BIG BANDIT sjunk & shallow till salu så hör av dej med färg, skick & pris inklusive frakt.....

Kommentera

Sänka slirbromsen när den är vid båten?och du har väldigt kort lina typ?
              Det kanske kan funka?
              Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
              &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
              ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
              Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Har själv varit med om att man kan råka slita ut betet ur munnen på gäddorna om man är allt för snabb när man ser hugget, men så länge man känner hugget så borde ett snabbt och kraftigt mothugg inte skada. Tidigare tappade jag alldeles för mycket fisk (givetvis de som skulle blivit pb), men på senare tid har det blivit bättre med krokningsfrekvensen och landade gäddor.

Styvt spö, bra krokar, ordentligt mothugg, ingen slacklina och extra koll på slirbromsen när dom närmar sig båten brukar vara ett bra recept precis som de andra redan sagt. Brukar även försöka låta bli att ta in dom allt för snabbt till båten, även om det ibland kan vara frestande.

Kommentera

Känner igen mig, tyvärr. Särskilt efter att ha börjat med jerkutrustning så har jag svårt att kroka gäddan. Tycker att det är svårare att göra bra mothugg med det korta spöt än när jag spinnfiskar med längre och mjukare spön... Blir oftast för löst och jag tappar gäddan eller så tappar jag den då jag ska ”säkra” med ett extra ryck…

Tror också att jag har blivit så nojig gällande mothuggen att det har blivit någon slags uppfyllande profetia att sumpa krokningen.

Ska börja med att byta ut standardkrokarna till bättre, tex. Gamakatsu som många rekommenderar. Sen ska jag nog testa att jerka med ett långt gäddspö för att se om krokningsfrekvensen går upp. Vore dock synd att lägga jerk-spöt på hyllan p.g.a. detta för jag stortrivs med det… Dessutom håller mina jerkgäddor högre medelvikt än när jag körde jigg/vanliga wobblers.

Kommentera

Motthugg

Du vet säkert att det är lite skillnad på att göra mothugg med Jerk jmf med vanligt längre spinnspön. I och med att spöt är kort så bör man göra en snabb och kraftig sidorörelse och ta hjälp med höften för att kompensera för det korta spöt ,lite som när man slår ett slag med brännbollsracket.
                    Att du skulle vara för snabb låter osannolikt jag har också sätt stora gäddor ta Jerk betet och det är en häftig upplevelse. Gäddor är en fruktansvärd snabb fisk och jag är själv överaskad hur snabb den är sista 30 - 50 cm innan den klipper draget. Jag har i alla fall inte en chans att hänga med när gäddan accelerar sista biten. Flera gånger har det gått så fort att jag har trott att gäddan har missat draget helt enklet bommat...
                    Mothugget kommer när den vänner ner mot djupet igen och då gäller det att dra till med hela höften.
                    När det gäller drillningen så sänk spöt om du har ett styvt sådant och låt rullen arbeta men det visste du säkert...... Vassa krokar en självklarhet.
                    Det svåraste av allt är väl att ta det lugnt när man ser dom stora asen och vara lugn hela drillningen ............. Fortsätt du med solglasögon.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
                    25 svar
                    3 337 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Chrispenborn  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02