Hur moddar ni Helltail? Hur trär man på en jigg på en tre-krok?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hur moddar ni Helltail?
Collapse
X
-
kör den rakt igenom jigg kroppenKeep talking about me, You are just making me famous..
MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
www.Sk-fiskpinnen.com
-
så här gör jag
byter ut enkelkroken mot en trekrok stl 3/0 sen kapar jag jiggen så att tre kroken "får plats" jag byter även den undre kroken mot en vassare typ stl 3/0 du kan även sätta på dubbla fjäderringar för bättre krokning . anledningen till att jag byter enkelkroken mot trekrok är för att kroka bättre.
Kommentera
-
Kapar jiggen så att den är ganska kort (ca 8-9 små upphöjningar) sen sätter jag en 2:0 gamakatsu rätt igenom så att kroköglan hamnar så mycket i mitten som möjligt. Bukkroken byter jag ut mot någon av lämplig storlek och fabrikat.
Övrigt:Hell-tailen är ett av mina absoulta favoritbeten...Skitfiske alla
Kommentera
-
Så gör jag med. Upplever att jag efter dylik modifiering krokar klart fler fiskar än med originalets "haj-krokar".Ursprungligen postat av TegelKapar jiggen så att den är ganska kort (ca 8-9 små upphöjningar) sen sätter jag en 2:0 gamakatsu rätt igenom så att kroköglan hamnar så mycket i mitten som möjligt. Bukkroken byter jag ut mot någon av lämplig storlek och fabrikat.
Övrigt:Hell-tailen är ett av mina absoulta favoritbeten...
Sen har mina exemplar varit ganska känsliga i lacken. Jag började med att dutta med epoxy efter gäddornas märken men nu smetar jag istället på epoxy i preventivt syfte på de mest utsatta ställena.
Grymt bete!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Piggi
Hur moddar ni Helltail? Hur trär man på en jigg på en tre-krok?
Ja tycker det är sån dubbel moral här på fiskesnack. Lägger nån upp en bild på en gädda som är lite blodig blir det ett herrans liv . Sen pratar alla om att man måste sätta på fler krokar .Vi ska ju ändå sätta tillbaka fisken.
Ja å några polare till kör med Hell tail i orginal versionen så när som att man sätter på dubbla fjäderringar å en 2/0 kemvässad krok ja har tom 1/0 på nån å ja upplever inte att ja tappar mer fisk , hu har ja inte fiskat med dom så länge polarn destå mer å han kör allt orginal, å tappar ingen fisk vad ja hört.
Som alltid med träbeten är ju orginal krokarna usla men enkel kroken har inte rostat än allafall.
Nåt å fundera på lite med sporten i sportfiske är ju å göra det svårare för sig själv än det behöver vara.
Kommentera
-
tror du en gädda blöder mindre för att det får en enkelkrok i gälbågen än om den får en trekrok i den???Ursprungligen postat av jerklimpanJa tycker det är sån dubbel moral här på fiskesnack. Lägger nån upp en bild på en gädda som är lite blodig blir det ett herrans liv . Sen pratar alla om att man måste sätta på fler krokar .Vi ska ju ändå sätta tillbaka fisken.
Ja å några polare till kör med Hell tail i orginal versionen så när som att man sätter på dubbla fjäderringar å en 2/0 kemvässad krok ja har tom 1/0 på nån å ja upplever inte att ja tappar mer fisk , hu har ja inte fiskat med dom så länge polarn destå mer å han kör allt orginal, å tappar ingen fisk vad ja hört.
Som alltid med träbeten är ju orginal krokarna usla men enkel kroken har inte rostat än allafall.
Nåt å fundera på lite med sporten i sportfiske är ju å göra det svårare för sig själv än det behöver vara.
Kommentera
-
Anledningen till att jag moddar helltailen är att den vickar mer och har inte samma förmåga att kantra lika lätt, enligt mig. Dessutom tror jag inte att byte till en trekrok innebär en svårare krokning än enkelkroken, snarare tvärtom, dessutom är de ju oftast krokade på bukkroken,så...Ursprungligen postat av jerklimpanJa tycker det är sån dubbel moral här på fiskesnack. Lägger nån upp en bild på en gädda som m är lite blodig blir det ett herrans liv . Sen pratar alla om att man måste sätta på fler krokar .Vi ska ju ändå sätta tillbaka fisken.
Nåt å fundera på lite med sporten i sportfiske är ju å göra det svårare för sig själv än det behöver vara.Skitfiske alla
Kommentera
-
Teoretiskt sätt borde ju avkrokningen gå bättre å snabbare . å Ibland när man får slack hugg så hittar man ju bakre 3 kroken på utsidan av gälarna å då borde det ju va lättarte å få bort en krok istället för en 3 krok.Ursprungligen postat av mangeboy79tror du en gädda blöder mindre för att det får en enkelkrok i gälbågen än om den får en trekrok i den???
Har du nå tips på 8 tums phantom vilken krok tar du bort för du kör väll inte med 3 st.
Kommentera
-
Enkel kroken är iof länge å kan komma djupare det är ju sant . Kantra gör den i mellan åt men även för en polare som moddat den så det är väll en smaksak.Ursprungligen postat av TegelAnledningen till att jag moddar helltailen är att den vickar mer och har inte samma förmåga att kantra lika lätt, enligt mig. Dessutom tror jag inte att byte till en trekrok innebär en svårare krokning än enkelkroken, snarare tvärtom, dessutom är de ju oftast krokade på bukkroken,så...
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexHyffsad Borre 800gr1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2026-04-29, 14:13 -
-
av FlexHar fastnat för det här fisket som är riktigt roligt och vilka fajter det blir när något större går...8 Foton
-
2025-08-31, 12:17 -
-
av TylerdurdennHar nyss köpt en stuga utanför Flen i närheten av sjön ”Valdemaren” och är sugen på att...1 Foto
-
2025-07-02, 10:52 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
|
1 690 svar
370 477 visningar