Jika-rigg/Tokyo-rigg & cheburashka/linkhead! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jika-rigg/Tokyo-rigg & cheburashka/linkhead!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jika-rigg/Tokyo-rigg & cheburashka/linkhead!

    Diskuterade dessa sätt att rigga mjukbeten i en annan tråd och tänkte de kunde få en egen istället.

    Click image for larger version  Name:	EnkelJika01a.jpg Views:	2 Size:	290,3 KB ID:	2495822
    Så här ser min hemlagade Jika-rigg ut.
    Med ett enkelt grepp går den ändra till en variant av Tokyo-riggen, jag har med mig olika långa tafsar med öglor i var ände som jag trär genom den solida ringen samt fäster vikten i.

    Jag fiskar dessa riggar både i frivatten och med olika tekniker längs botten, för min del uteslutande efter abborre.
    Har använt olika varianter i cirka 10 år och även om de inte varit överlägsna andra metoder kan det vara ett bra verktyg att ta till, ger betet lite annan bottenkontakt och rörlighet jämfört
    med andra sätt att rigga.
    Senast ändrad av JontaK; 2019-03-07, 23:37.

  • #2
    Ursprungligen postat av _Ekman_
    Vad är skillnaden mot ett linkhead?
    Som Utter förklarade i den andra tråden blir det viss skillnad i vinkel och avstånd mot botten med den här riggen jämfört med linkhead.

    Jag har själv helt slutat med konventionella jiggskallar och fiskar nu enbart just linkhead och olika Jika-baserade riggar.
    Som Utter också skrev blir Jikan med metalltråd (alltså Tokyo) eller min variant med tunnare monofil lina som tafs lite lik en dropshotrigg.

    Jikan brukar jag släpa längs botten med ytterst små knyck ihop med antingen svävande eller lätta beten vilka kan få en ruskigt fin gång relativt
    parallellt med botten om man lyckas med tekniken.
    Har ibland upplevt som väldigt effektivt när vanligt bottenstudsande varit segt.

    Kommentera


    • #3
      Tog med mig mitt sista inlägg i "Trend"-tråden:

      "Skillnaden till linkhead/chebu är i den riggningen med bara päronsänket inte så stort. Möjligen lättare att byta vikt, den rör sig något annorlunda pga lägre tyngpunkt och lekandets position, och lite mera avstånd till botten vid vanlig intagning (marginalt bara).
      Större skillnad när du har en tråd emellan. Du kan ha en variation olika vikter och kombination med glaspärlor
      (visuell skillnad samt klack- ljudet som vid T/C), och du kan presentera den statiskt i given höjd som ett DS rig.
      Det går förstås att rigga även med en fc-eller monobit och DS vikt. Men för det första upplever jag trådvarianten som känsligare. Och för det andra mera trasselfri vid utkastet.
      Riggen är ingen sensationell nyuppfinning. Snarare en variant av de ovan nämnda. Och viktigast: den funkar jävligt bra!
      Just att jag får lite avstånd från bottnet gör att jag upplever jag får och krokar gösar bättre. Speciellt då jag fiskar med offset där jag tyckte att jag krokar speciellt gös sämre än med jigg eller enkelkrok på chebu"

      Kommentera


      • #4
        Och som du tog upp: just lätta eller flytande gummi kommer riktig till sin rätta med den riggningen eller chebu-/linkheadriggen. Även om normala gummibeten funkar med såklart.
        Men flytande gummi (TPE) gör att betet ser ut som en bottenätande fisk, eller retad kräfta. Offset- kroken får bättre fäste när betet kan inhalleras fritt. Och min teori är att gösar tar hellre ett artificiellt bete som står naturligt upprätt än ett ligande.

        Kommentera


        • #5
          Här mina bilder från den andra tråden:
          Särskild fint blir det med en kräfta eller annan creaturebait i kräftvatten.
          Click image for larger version  Name:	20190307_224506.jpg Views:	1 Size:	3,36 MB ID:	2495816 med vanlig, lilla Ribban och Z-man Softjerk


          Click image for larger version  Name:	20190307_224252.jpg Views:	1 Size:	3,41 MB ID:	2495817 creatures Click image for larger version  Name:	20190307_224717.jpg Views:	1 Size:	3,59 MB ID:	2495818 mellan Ribban och Z-man DieZel MinnowZ (Z-man gillar "Z"as som ett Värmländskt dansband )

          Kommentera


          • #6
            Jag lade till cheburashka i rubriken också då jag ändå tycker att fördelarna med dessa riggningar liknar varandra.

            Har fiskat väldigt mycket med Lucky Johns Joco Shaker som är ett flytande, knubbigt bete vilket får en spännande gång då det får chansen att röra sig fritt som det får med dessa riggningar.
            Använder främst Owners och Gamakatsus olika offset-krokar men mer och mer Owners baitholder-krok, i princip med långskaftad metkrok alltså. Det för att vissa mjukbeten slits sönder alldeles för lätt framtill på offset-krok.
            Baitholder i liten storlek i förhållande till betet går att använda då abborren suger i sig betet, rörligheten blir det inget fel på då bete och krok inte är fästa i en fast punkt som vid användande av vanlig jiggskalle.

            Kommentera


            • #7
              Bra!
              Jag använder bl.a. Gamakatsu 31 single hook gärna på Chebu.
              Annars är just det både för- och nackdel av TPE: det är ett otroligt segt och hållbart gummi. Med offset håller det mycket bättre än vanligt gummi. Att sätta en jiggkrok i kräver att man helst penetrera det först med en spik för att skapa en kanal, eller så använder man en batteridriven lötpenna.
              Lucky John har jag inte testat än

              Kommentera


              • #8
                Hade också gärna haft Gamakatsu 31 på grund av den stora öglan men har inte hittat den här hemma.
                Owner-kroken är väldigt snarlik och till bland annat Darts Linkhead med sin tunna tråd fungerar den mindre öglan ändå helt okej.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                17 svar
                3 192 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg harlequine  
                Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                40 svar
                3 240 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TomHiddleston  
                Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                1 668 svar
                361 511 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg HA-Lures  
                Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                52 svar
                12 425 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TiSo
                av TiSo
                 
                Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                713 svar
                60 204 visningar
                4 gillar
                Senaste inlägg Robbe511  
                Arbetar...
                X