Jerkfiskefrågor! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkfiskefrågor!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerkfiskefrågor!

Med tanke på dom korta styva spöna och tjocka flätade linorna måste man väl tappa fler fiskar jämfört med vanligt haspel- och spinnfiske.. eller hur?

Har även märkt att flätlinorna ger skärsår på gäddorna när dom snor in sig i linan under fighten. Detta var inte så vanligt med den "gamla typen" av linor. Har ni upplevt samma sak???
    www.norpan.se

Det vetifan om det stämmer. Tappar du fler nu eller? Dock vet jag att när man fiskar med ytbeten finns en risk att man gör mothugg för tidigt, precis som vid torrflugfiske måste man vara kall i det läget

Eftersom det är a och o att hålla sträckt lina under alla omständigheter, från krokning till landning, så kan jag inte riktigt se att problemet ens existerar?

//K
    BJ@

Kommentera

Jag är åxå inne på Cicos linje.Det gäller att vara sval när man ser hugget.Vänta tills du känner tyngden i linan innan du gör mothugg.Tror åxå att med flätlinan känner man många småhugg, nafs, som man aldrig hade märkt med nylonlinan.
      Jag har sliren stenhårt inställd för att kunna smälla i med ett rejält mothugg.Om det sen visar sej att det är en lite större firre så lättar jag på bromsen och vinklar ner spöt så fisken får jobba mer mot slirbromsen istället för spöt.
      Och som Cico säger; Se till att hålla sträckt lina så fisken aldrig får möjlighet att snurra sej. Att inte hålla linan sträckt är ett jättebra sätt att tappa fisk.

//S
      Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Självklart är risken för tappad fisk större med kort stumt spö och stum lina?
        *TeamStock for life*

Kommentera

Cico: Nej, jag kan inte påstå att jag tappar fler nu eftersom jag precis har börjat med jerkfisket, men det känns så j..la brutalt när man drillar fisken. Varken linan eller spöt ger ju efter som man är van vid.

Däremot är jag helt säker på skärsåren på fiskarna och det beror nog inte på slapp drillning med lös lina.
          www.norpan.se

Kommentera

Originally posted by Pexx
            Cico: Nej, jag kan inte påstå att jag tappar fler nu eftersom jag precis har börjat med jerkfisket, men det känns så j..la brutalt när man drillar fisken. Varken linan eller spöt ger ju efter som man är van vid.

Däremot är jag helt säker på skärsåren på fiskarna och det beror nog inte på slapp drillning med lös lina.
            Japp det är ju som du säger, på gott och ont Själv föredrar jag att drilla med ett längre spö men börjar så smått vänja mig med det kortare (nödvändiga) alternativet vid jerkfisket. Man får helt enkelt jobba mer med egen teknik och rullinställning så att det lirar.

Är inte riktigt med på de här skärsåren. När/Var/Hur menar du att de uppkommer? Vad använder du för lina samt dim.?

//K
            BJ@

Kommentera

Cico: Jag vet inte hur dom uppkommer men sen jag började köra med flätlina har jag fått upp ett antal gäddor som har skärsår på sidorna. Det ser för mig ut som om linan har skurit in.

Ett annat alternativ som jag var inne på var att dom skär sig på dom sylvassa småmusslorna som det finns gott om på bottnarna där jag har börjat jerkfiska men jag tror nästan mer på flätlinan.

Jag använder Power Pro 0,36 (mossgrön) och den är jag kanonnöjd med!
              www.norpan.se

Kommentera

Originally posted by Pexx
                Cico: Jag vet inte hur dom uppkommer men sen jag började köra med flätlina har jag fått upp ett antal gäddor som har skärsår på sidorna. Det ser för mig ut som om linan har skurit in.

Ett annat alternativ som jag var inne på var att dom skär sig på dom sylvassa småmusslorna som det finns gott om på bottnarna där jag har börjat jerkfiska men jag tror nästan mer på flätlinan.

Jag använder Power Pro 0,36 (mossgrön) och den är jag kanonnöjd med!
                Ja du det låter ju onekligen skummt. Jag får hålla utkik nästa gång jag e ute helt enkelt.

//K
                BJ@

Kommentera

Fenomen...

Jag känner också igen det Pexx nämner... Orsaken till det tror jag är som sagt flätlinorna... Allt fler har börjat att använda dessa. Märkte också hur lätt gäddan snurrar runt linan när den skall drillas. Hände flera gånger för Bergman!

Ps. Off the rekord; sitter hemma hos en vän och njuter av ett par kalla mmmmmmm Ds...

Kommentera

Stizo: Ta det lugnt med mmmmmmmm...
                    www.norpan.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 874 visningar