Slirbroms på multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slirbroms på multirulle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Slirbroms på multirulle

    Hej!
    Är helt ny på det här med multirulle och behöver hjälp! Har läst och tittat mig till hur bromsinställningarna ska göras och fått till det hyfsat.
    Men när jag i förrgår drog upp mitt livs första metersgädda insåg jag att jag har dålig koll på slirbromsen. Som tur var så var den här gäddan ingen bråkstake. Med haspel är det ju lätt att jobba med slirbromsen men hur funkar det med multirulle? Det kändes inte som att jag fick till samma kontroll med multirullen...

    Click image for larger version

Name:	IMG_20200518_185328_089.jpg
Views:	757
Size:	215,2 KB
ID:	2548942

  • #2
    Testa slirbromsen på land. Sätt fast beteslåset i någonting som är fast och backa sen bakåt medans du justerar slirbromsen så hårt som du vill ha den... spö och lina ska hålla för i stort sätt max broms.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
      Testa slirbromsen på land. Sätt fast beteslåset i någonting som är fast och backa sen bakåt medans du justerar slirbromsen så hårt som du vill ha den... spö och lina ska hålla för i stort sätt max broms.
      Smart! Känns ju betydligt tryggare än att börja fippla när det sitter en fisk på :P

      Kommentera


      • #4
        Ja, det är ju klart bäst att lära känna sin utrustning på landbacken i lugn och ro även om det kanske kan kännas tråkigt att exempelvis torrkasta i tre timmar :-)

        Kommentera


        • #5
          Har den ställt ganska hårt (tummen på spolen vid Mothugg) och sedan släpper jag på bromsen när man känner att att behövs bara att använda pekfingret. Man behöver inte släppa rullen och stoppa handen framför rullen som på en haspel så lättare med haspel vette fan om det är.

          Kom ihåg man kan även bromsa med tummen om man tycker att gäddan vill göra en liten snabb rusning eller när man drar in den i håven. Palmar man rullen blir det en enkel manöver att lära sig och då behöver man inte flytta handen heller.

          /Apan

          PS Grattis till meters gäddan!
          Senast ändrad av Monkey; 2020-05-20, 07:54.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
            Har den ställt ganska hårt (tummen på spolen vid Mothugg) och sedan släpper jag på bromsen när man känner att att behövs bara att använda pekfingret. Man behöver inte släppa rullen och stoppa handen framför rullen som på en haspel så lättare med haspel vette fan om det är.

            /Apan
            Ah tack! Nu lärde jag mig två saker till! Ska försöka komma ihåg det nästa gång det hugger. Blir fortfarande lite lätt chockad när det händer och då känns det mest "vad är det jag står och håller i och hur fasen gör man?!!!"

            Kommentera


            • #7
              Hej lislolaslo;

              När du inte använder multiplikatorrullen bör du alltid ha slirbromsen nollställd... Vid en fisketur ställer du in slirbromsen lagom hårt så att inte linan går av vid ett mothugg och inte hårdare än att en stark, krokad Gädda som vill rusa kan dra ut lina... Vid mothugget är det bra att du sätter tummen mot rullen så att krokarna tränger in i Gäddans käft vid krokningen...

              Go for the Big Ones!

              Old Firehand
              Leif Engström

              http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Senast ändrad av Old Firehand; 2020-05-22, 13:25.

              Kommentera


              • #8
                {"nodeId":2548966}

                Kommentera


                • #9
                  4. Koncentrera dig totalt på varje kast! Skillnaden mellan ett fiskeproffs och en amatör ligger i förmågan att koncentrera sig vid inspinningen av betet. Du måste koncentrera dig totalt vid varje kast! En verkligt skicklig gäddfiskare försitter aldrig tillfället att kroka en gädda. Lär dig att exakt känna och veta vad som händer med ditt bete varenda ögonblick under hela inspinningen! Du måste lära dig att kunna känna skillnaden mellan ett mycket lätt hugg och en liten touche mot en sten eller en tångruska. Själv behandlar jag allt som hugg tills jag vet vad det är. Alla buskar, stenar och även gäddor får ett hårt och blixtsnabbt mothugg. För att bli ännu snabbare och för att få bättre balans på spö och rulle så håller jag vänstra handen runt det främre spöhandtaget framför rullen under hela inspinningen. Max en av fem gäddor som är där och nafsar eller skjuter på wobblern missar jag vid mothugget. De andra fyra sitter där, stenhårt krokade! Missar du varannan gädda som hugger, då står du och sover. Missar du en av fyra, då är du snabb. Missar du en av sex, då slår du mig.

                  Kommentera


                  • #10
                    Tack för tipsen Old Firehand! Jag har mycket att jobba på, tur att det är roligt! Samtidigt är det lite skönt att vara ovetande, för då fattar man ju inte hur många man går miste om :P
                    Och ibland blir man glatt överraskad. Som när man är säker på att man fått bottennapp. Men det visar sig sitta en gädda på kroken...
                    Senast ändrad av lislolaslo; 2020-05-20, 12:18.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 195 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 240 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 515 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    52 svar
                    12 441 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    714 svar
                    60 312 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Robbe511  
                    Arbetar...
                    X