Reflektion ang predatorfight. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Reflektion ang predatorfight.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Reflektion ang predatorfight.

    Hej!
    Satt och kollade på senaste predator fight och funderade på det här med pelagiskt spinnfiske efter gös.
    Jag har definitivt inte råd med den typen av lod som söders, westin och Abu kör med. Jag har kört botten nära jiggfiske i ca 5 år nu. Men det pelagiska fisket verkar ju också väldigt roligt.
    Men kan man med ett vanligt lod ( 2d o sidoswende ) åtminstone underlätta der pelagiska spinnfisket?
    Eller ska man stå nöta kast efter kast o hoppas på hugg. Det som normalt kallas fiska

  • #2
    Har tyvärr svårt för att kalla den typen av fiske för sportfiske. Känns mer som att den som har finaste och modernaste tekniken vinner.
    Tycker man det är kul så får man väl köra men blir lite väl mycket tv-spel över det för min smak. Men kanske är för att man börjar bli en grinig gubbe...

    Kommentera


    • #3
      Bottenknack efter gös är skitkul, jaga fisk får dom göra som får allt serverat på silverfat :-) utan sponsorer hade även dom knackat botten eller trollat :-)
      håller med om att det kan vara svårt att kalla det sportfiske :-)
      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
      Flugfiske är en Livs-stil
      2016 har jag blivit Multifrälst

      Kommentera


      • #4
        Intressant vad teknik kan göra men det vore faktiskt mer intressant att se vad de hade gjort med enbart 2D lod och förmågan att läsa vatten och använda tekniker efter det.

        Kommentera


        • #5
          Jag tycker det verkar som ett häftigt fiske och jag skulle själv vilja testa men det kommer aldrig hända att jag köper ett sånt lod för så mycket pengar.

          Annars vad det gäller serien så tycker jag det har blivit mer om vem som har den bästa tekniken istället för vem som kan hitta fisken för dagen med sina kunskaper. Se på hur bra Abu med kunskap om abborren gör det i avsnitt 1 och 2. Det fixade de inte med överdådig teknik. Sånt vill jag och säkert de flesta andra se på. Men det säljer ju inte lika många ekolod, båtar och båtförsäkringar antar jag.

          ​Jag tycker de borde ha samma elektronik i alla båtarna för att göra det mer rättvist.

          Tekniken är lite en vattendelare även för mig, jag använder ett enkelt ekolod för ca 1500:- för att hitta lite hård botten och kanske lite betesfisk att kasta mot men jag märker att jag ibland tittar mer på lodet än jag borde och bara fiska. Det är nog mycket för att jag inte har lika mycket tid att fiska på nu för tiden och vill försöka maximera utfallet av mitt fiske.

          Kommentera


          • #6
            Visst är det väl till viss del häftigt med ny teknik och jag har full respekt för de som kan hantera den och lyckas - det är nog inte så lätt som många tror!
            Dock tycker jag att "sportfisket" tar ett skapligt kliv tillbaks i takt med teknikens utveckling.
            Jag finner det inte speciellt intressant att sitta och titta på ett antal gamnackar som ytterst sällan släpper blicken från skärmen.
            Skärmtid blir det nog mycket av ändå på kanske jobbet eller på fritiden.
            Trodde nog aldrig jag skulle varken tänka eller säga (skriva) detta: jag ser faktiskt mer fram emot Gäddfemman som startar nästa torsdag, det är lite mer avslappnat, humoristiskt och på nåt sätt mer glädjefullt - och det är vad sportfiske är för mig.

            Kommentera


            • #7
              Det är väl lätt att man uppfattas som bakåtsträvare, men jag vill inte ha full koll!
              Har man livescope å 360 och hela kittet lär man inte stå å kasta och fundera om det kanske finns nån fisk, det ser man ju på lodet på förhand.
              Nu hugger inte fisken automatiskt och jag tror inte det är helt enkelt att hantera all elektronik, men nog tar det bort lite spänning att välja individer att fiska på eller åka vidare om de ser för små ut.

              Kommentera


              • #8
                Just det pelagiska spinnfisket efter gös kan nog vara klurigt utan ett live-ekolod. Men vet folk som lyckats genom bara kasta på måfå. För pelgiskt vertikalfiske går det alldeles utmärkt med ett vanligt 2d lod, körde det själv när det blev populärt. Fick flera fina gösar utan sidescan, så allt går det.

                Kan dock hålla med att tekniken håller på gå för långt men samtidigt har jag på senare år lärt mig älska sidescan och livekartor men på nya kajaken hoppa jag sidescan. Så känns absolut inte som ett måste men ger bättre uppfattning av bottenstrukturen. med andra ord tudelad kring allt.

                Kommentera


                • #9
                  Antingen skippar man helt ekoloden och kör "oldschool" som folk säger, eller så använder man den elektronik man är bekväm med och vad man är villig att betala för att "sportfiska". Man behöver inte ett spö för 4000kr eller en rulle för 5000kr. Eller en båt för 10.000kr eller 500.000kr.
                  Att säga att "livescope" är fusk är som att säga att all elektronik är fusk. Varför behöver du veta djup? vatten temp? Eller se betesfisk? Det är ju bar kasta ut en spinnare? Och det funkar ju det med såklart, från bryggan med en lånad abumatic rulle. Men saker ändras, man vill ha mer. Kanske bryggan byts ut mot en eka som morfars kompis lånat ut? Är det fusk då? För du kan ro ut längre i ån/sjön?

                  Sen är allt i en sådan stor youtube produktion en reklamfilm. Och det är inget dom hymlar med. Sen är allt upp till dig. Ingen tvingar nån att köpa sakerna.
                  Senast ändrad av shove82; 2021-04-16, 20:56.

                  Kommentera


                  • #10
                    Klart att tekniken går framåt men är det tävling så vill jag gärna se hur duktiga fiskare i bild och ord med kunskap analyserar, drar slutsatser, applicerar det och når resultat.

                    Ojämnt fördelad toppteknik tar bort mycket av de komponenterna enligt min uppfattning idag så även om de själva har skitroligt blir tävlingen ngt annat än det var för mig.

                    För mig har detta alltså ingenting att göra med att jag skulle tvingas eller inte tvingas att köpa båten, utrustningen eller elektroniken jag ser eller ha ngt emot reklam.

                    Om det är fusk eller inte kan och får och lär vi fortsätta tycka olika om. En del vill maximera effektiviteten, andra fiska enklare med lite mer okontrollerade faktorer, andra har helt enkelt inte råd eller vill, behöver inte satsa de kronorna för att kunna trivas med sitt fiske.Uppenbart är det iaf nu att avsnittets "tv-spelsfiske" under tävling är något av en vattendelare!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 138 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 209 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 389 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    50 svar
                    12 023 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    680 svar
                    57 391 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg DuffelDad  
                    Arbetar...
                    X