Abborre utrustning för cirkus 2000kr - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre utrustning för cirkus 2000kr

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Abborre utrustning för cirkus 2000kr

    Tjenare!
    jag har sedan ett tag tillbaka letat efter en abborre combo!

    jag har en budget på 2000kr och har några förslag! Ni får mer än gärna tycka och tipsa på andra och skriv gärna va ni tycker jag bör köpa!

    Har kollat på:
    Spö: Westin W3 Finesse TC 7'1'' ML 5-15 g 2pcs (eller 7-21g)
    Rulle: Okuma Pitch Black 2500 FD

    eller

    PerchFight V2 Spinning Combo
    Vilket spö i serien isåfall? Har kikat mest på jigg light modellen men har hört att crankspinn modellen är väldigt allround samt väldigt roligt att drilla fisk på!?


    Sist men inte minst så har jag faktiskt kollat på ett multi spö och rulle och det är:

    Spö: FPK-draugen d4 7fot 8-26g
    Rulle: daiwa CC80

    detta är ett spö jag vill test men är osäker på om rullen är tillräckligt ”fin” för att kasta lätta beten!



    Men som sagt så får ni komma med tips och om ni äger något spö eller rulle ovan så skriv va ni tycker! Är givetvis öppen för andra förslag!


    Tack på förhand

  • #2
    Ska du hålla på med fiske så kan jag inte ge en tyngre rekommendationer än att...


    Sök upp en bra, kunnig, väl tillmötesgående gärna lokal sportfiskebutik och börja bygga upp en långsiktig personlig relation med någon eller några säljare där. Kanske skriva här lite snällt om någon kan rekommendera nått i dina trakter? Var inte rädd för att råka spendera någon hundralapp mer än billigast billigast på nätet... Du kommer tjäna på det så många många gånger om på så många sätt & vis om du tar mitt råd. Bara gör de!!

    Dom kommer för de första att vända på din fråga.
    Du säger 2000kr, dom kommer fråga vad du ska fiska, hur du ska fiska, med vad ska du fiska osv & sedan försöka finna något bra som passar just dig & med så många egenskaper just ditt tänkta fiske efterfrågar!
    Behövs de så ger de råd & tankar du kanske inte tänkt på själv!


    ((((Och de viktigaste av alltihop, de kombinerar ihop sett så du kan känna, klämma, svinga & få en känsla & hur de känns när du har grejerna i näven!! De kommer vägleda dig, prova, jämföra och bilda dig en alldeles egen uppfattning.))))


    Då fortare du lär dig & tar till dig detta då fortare kommer du nå Nivå1 du är nu på absolut 0 än, gällandes grundläggande fiskeutrustning & det är att SÖKA UTRUSTNING MED DE EGENSKAPER SOM DU EFTERFRÅGAR OCH INSE VAD SOM ÄR VAD! Är du trevlig & respektfull och är på ett redan erkänt ställe så ser de garanterat till att du även kommer så billigt undan som möjligt!


    Om du fortfarande inte ids investera i att lägga den tiden eller energin så visst...

    Du nämner allround! Allround utrustning är lätt hitta både bra & billigt, specifik är utrustning dyrt & ofta väldigt onödigt om det inte specifikt är vad du söker!!!
    Multi tycker jag helt otroligt meningslöst till lätt fiske!

    Är du ny i fiske, kör på haspel & lär dig hitta & locka fisken till hugg först utan massa trassel, skatbon, overruns & skit samt mycket billigare (över lag) & ger betydligt längre kast!!

    Fan tagit mig tid nu att svara så ta till dig nått nu haha..

    En kul & enormt prisvärd allround combo spö, rulle & lina. Hitta på Happy Angler för 1058kr så sparar du en tusing. Har själv ett par likadana rullar. Haft ett likadant spö, fult som fan men jävlar de var drag i det! Linan är den enda linan jag själv använder! Hitta bara en 0.15mm lina i rött men haft de själv & inte stört mig iaf..

    Spö
    Berkley FireFlex 702ML 7,2ft/210cm 7-22g
    För 319kr

    Rulle
    18 NINJA LT 2000
    529kr

    Flätlina
    Spiderwire Smooth 8 Röd 150m 0.15mm
    Brottstyrka 12.7kg

    Happy Angler
    Totalt = 1058kr















    Kommentera


    • #3
      Jag äger ett Westin w3 TC 7-21, med en haspelrulle Abu Revo sx2 som inte alls känns tajt och jag inte kan rekommendera. När det gäller W3:an är det ett mycket lätt spö som ger fina kastlängder. Nackdelen är att spöet känns lite väl mjukt för att fiska hårdbeten med men för olika finess tekniker är det helt ok. Jag har också ett spinnspö med multirulle, en Shimano Curado 151 och ett Scout lunker spö som jag använder mest, och som ger fina och precisa kastlängder och är känsligt och allround. Om jag vore dig och med det jag vet idag så skulle jag satsa på en haspelrulle istället för en billigare multirulle och som inte har de justeringsmöjligheter och annan teknik för lång kast, som en exklusivare rulle har. Jag skulle också välja ett mer allroundaktigt spö om du ska fiska hårdbeten då och då. Det där crankspin spöet du nämner kan nog mycket väl funka. Maila handlaren och fråga eller åk till butiken och testa och känn. För 2000 kr kan du få riktigt bra prylar.

      Kommentera


      • #4
        Varken fiskat Westin T&C eller crank bara känt på aktionen i butik men blir lite nyfiken. Du Johan K säger att det förra är för mjukt för hårdbeten och rekommenderar Crank men det senare har väl en än djupare, mjukare aktion än det förra som är toppigare i aktionen och gjort för ett slags jiggfiske?

        Till hårdbeten med små trekrokar som fiskas med fart, vevas hem mest hela tiden så föredrar jag just ett mjukare, djupare spö.

        Har både multi och haspel till borre och håller med dig om att ett förstakit för borre bör vara en haspel, enklare att kasta för flertalet och man får en mer kapabel rulle för TS budget skulle jag säga.

        Kolla gärna på säljes, går inte sällan fina grejer där till mer än rimliga priser, dvs förvånansvärt billigt. T ex ett spö för 3000kr nu 1000, men om det är ett allroudspö vet jag inte. För 1000kr hittar du flera vettiga haspelrullar, rekommenderar storlek 2500
        Senast ändrad av anteman; 2022-08-04, 01:53.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Varken fiskat Westin T&C eller crank bara känt på aktionen i butik men blir lite nyfiken. Du Johan K säger att det förra är för mjukt för hårdbeten och rekommenderar Crank men det senare har väl en än djupare, mjukare aktion än det förra som är toppigare i aktionen och gjort för ett slags jiggfiske?

          Till hårdbeten med små trekrokar som fiskas med fart, vevas hem mest hela tiden så föredrar jag just ett mjukare, djupare spö.

          Har både multi och haspel till borre och håller med dig om att ett förstakit för borre bör vara en haspel, enklare att kasta för flertalet och man får en mer kapabel rulle för TS budget skulle jag säga.

          Kolla gärna på säljes, går inte sällan fina grejer där till mer än rimliga priser, dvs förvånansvärt billigt. T ex ett spö för 3000kr nu 1000, men om det är ett allroudspö vet jag inte. För 1000kr hittar du flera vettiga haspelrullar, rekommenderar storlek 2500
          Jag har fiskat W3 T-T&C 7-21 i 3-4 år nu. Jag skulle säga att T&C ligger närmare 10-30 än 7-21, en bekant kastar drygt 35 gram med sitt när han jiggar gös och tycker att det funkar bra. Tycker man att det är för mjukt för hårdbeten så vet jag inte riktigt hur man beter sig när man i nästa andetag rekommenderar ett mer följsamt spö som allround. Det är betydligt lättare att fiska hårdbeten med toppaktion än vad det är att jigga med halv eller 3/4-aktion eller vad crankspin nu kan ha.

          Kommentera


          • #6
            Intressant iakttagelse om W3 spöet idag. Jag fick hem en Shimano Vanford 2500 idag och gick ner till sjön och testade. Spöet kändes helt annorlunda, mer distinkt och de vibrationer jag känt när jag vevade hem mer tröga beten var nästan borta….. Rejält långa kast också. Min tidigare haspel var en Abu Garcia revo sx 20

            Kommentera


            • #7
              Tack för svaren, har bestämt mig för att köpa ett spö för lätta jiggar och dropshot, kollar på w6 dropshot 4-21 eller eventuellt bite of bleak silverfang finesse 4-15g har även kikat på Gator Baitfish Perch 8'' 3-20g X-FastAction som på sportfiskeprylar har fått bra betyg? Någon som har erfarenhet av något av dessa spön?

              Kommentera


              • #8
                Kan rekommendera "I_Fish" på tuben. Han har bra koll på rullar och det enda alternativet under 1000:- för det lättare fisket, enligt honom, är Daiwa Legalis.
                Daiwa 20 Legalis LT (sportfiskeprylar.se)

                Köp den i 2000 storlek för något större spole.
                Då har du sedan 1200 :- till ett spö och lina.

                Du hittar ingen bättre rulle i det prissegmentet.

                Kommentera


                • #9
                  Ja I_fish gillar Legalis LT och till hans finessfiske med tunna, lätta spön och lätta beten kan nog en 1000-2000 rulle bli rätt.

                  Till ordinärt borrejiggande med 7'-8' spön har jag valt LT 2500, lite större diameter på spolen än 2000 men inte fullt lika stor som en Shimano 2500 fast jag har en sådan också. De ger ngt längre kastlängder enligt min uppfattning, ofta bättre linhantering och balanserar vanligen ett 7'-8' ngt bättre.
                  Senast ändrad av anteman; 2022-08-10, 20:55.

                  Kommentera


                  • #10
                    Vilka beten föredrar du att fiska med? Jag fiskar med ett T&C 7-21g tillsammans med en Daiwa fuego 2500 och är mycket nöjd. Men jag säger som nephilim , en klassning på 10-30 vore rimligare. För lättare beten har jag ett Westin finesse jig med samma kastvikt, men det upplevs bra mycket mjukare än T&C. Om jag bara skulle haft ett spö så hade jag tagit ett T&C 5-15. Man får svinga på rejält med T&C 7-21 för att få iväg en liten jigg med 7g skalle..

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 138 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 209 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 388 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    50 svar
                    12 023 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    680 svar
                    57 383 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg DuffelDad  
                    Arbetar...
                    X