Havsöring ala BFS - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöring ala BFS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Havsöring ala BFS

    Fiskar havsöring i mindre åar med flugspö, tyvärr så blir det trångare för varje år. Flugfiskarna stör i köer för att få komma i och fiska en vända och sen åter ställa sig i kön. Blir många timmar i kön under fiskepassen och lite tråkigt att fiska när folk vadar längre ut än fiskaren innan för att slippa fiska där fiskaren innan trampat på.
    Blivit sugen på att testa fiska med spinn(multirulle) liknande som jag fiskar med bfs. Lättare grejor än vanligtvis för HÖ, kort spö som går att "flip cast" ladda med små rörelser för att kunna fiska ställen där det annars är svårt att fiska från.

    Vill ha ett kortare spö kanske max 7f (helst kortare) med kort nedre handtag , mjuk topp som laddar lätt. Beten tänker jag mindre skeddrag runt 10g upp till 15g, små sjunkande wobbler i samma vikter, spinnare kanske också kanske kan vara kul. Borde vara hur grymt som helst, effektivt och roligt. Prickkasta under grenar och hinder samt pricka ställen där jag tror fisken står.
    Vad finns det spön som skulle kunna fungera för det här? Gäller att den laddar lätt som glasfiberspön gör. Betesvikterna är inte så stora så spöt behöver kunna ladda dom men samtidigt behöva kunna hantera en HÖ av lite större modell.

    Fasiken va kul det vore att fiska HÖ som "BFS" av det lite högre spannet.

    Någon som testat eller har tips?


  • #2
    Låter ju som att en lättare borrekombo skulle funka, dock ej BFS enligt de ortodoxa. Jag har själv fått bonusöringar vid borrefiske, riktigt skoj, Poison Adrena 1610M och Metanium DC var kombon.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Storborre Visa inlägg
      Någon som testat eller har tips?
      Jag har aldrig fiskat öring med betesvikterna du nämner, däremot gädda i små bäcköringåar.
      Betesvikten du talar om må inte vara BFS men jag förstår din poäng helt, själva hanteringen av utrustning blir ju likadan.

      Om du inte är rädd att importera ligger (spö)världen för dina fötter.
      I bland annat Japan finns gott om spöt från strax över 5 fot, upp mot 7, som skulle tänkas passande.
      Där här må låta märkligt i vissa öron men väljer du ett "Regular", "Moderate" eller möjligen "Mod. Fast" som är något underklassat eller på gränsen för din betesvikt, säg kastvikt upp till 1/2oz eller just 14-15 gram bör du kunna kasta 10-15 gram med väldigt lite utrymme för spöföring.
      Vissa gillar mer toppaktion men jag föredrar istället ett långsammare spöt där beten som används ligger i spöts övre register.

      Jag hade tidigare spön på 6 fot klassade till mellan 12 och 30 gram, beroende på betesvikt, och är vattnet inte alltför litet fungerar den längden bra.
      Skulle gissa att det finns en del glasfiberspön av modernt snitt med ovan nämnda specifikationer.
      Ett dylikt fiske kan kräva en hel del av rullen, och fiskaren, dock.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
        Jag har aldrig fiskat öring med betesvikterna du nämner, däremot gädda i små bäcköringåar.
        Betesvikten du talar om må inte vara BFS men jag förstår din poäng helt, själva hanteringen av utrustning blir ju likadan.

        Om du inte är rädd att importera ligger (spö)världen för dina fötter.
        I bland annat Japan finns gott om spöt från strax över 5 fot, upp mot 7, som skulle tänkas passande.
        Där här må låta märkligt i vissa öron men väljer du ett "Regular", "Moderate" eller möjligen "Mod. Fast" som är något underklassat eller på gränsen för din betesvikt, säg kastvikt upp till 1/2oz eller just 14-15 gram bör du kunna kasta 10-15 gram med väldigt lite utrymme för spöföring.
        Vissa gillar mer toppaktion men jag föredrar istället ett långsammare spöt där beten som används ligger i spöts övre register.

        Jag hade tidigare spön på 6 fot klassade till mellan 12 och 30 gram, beroende på betesvikt, och är vattnet inte alltför litet fungerar den längden bra.
        Skulle gissa att det finns en del glasfiberspön av modernt snitt med ovan nämnda specifikationer.
        Ett dylikt fiske kan kräva en hel del av rullen, och fiskaren, dock.
        Precis som du skriver "själva hanteringen av utrustning blir ju likadan" som jag är ute efter. Hittade bara inte ett bra sätt att förklara vad jag är ute efter men du satte orden på det!

        Tänkt också i banorna om spö så som du beskriver det och det blir nog att testa sig fram. Det jag är lite rädd för att ett spö som har kastvikt upp till 15g blir klent för att kunna hantera havsöring. Mitt tänk och hur jag vill fiska är "fel" när man ska fiska havsöring men kanske hittar nått som gör det möjligt att kombinera. Ett glasfiberspö skulle jag tro gör jobbet bäst i själva drillningen av fisk då den inte "dör" i viss belastning.

        Kommentera


        • #5
          ABU Garcia - 100 Year Rod 6'0" 5-25g Spinnspö 2-delat
          mjukt spö, snyggt, billigt dvs. mycket spö för det priset.
          Något överklasat, jobbar fint mellan 7 g upp till 15-17g

          Kommentera


          • #6
            Det finns ju otaliga varianter av lätta spön byggda för tufft fiske i andra länder.
            Japanerna har sina "Bay"-spön alltså för kustnära havsfiske, Sydostasien har sina spön ämnade för snakehead eller deltafiske efter bland annat mindre taggmakrillar (trevally).
            Kan spön, även med låg kastvikt, tämja en trevally på några kilon, kan det säkert landa en havsöring.

            Vet inte riktigt hur "light jigging"-spöna är att kasta med men i den gruppen finns många spön med låg kastvikt men kraft för snabbsimmande havsfiskar.
            Helt enkelt rätt mycket att välja på.

            Vad som finns att få tag på i Sverige överlåter jag till någon annan, har väldigt dålig koll/lite intresse av vår inhemska marknad.
            Senast ändrad av JontaK; 2023-01-28, 22:48.

            Kommentera


            • #7
              Jag kommer använda ett spö klassat till 14 g, med en Revo Ultracast BF8 (BFS-rulle) till att kasta Rapala Countdown, och dylika wobblers. Specifikt kanal, samt å-fiske borde verkligen fungera bra med detta.

              Kommentera


              • #8
                Det här kanske kan vara en liten hjälp på vägen.

                https://youtu.be/vIjabGWRw3Y

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                17 svar
                3 138 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg harlequine  
                Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                40 svar
                3 209 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TomHiddleston  
                Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                1 668 svar
                361 389 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg HA-Lures  
                Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                50 svar
                12 023 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TiSo
                av TiSo
                 
                Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                680 svar
                57 391 visningar
                4 gillar
                Senaste inlägg DuffelDad  
                Arbetar...
                X