Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vertikaljiggning
Collapse
X
-
Det jag menade är att jiggarna också har en betydelse, större än vad du tror (2%+)Ursprungligen postat av FiskeFreakOscar Visa inläggVa menade du då med vrf finnns dem då?sigpic
Kommentera
-
Om det är helt ovesäntligt frågar jag igen, varför finns det jiggar utan svans då?Ursprungligen postat av FiskeFreakOscar Visa inläggVisst har det betydelse men inget man behöver ta hänsyn till.sigpic
Kommentera
-
Hasses Pike; Jag har läst "vertikaljiggningsartiklarna" både i FiskeFeber och i FiskeJournalen. Där fanns inget nytt under solen! Metoden har jag som en bland några miljoner sportfiskare praktiserat sedan mitten av 1960-talet, men nu har den ju döpts på nytt. Vilken tidning ska komma med en nyhetsartikel om horisontaljiggning på olika nivåer med bucktailjiggar,maraboujiggar, shadjiggar och twisterjiggar (dubbel- kontra enkelstjärtade)? Och vilken av dessa jiggtyper är mest effektiv vår, sommar och höst vid fiske efter abborre, gädda och gös? Vilka jigfärger fångar bäst då och nu? För mig har jigfärgen ingen betydelse bara den är gul!Ursprungligen postat av Hasses pike Visa inläggDet har gått en hel vecka snart, sen senaste nummret av Fiske feber och FJ kom ut.
Och ännu har ingen på forumet nämnt något, om nya supermetoden vertikaljigging.
Konstigt tycker jag. Så då kanske jag e först o tar upp det.
Är det någon som utövar det, eller testat det?
Vad tycker ni isåfall?
Kommer det bli lika stort som jerkfisket?
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
-
Hej Old Fireman.Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHasses Pike; Jag har läst "vertikaljiggningsartiklarna" både i FiskeFeber och i FiskeJournalen. Där fanns inget nytt under solen! Metoden har jag som en bland några miljoner sportfiskare praktiserat sedan mitten av 1960-talet, men nu har den ju döpts på nytt. Vilken tidning ska komma med en nyhetsartikel om horisontaljiggning på olika nivåer med bucktailjiggar,maraboujiggar, shadjiggar och twisterjiggar (dubbel- kontra enkelstjärtade)? Och vilken av dessa jiggtyper är mest effektiv vår, sommar och höst vid fiske efter abborre, gädda och gös? Vilka jigfärger fångar bäst då och nu? För mig har jigfärgen ingen betydelse bara den är gul!
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Smaken är väl olika, vad gäller färgval.
Men själv så har jag oxå lyckats bäst på gula jiggar.
Om nu verticaljiggning är så effektivt, och fångar mkt fisk, så spelar nog färgen på jiggen mindre roll.
Nu finns det ju lite mera urval o välja bland, sedan 60-talet inom utrustning.
Men många butiker har inte alla märken ännu.
Själv använder jag mig av ett BFT walker medium, och en haspelrulle med 0,12 lina.
Har dock inte provat tekniken ännu. Får bli senare i sommar.
Saknar ju elmotor.
Kommentera
-
Hej igen Hasses Pike; Det där med att det spelar ingen roll vilken färg du har på jiggen så länge som den är gul är ett "klassiskt skämt" som funnits nästan lika länge som jiggfisket.Ursprungligen postat av Hasses pike Visa inläggHej Old Fireman.
Smaken är väl olika, vad gäller färgval.
Men själv så har jag oxå lyckats bäst på gula jiggar.
Om nu verticaljiggning är så effektivt, och fångar mkt fisk, så spelar nog färgen på jiggen mindre roll.
Nu finns det ju lite mera urval o välja bland, sedan 60-talet inom utrustning.
Men många butiker har inte alla märken ännu.
Själv använder jag mig av ett BFT walker medium, och en haspelrulle med 0,12 lina.
Har dock inte provat tekniken ännu. Får bli senare i sommar.
Saknar ju elmotor.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
-
Ok. Har ju hört o sett folk som fått massa fisk på andra färger.Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej igen Hasses Pike; Det där med att det spelar ingen roll vilken färg du har på jiggen så länge som den är gul är ett "klassiskt skämt" som funnits nästan lika länge som jiggfisket.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Men men. Den gula är kanske den mest fångstgivande.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inläggOm det är helt ovesäntligt frågar jag igen, varför finns det jiggar utan svans då?
Vilka modeller syftar du då på? Fin-S och likannade el?
Kommentera
-
vi åkte runt sakta och bara ryckte lite små rörelser sen lät vi jiggen bara åka med sen drog vi lite till sen fick den vila osv..Ursprungligen postat av Sander L. Visa inläggGrattis till gösarna, ska själv testa V-jiggning.
När du skriver att det inte ens är lika till sättet att pimla och V-jigga
undrar jag vad som är den stora skillnaden, hur gjorde ni när ni fiskade?vad är bättre än en fiskehelg med polarna?
Team Skitfiske Skåne (TSS)
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexNästan Hyffsad Borre...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2026-06-28, 21:12 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexHyffsad Borre 800gr1 Foto
-
2026-06-23, 10:35 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexHyffsad Borre 800gr1 Foto
-