Olika drag - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Olika drag

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Olika drag

Behöver lite ny utrustning, har jiggfiskat nästan bara de senaste åren, nu är jag sugen att testa lite annat. Jag fiskar oftast på 2ställen.
    En fin sjö som är 2meter djup överallt nästan och 2 djuphål, ett på nåra meter(4-8m) och ett på 17meter. Enormt mycket fina kilosborrar överallt, här kör jag med agn och jigg, nu skulle jag vilja fiska av dessa platser med wobbler eller liknande för abbore på 4-8meters djup, vad kan ni rekomdera för wobblers och så ?

Det andra stället är verkligen ett fint gäddställe, finns tom fiskeguider för detta vatten, det är ganska 30meter bred kanal med vass och träd på sidorna är väll kanske 3meter djupt, sen där vi fiskar av de fina storgäddorna på sommaren går det ned till 6-11meter nåt tror jag, min kompis fiskar med rödvit hi-lo på de djupaste inställt, men jag tror det finns bättre wobblers.

Vad ska jag använda här då ?

sammanfattning:
    Jag vill ha wobblers eller dyligt för abbore i sjön, här är det ganska bra sikt till 1½meters djup, halvbrunt vatten här

Sen vill jag ha wobbler för lite djupare vatten (gädda), ganska brunt vatten här med.

Tack på förhand
    MVH Andre
    Fiskar i Nedremoälven (och lite varstans runt Örnsköldsvik

För borrarna tycker jag personligen att de mindre rapala-wobblerna är grymma. Orange eller blå är mina favoriter. Från 3 till 9 cm kör jag med. Lite jobbiga att kasta långt med dock, men drar du efter båt är de kanon.

För gäddorna där det är 3 meter djupt låter jerkbait perfekt. När de är på de djupare partierna kan ju jigg vara bra. Eller mete. Jag använder sällan wobbler när jag tror att fisken står djupare än 5-6 meter.

/Martin

Kommentera

team esko(rapala) är grym på abborre även orginal och countdown lär funka hos dig för abborre
      Rostbiff opch vinäger

Kommentera

Till gäddfisket på 6-11 meter funkar stora shadjiggar riggade med mindre trekrok på sidorna, samt tex Hell-tail eller Bulldawg. Är det något grundare (eller om du kastar väldigt långt ) kanske en sjunkzalt i någon väl vald färg kan vara något (kan fiskas rätt djupt med lite tålamod) eller varför inte ett jerkbait, modell ytbete, om kvällarna. Finns en uppsjö med beten att välja mellan.

//K
        BJ@

Kommentera

kan även sägas att jag alltid fiskar från båt så det är inga problem att "dra drag"
          Fiskar i Nedremoälven (och lite varstans runt Örnsköldsvik

Kommentera

Rapala rattlin´rap är bra på större randiga....
            How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

gädda jerk, utan tvekan och abborre rapala jointed 10 cm.
              funkar hur bra som hälst för mig.
              skitfiske!
              abborrgalning.... det är roligare att fiska med klen utrustning ! Så tjata på med era torskspön och 10 +are , jag håller mig till abborre och snipor ...

Kommentera

Damn! - Den här bumben var inte dålig - måste ju vara bland de första trådarna...
                Men helt OK ändå, det är ju fasen abborr-säsong snart när man ska ner på bryggan, ge ungarna lite metmask och försöka underhålla sig själv under tiden...
                Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
                En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                23 svar
                4 210 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B