Jigga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jigga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
    Beror på vattentemperaturen, snabbt=varmt i vattnet, sakta=kallt i vattnet.
    Exakt..!!
    Fishing4life

Kommentera

Hum, jigga samt jerka handlar inte om att du skall kasta så långs som möjligt som sedan monotomt veva in eller släpa draget efter en båt.

Både jigga och jerka har en sak gemensamt och det är att det är oftast du i en kombination av att det du har på linändan liknar någonting ätbart som får fisken att hugga..
      Med trix och knicks får man fisken att hugga.

Jigga tex, i bland kan abboren vara heltokig och hugger innan jiggen knapt hunit landa i vattnet medans i bland är dem inte alls sugna. Det är då man får tillämpa olika tekniker, prova med olika tempo,djup, vevstop, ryck etc för att locka och provocera fisken till att hugga. Min personliga favorit är lugnt tempo kombinerat med vevstop vilket jag tror ger fisken tid och läge till sin attack. (Min teori att det ger utdelning)

Gul twintail eller gul/röd shad är oftast ett säkert kort på abbore.. funkar inte det kan du kasta spöt i sjön.

...eller prova med en spinnare med en lockande krok på,ingen naken trekrok. väldekorerad tre krok skall det vara.

Jerka, och jigga kräver olika utrustning om du vill optimera fisket.. jerka , styvt kort spö, multirulle, grov lina och tunga beten..
      Går att kasta jigg med en jerkutrustning men (kan även ha den till att bärga vrak med vid bottennapp) det är inte specielt kul tycker jag. Ett nätt spinspö, och tunn lina är vad jag jiggar med. Så är du ny i fiske skulle jag rekomendera att du väljer något att börja med och sedan se om du ens gillar att fiska :P

Ex vore ett spinspö, med haspelrulle.. Då kan du enkelt byta lina om du har olika spolar. En lina för att jigga och en för större fiske efter gädda etc. iof blir det svårt att jerka med en sådan utrustning.. Men andra vägen så känns det som att det är omöjligt att jigga med ett jerk spö då det helt saknar känslan med så läta beten :P

Kommentera

och det där kallar jag ett inlägg alltså tack så mycket uppskattar det där klart jag gillar att fiska, finns inget skönare tack för råd

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
        3 svar
        2 868 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Swangsta  
        Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57