Har precis inhandlat jerkgrejer och nu undrar jag lite över vilken teknik som man ska använda sig av, en del säger spötoppen mot vattnet och små cirkulära rörelser och en del sägär att man ska föra spöt åt sidorna i jämn takt, förstår att det gäller att testa sig fram, men vilken teknik funkar för er ?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Jerkteknik ?
Collapse
X
-
Jag brukar ha spöt ner mot vattnet, dock inte pekande spikrakt mot ytan. Sen är det nästan som att slå med en hammare mot vattenytan, men försök att använda handlederna och inte hela armen. Men det viktigaste är ändå att du får en gång på betet som du är nöjd med. Du kan bla kolla på www.fiskejournalen.se och klicka dig vidare till trummans jerktips. Finns små filmsnuttar där han kort förklarar hur man gör.
-
Man måste ju premunera på Fj för att få se alla klipp..Ursprungligen postat av Motvind Visa inläggJag brukar ha spöt ner mot vattnet, dock inte pekande spikrakt mot ytan. Sen är det nästan som att slå med en hammare mot vattenytan, men försök att använda handlederna och inte hela armen. Men det viktigaste är ändå att du får en gång på betet som du är nöjd med. Du kan bla kolla på www.fiskejournalen.se och klicka dig vidare till trummans jerktips. Finns små filmsnuttar där han kort förklarar hur man gör.
Kommentera
-
Godkväll!
Har nu fått ihop mitt första jerkbait-sett för dryga tvåtusen kronor.
Som består utav:
5601C JB
Daiwa PowerMesh-X JB 6,6 Fot - 168 grams spö.
Tänkte höra lite om tekniken, har endast ett BB Suspending och öva med, mina andra BusterJerk kommer på måndag. Tittar man på filmen nedan, har jag förstått det som att man ska hålla vevhanden stilla och föra runt handen man håller spöet med, runt veven i en cirkel, right? Synka linupptagningen när man höjer spöet för att börja med en jerk?
Stefan "Trumman" Trumstedt lär ut jerkteknik
När Stefan gör detta på filmen ser det verkligen smooth och enkelt ut, men när jag försöker blir det mest hackigt och osynkroniserat, är kanske motoriken som spökar! Antar man lär sig momentet med tiden (haspel-tekniken gnager nog allt för mycket i bakhuvudet!)
Har ni några tips?
Hur fick ni in tekniken?
Blir det lättare sen när jag får mina mer nybörjarvänliga beten?
Ha en fortsatt trevlig kväll!
Edit, tänkt ut att jag för nog spöet med hela armen runt veven, läste något om man skulle arbete med handlederna? Ska testa detta på måndag..Senast ändrad av Appé; 2009-10-21, 21:33.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FlexHar fastnat för det här fisket som är riktigt roligt och vilka fajter det blir när något större går...8 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-08-31, 12:17 -
-
av TylerdurdennHar nyss köpt en stuga utanför Flen i närheten av sjön ”Valdemaren” och är sugen på att...1 Foto
-
2025-07-02, 10:52 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
2025-04-23, 19:56 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
|
3 svar
2 868 visningar