Funderingar kring Ambis trim. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funderingar kring Ambis trim.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har använt kopplings brickan från UM III:an på 6500 spolen och det funkar fint. Vad är problemet med passningen på den lille? Har ingen liten men det kommer säkert då blir det säkert att jag vill experimentera lite.
    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
      Jag har använt kopplings brickan från UM III:an på 6500 spolen och det funkar fint. Vad är problemet med passningen på den lille? Har ingen liten men det kommer säkert då blir det säkert att jag vill experimentera lite.
      Ok, det jag tänkte på är att originalspolen på UM III har en kopplingsbricka som fäster i ett smalt urfräst spår i spolen. På UC-spolar till 6500 brukar detta spår vara av den bredare typen.

Kommentera

Ja det har du rätt i! Har inte tänkt på det. Det glappar lite där. Ja jag är intresserad av kopplings brickan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
          Ja det har du rätt i! Har inte tänkt på det. Det glappar lite där. Ja jag är intresserad av kopplings brickan.
          Jag skickar ner en. Har du tur kan knarrfunktionen komma tillbaka också då denna bricka har lite utstående tänder, men det är inget jag kan lova, eventuellt är de för små.

Kommentera

Tackar allra ödmjukast.

Kommentera

Jag bumpar inlägget och lägger till en ny fråga

Behöver man göra något med centrifugalbromsen om man tar bort fettet från lagerna och ersätter det med Rocket Fuel?

Kommentera

Nej egentligen inte, men...

Ursprungligen postat av Roger Lin Visa inlägg

Behöver man göra något med centrifugalbromsen om man tar bort fettet från lagerna och ersätter det med Rocket Fuel?
                ....du får en mer flexibel centrifugalbroms om du byter till den nya 6-stiftsbrickan (kan aktivera/inaktivera bromsvikter efter behov) som levereras på nya ambassadeurer. I detta fall måste du även byta pinjongdrevet. Både 6-stiftaren och pinjongdrevet går att beställa hos ABU och passar i alla hyfsat nya classicrullar (5000/6000C, 5500, 6500 mfl). Du bör även fundera på att lägga i kolfiberlameller i slirbromsen. Om du är beredd att lägga ner lite mer pengar kan du öven fundera på lättad spole vilket förbättrar rullen avsevärt.
                Bättre en gös i näven än torsk i Tallinn!

Kommentera

Ursprungligen postat av Roger Lin Visa inlägg

Menar du inte Rocket Oil? Annars lär du inte få mycket kvar av rullen då den blivit varm...
                  www.hellfish.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Captain_Lovestar Visa inlägg
                    Menar du inte Rocket Oil? Annars lär du inte få mycket kvar av rullen då den blivit varm...
                    Namnet på oljan för osökt tanken till väteperoxid och fotogen, men Rocket Fuel Yellow Label är originaloljan som några insnöade britter utvecklade för att få surfcastingrullar att prestera max utan lagerhaverier, skatbon eller korrosionsproblem. Rocket Oil är ABUs egen olja, ett "svar" på britternas påhitt. Men "Rocket Oil" är en tunn tunn olja med lite friktionsdämpande tillsatser som visserligen fungerar bra, men den "ångar" rätt mycket och korrosionsskyddet är begränsat, så man får smörja ofta om man använder den oljan, framförallat om det är saltvatten inblandat. Det är stor skillnad mellan de två.
                    www.utreel.com

Kommentera

Aha, där ser man vad man kan lära sig vissa kvällar... Jag antar dock att den inte består av äkta raketbränsle?
                      www.hellfish.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
                      25 svar
                      3 325 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Chrispenborn