Jerk eller fluga? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerk eller fluga?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Finja Visa inlägg
    Nu blev jag själv sugen på flug. Ett 7/8 spö kanske inte hade varit så dumt. Men det ska funka till båge havsöring och gädda. Det är ett måste. Speciellt båge och havsöring.
    Till båge & Hö räcker det gott och ja i princip kan du ha en rulle för 50 spänn det du ska tänka på när det gäller rullen är att den bör rymma hyffsat med backing och vara någorlunda lätt.

Hoppas du fått svar på de frågor du hade!

Lycka till!

/Micke
    http://drmussla.mine.nu

Kommentera

OK. Tackar!

Kommentera

själv fiskar ja både jerk o fluga . båda är kul Men ja själv föredrar flugfiske . Men jerk e ju helt klart Mer "lättfiskat" . Med tanke på väder o vindförhållan MM..

Mvh LR..
        Lars Ström tog en tur med sin nya elbil. Plötsligt fick han sladd, tappade kontakten och slog en volt.

Kommentera

OK. Några tips på billiga rullar med stor linkap?

Kommentera

Ursprungligen postat av Finja Visa inlägg
            OK. Några tips på billiga rullar med stor linkap?
            Vision superlite är väl en ok rulle för ca: 380:- spänn (ingen broms) steget över har du Vision 3zone, Loop CLW, Guideline Reelmaster, Okuma Airfraime lr SLV och Sierra EDP mfl. Dessa rullar ligger väl nånstans upp till ifrån ca: 400 - 1000 kr + - en hundring eller två. Kolla även på tradera och så kanske du hittar en lite billigare.

Enda rullarna jag har erfarenhet av är 3Zone, Superliten och Reelmastern och av dessa är väl nästan Reelmastern att föredra. Men kostar lite mera. Superliten är en fin enkel och lätt rulle utan broms och en fet gädda kan lätt göra tummen blå har lyckats med det nån gång när man glömmer bort sig.

Kommentera

Att välja ett spö av billigare modell kan ofta straffa sig (dock inte alltid) att stå och kasta en hel dag med gäddflugor blir snabbt jobbigt så att välja ett bättre alternativ är mitt råd.
              Ibland kan det vara en ide att köpa ett begagnat spö av en bra modell än ett nytt av "sämre modell".
              Personligen fiskar jag med Sameo supreme klass 5 samt Sameo classic klass 8.

Dessa spö finns även i set för tex gädda där man köper spö lina rulle backing gäddflugor tafsar keps piang linkapare spötub mm mm i ett paket som kallas just add water.
              Gå in o kika på deras hemsida

Men allt avgörs givetvis av hur mycket man kan lägga ut.
              lycka till med spököpet.
              www.monarch-dok.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Chris Visa inlägg
                Att välja ett spö av billigare modell kan ofta straffa sig (dock inte alltid) att stå och kasta en hel dag med gäddflugor blir snabbt jobbigt så att välja ett bättre alternativ är mitt råd.
                Ibland kan det vara en ide att köpa ett begagnat spö av en bra modell än ett nytt av "sämre modell".
                Personligen fiskar jag med Sameo supreme klass 5 samt Sameo classic klass 8.

Dessa spö finns även i set för tex gädda där man köper spö lina rulle backing gäddflugor tafsar keps piang linkapare spötub mm mm i ett paket som kallas just add water.
                Gå in o kika på deras hemsida

Men allt avgörs givetvis av hur mycket man kan lägga ut.
                lycka till med spököpet.

Hur är aktionen och responsen i Sameo spöna? Har aldrig testat dem men varit sugen på att skaffa ett #8 av dem.

Kommentera

Jag säger Jerk fiske, tror det är lättare att lära sig än flugfiske (jag kan ha fel). Jag är riktigt grön på jerk, men jag gillar det som f**! Skaffade mig precis ny utrustning... Pflueger rulle och ett pro logic Pro Jerkbait => 80g... Hur skönt som helst... Vad din polare än väljer att fiska, fluga eller jerk, se till att han skaffar sig riktigt utrustning, ingen skit som typ Kinettic. Jag gjorde själv det misstaget... Ångrar det som f**! Men nu har jag bytt ut allt mot bra utrustning. Lycka till med val av fiskesätt!

Ryckfiske is da shit!
                  ...mad world...

http://www.birkan.se

http://birkanlures.blogspot.com

Kommentera

Jag säger bara - Titta på min avatar
                    Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Ursprungligen postat av rikard
                      dummaste jag hört på länge... e det därför man nästan tappar spöt för det smackar i så jävla hårt på jerkfiske... jag säger prova båda.
                      Hugget må vara hårt i jerk men sen kommar man till drillningen av fisken då finns
                      det ingen skönare känsla än o ha en stor madam på kroken o flugspöet i andra!

men visst testa båda o avgör själv men jag rekommenderar flugfisket
                      och vill du ha ett bra allroundspö så ett spö i klass 7, 10fots.
                      så klarar du det mesta (havsöring,gädda,regnbåge m.m.) ,
                      Och jag kan bara instämma med dem andra man får vad man betalar för(tyvärr)
                      när det gäller spön.
                      Skitfiske / Landlax ( Nu över 240 medlemmar i forumet ;-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 690 svar
                      375 083 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo