Ursprungligen postat av elanen
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
nordliga vindar??
Collapse
X
-
Det kan ju vara bra om det är precis så som elanen skrev att det blåst nordligt ett tag och samlat ihop fisken mot en nordvänd kant, men det kanske inte är lika bra som om en sydlig vind pressat upp fisken mot en sydvänd kant. I alla fall tidigare på hösten när fisken fortfarande söker efter syre i vattnet o inte bara efter värme.Ursprungligen postat av Joe Visa inläggmen du har inte heller hört ngt om att fiska på en "nordlig lovartsida" och få ngn fördel av detta? t.ex. fiska mot salttärnas nordsida och dra ngn fördel av den nordliga vinden? bara tanke som har slagit mig, eller snarare ett önsketänkande vid dåligt fiske...
Glömde föresten säga att det snart är jul
I´m the son of rage and love the Jesus of suburbia //Billy Joe Armstrong
Green day på Ullevål 4/6-10
Green day på Wembley stadium 19/6-10
Green days American idiot musical på broadway 27/2-11
Kommentera
-
Jag har ibland undrat om det är vinden i sig eller om det är det för tillfället rådande vädersystemet som spelar in.
Jag har haft fenomenalt bra fiske vid såväl nordlig som sydlig vind men även katastrofalt dåligt fiske vid bägge men sommartid har en laber sydvästan varit bäst.
I mindre vattendrag får man en svag cirkulation av vinden. Ytvattnet pressas sakta med vinden och längs bottnen går då en motsatt rörelse. Det var ibland mycket tydligt i Gisslaren. Den sjön har en huvudsaklig nord-sydlig utsträckning. Det skulle mycket till för att få vågorna att gå tvärs över sjön.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Nordan är kall och sydan är kall = för oss människor.Ursprungligen postat av elanen Visa inläggBebest, ja vinden är det ju. Nordan är kall och sydan är varm. Men pålandsvind eller frånlandsvind blir ju mer frågan- Var ställer du dig vid olika vindar och fiskar. Var är det varma vattnet.
Det är väl ett allmänt känt faktum att lufttemperaturen
inte påverkar vattentemperaturen nämnvärt. Tycker vi
det är en ruggig kall vind kan fiskarna fortfarande sitta
i sina varmvattenfickor och ha det gosigt.
Nu vet jag inte hur det är i sjöar för jag fiskar mest i
skärgårdar eller vid kusten. Anledningen till temperatursänkningen
vid nordanvind är ju inte temperaturen utan faktumet
att vinden för bort de varma ytskikten från land.
På vintern är ju ytskikten kallare så då får man tänka tvärtom.
Jag undrar om det inte är så att nordan har en så stark påverkan
på våra kuster eftersom vi inte har några nordvända kuster =
och därmed inte kan få pålandsvind vid nordan? Tänk bara
på följande exempel: Vid nordväst har HELA östkusten frånlandsvind
och vid nordöst har hela västkusten frånlandsvind. Blekinge har
frånlandsvind vid alla nordliga vindar.
Men borde inte detta betyda att tyska kusten har pålandsvind
och därmed varmt vatten och därmed bra fiske? Någon som kustfiskat
i södra östersjön, södra danmark eller Polen?
Hur det är i sjöar vet jag inte för jag har inte fiskat mycket i sjöar.
Vad säger ni som har erfarenhet av det? Sjunker sjöarnas temperaturer
på vår och höst under nordanvind? Om det nu skulle vara så, har ni
sämre fiske då?
Och vad det gäller Joes undran om det inte borde vara så att
västliga vindar borde vara sämre i Stockholms Skärgård:
Just om däruppe vet jag inte men det är vida känt bland
Havsöringsfiskare att västan är lika med skitfiske på Österlen.
Och det stämmer ju in på din undran.Senast ändrad av Brownie; 2007-12-10, 18:21.
Kommentera
-
Brownie, allt är ju lokalt. Likadant med en barometer. Går inte att gemföra så enkelt som du beskriver. I en grund sjö så ändras ju hela sjöns vattemassa vid kallare vindar. Och då kan ju precis, eller nästan hela sjön få samma temp.
Medans en djupare inte i närheten blir lika avkyld på dom djupare partierna.
När vinden blåser från ett håll så vänder ju vattenmassan. Till en viss del förstås. Beror ju på djupet igen. Klart att det är bättre på en läsida på vintern om en nordvind dragit på. Det varma vattnet har hamnat på motsatta sidan (läsidan).Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Du skriver ju att nordan inte har så stark påverkan på era kuster. Det menar jag att se det enkelt. Det blåser ju som du beskriver och ni har frånlandsvind vid nordan. Frånlandsvind är ju bara bra vid vissa tillfällen. På sommaren är det ju i regel stendött. Eftersom du får det kalla vattnet dit. Vid varm väderlek värmer ju solen upp ytvattnet och för inte det mot land och inte minst sydvind. Då kan ju även en sån tokperiod som just (varmt) nu inträffar ge fisk på vindsidan (pålandssidan). Klart att allt är lokalt. Det är ju olika kallt över landet med olika väder förutsättningar. Inget vatten är det andra likt. Det är just tjusningen att lära sig det lilla vattnet som det stora.
Sen kan det skrivas hur mycket som helst i ämnet. Är svårt att i skrift exakt få det klarlagt lika för årstid. När det sker omsvängning datum och tid när vindsidor ändras.
Är bara en själv i grunden som kan tyda ett vatten rätt.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexNästan Hyffsad Borre...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2026-06-28, 21:12 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexHyffsad Borre 800gr1 Foto
-
2026-06-23, 10:35 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexHyffsad Borre 800gr1 Foto
-