Gäddlyftningsbryderier - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddlyftningsbryderier

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddlyftningsbryderier

Länka gärna om detta diskuterats nyligen på annat håll. Jag har suttit och försökt kolla in vilken våg jag ska köpa och försöker också kolla lite på håvar när jag ändå är igång.

I samband med detta inser jag att budget-lipgripen jag köpte för ett tag sen bör pensioneras, åtminstone för bruk till större gäddor (7+ kilo är väl normen nu eller) men satt och tänkte på om gälgreppet verkligen kan vara så mycket bättre, speciellt när det gäller de stooora.

Nog för att gällocksgreppet bör vara skonsammare än lipgrip men även det borde ju skada fisken en hel del. Sen säger ju många att man bör stödja fisken om buken, vilket ju är självklart men vad säger att man inte kan göra det med ett lipgrip i andra handen?

Eller är bukstödjandet främst viktigt när man fotar fisken?
    Är det blåål eller vralåk?

Har ju faktiskt gjorts en studie på just hur skonsamt/skadligt det är för fisken att lyftast vertikalt ur vattnet.
    Du kan läsa den samanfattade artiklen i senaste nummret av fiskefeber men i kort kom dom fram till att de inte kunde se några skador vare sig på inre organ eller på ryggraden av dessa vertikala lyft.
    Dock baserades denna studie på fisk upp till åtta kilo, en fisk om är t ex dubbelt så stor som denna bör utsättas för betydligt större påfrestningar än de mindre exemplaren när de lyfts ur vattnet och då kanske skador på t ex ryggraden eller inre organ kan uppstå...

När det gäller lipgrip har jag svårt att bestämma mig om det är att rekomendera eller inte. Pillandet i gälarna kan ju omöjligt vara hälsosamt för gäddan men samtidigt ser det ut som en otrolig påfrestning för käken att lyfta hela fisken i en så liten punkt. Men med ett stöd under buken tror jag att båda greppen orsakar väldigt lite skada på fisken.
    varför nappar det aldrig?

Kommentera

Synd att undersökningen inte innefattade riktigt stora gäddor också, hade varit lugnande
      att höra om 15-pannors utan skador efter vertikallyft....

Inget är 100%-igt, det kan vi nog vara överens om.
      En gång tog jag mha gälgreppet upp en 4-5 kilos som sedan bestämde sig för att börja
      köra death-roll och jag kände tydligt hur något gick av i käken.
      OK, jag kunde (kanske) ha släppt taget, men nu råkade det vara fisketävling och jag hade
      aldrig trott att det skulle sluta på detta sätt. *dåligt samvete*

Normalt krokar man ju av i vattnet, men är det tävling eller djupt krokat så att den måste över relingen
      får man försöka ta det så varligt som möjligt, svårare är det inte.

Bland oss på FS känns det som C&R är såpass utbrett (och utrett) att det är inte här krutet ska läggas.

Våga vägra Torsk !

Kommentera

gör som jag, köp en craddle.
        väg craddlen för att få en vikt på den (blöt) och väg sedan gäddan rakt uppochner i den, dra sedan av vikten för craddlen så borde man förhoppningsvis få vikten på gäddan om nu den är av prioritet? (gäller ej pb:n)

för att sedan göra ett kort lyft ur craddlen för att få en bild om det känns relevant,
        måste vara mitt bästa inköp då det går både fort och är väldigt enkelt efter ett par träningslandningar, funkar klockrent då kroken sitter illa för gälgrepp eller väldigt dåligt då man kanske bara får en chans. förstår inte hur jag överlevt som gäddfiskare innan detta redskap införskaffades.
        lycka till!

P.S Attitude Baits ska ha några stycken från Frabill kvar vill jag minnas, rekommenderas även om jag inte fångar gäddor som fyller upp hela, men i usa, där...!
        Senast ändrad av Guest; 2008-02-20, 16:24. Anledning: stafvel

Kommentera

Ursprungligen postat av LordPike Visa inlägg
          gör som jag, köp en craddle.
          väg craddlen för att få en vikt på den (blöt) och väg sedan gäddan rakt uppochner i den, dra sedan av vikten för craddlen så borde man förhoppningsvis få vikten på gäddan om nu den är av prioritet? (gäller ej pb:n)
          Såg man ett bra ex. på i eran film (Inkl vått vägnät)
          sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
            Såg man ett bra ex. på i eran film (Inkl vått vägnät)
            craddlen införskaffades efter filmen släpptes, men vi håller på för fullt med den nu tillsammans med våran nya kamera med undervattenshus,
            puss påre marcus!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
            25 svar
            3 326 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Chrispenborn