Köp- och nybörjartips multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köp- och nybörjartips multirulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köp- och nybörjartips multirulle

Är riktigt "färsk" här på forumet och ännu färskare vad gäller spinnfiske med multirulle.

Fiskar idag uteslutande med haspel och trivs bra med det.
    Saken är den att jag i somras provsvingade ett ambassadeurset i min lokala fiskeaffär. (Nån Rocket-modell och ett Berkley-spö.)
    Grejerna kändes otroligt trevliga och välbalanserade i min hand, och plånboken höll då på att bli lättare. Jag tog dock mitt förnuft tillfånga och lovade att återkomma när jag funderat på saken.

Är just nu verkligen sugen på att köpa ett set, men vet inte riktigt vad jag ska ha och behöver.
    Finns det någon lämplig "nybörjarutrustning" eller bör man satsa på skapliga grejor direkt? (Finanser är inget problem just nu.)

Det som avskräcker mig med multirullar är alla dessa skruvar, rattar, spakar, vikter överallt och s.k. "Skatbon". Grejerna känns så jobbiga och komplicerade. Jag försöker få mitt fiske att vara så enkelt och effektivt som möjligt. Samma sak gäller utrustningen. (Pillade lite på en EON och den kändes enkel och användarvänlig.) Synpunkter?
    Bör jag hålla mig till haspel eller ska man ge multirullen en chans?
    Vad gäller "skatbon" så undrar jag om anti-backlash funktionen på ABU's rullar något att ha, eller om det bara är för "fegisar"? (Känns nästan som att ge upp innan man provat.)

Vilka saker bör jag tänka på ang. spöt? (Längd, aktion, öglor, betsvikter etc.)

Utrustningen är ämnad att använda för halvtungt gäddfiske. Betesvikter upp till ca 60-70gr. (Dit min haspelutrustning idag inte riktigt når.)

Detta blev mycket, och jag är mycket tacksam för tips ang. utrustning och spinnfisket i allmänt.
    Mvh Kristoffer (Ev. blivande spinnfiskare)

Rocket

Kop en Rocket 5500 Serien. Den dar anti backlash grejen ar bara junk. Eonen ar skon (ager 2 sadana ocksa) men jag upplever att de trasslar lite mera an Raketen. Borja kasta med ett latt kastat bete med lite vind motstand.

Good Luck!

Jenk

Kommentera

Oavsett vilken rulle du väljer så ska du satsa på kvalité direkt, köper du skit, får du skit... Att lära sig kasta med en skitrulle ger bara avsmak och onödigt krånglig inlärning. Har diverse olika, och den jag gillar minst är faktiskt calcuttan... Den dyraste, rätt motsägelsefullt, men ändå. Funderar på en citica, men får vänta på rätt pris och lite deg...
      mer minor i trålarna

Kommentera

Re: Rocket

[QUOTE]Originally posted by Unregistered
        [B]Den dar anti backlash grejen ar bara junk.

håller med! har aldrig haft nån själv, men har testat, och en polare köpte en. den rasade riktigt fort. en annan jag inte gillar är den "nya" jb ambassadeuren, det är inte ett skit "jb" med den, bara en vanlig bassa med sämre kvalité. ( en höll i tre vevtag, skulle aldrig få för mig att köpa en.)
        mer minor i trålarna

Kommentera

Originally posted by Krabba
          Är just nu verkligen sugen på att köpa ett set, men vet inte riktigt vad jag ska ha och behöver.
          Finns det någon lämplig "nybörjarutrustning" eller bör man satsa på skapliga grejor direkt? (Finanser är inget problem just nu.)
          Köp ordentliga grejer från början annars blir du bara besviken.

AntiBL e skit som sagt.

Du kommer inte ångra dig NÄR du börjar med multi. Precis som Jenk säger funkar en Amba Pro Rocket 5500 suvveränt. Spola på lite Power Pro i butiken. Dim. 0.25 eller helst mer så att linan inte skär ner i de undre linlagren.

Vad gäller spöt får du lita till egen smak och eget tycke. Sök lite i forumet (knapp uppe till höger) vad som är skrivet om spinnspön. Åsikterna är delade minst sagt.

//K
          Senast ändrad av cico; 2003-08-28, 23:50.
          BJ@

Kommentera

Man kan inte veta vad man känner förrän man har provat. Jag gillar inte multirullar, utan har återgått till haspel. Den bästa multin jag har provat är en rocket. Och det är ju den modellen som är de flestas favorit. Alla skruvar och vikter och sånt lär du dig snabbt att hantera. Jag har en polare som jiggar och skickar iväg småspinnare med multirulle utan några större problem. Men det blev väl några skatbon på vägen dit.
            !!!!!

Kommentera

Ja,,, just det. Kör med power pro lina eller liknande. Det är lättare att kasta då. Du har bättre koll på draget med en stum lina, ju tjockare desto bättre -i början.
              !!!!!

Kommentera

Originally posted by Arnenym
                Man kan inte veta vad man känner förrän man har provat. Jag gillar inte multirullar, utan har återgått till haspel.
                Hur kom det sig?

//K
                BJ@

Kommentera

var också multi-nybörjare

I våras var jag i samma situation som du. Hade alltid använt haspel. Hade provat någon gammal multirulle med katastrofala följder = skatbo. Jag ville prova JerkBait fiske och köpte då ett JerkBait-spö för haspel. Blev helt såld och ville slunga iväg lite tungviktare. Tänkte att om fisken inte hugger normalt, kan man ju alltid nocka dem i huvudet med en 160 gr bullnose eller liknande. Köpte mig en ABU 5601 JB med en riktig påk till. Antingen har rullarna utvecklats sedan jag testade en multirulle sist eller också var den rullen jag testade för flera år sedan helt kass. Jag har nämligen bara fått ett litet skatbo en gång. Känslan jämfört med haspel är enorm. Nu ska väl sägas att det är lättare att skicka iväg tunga drag med multi. Har i alla fall inte haft några problem att skicka iväg 40-50 gr wobblers med utrustning. Mitt råd är: Pröva, du kommer inte att ångra dig. Börja med tunga drag och dra åt bromsen lite hårdare i början. Behåll haspelutrustning för lättare drag.

Jag är i alla fall såld och är nu inne på min andra multirulle.

Kommentera

Jag har alltid använt haspel men nu i sommar köpte jag mig en Ambassadeur 5601-C3 med 0.35mm nylon och ett 9fots spö för gäddfiske.
                    Jag har också tyckt att det sett krångligt ut, men jag har bara positiva saker att säga om multirulle nu. Funderar tom. att testa en liten multimodell att ha till spinnare/jigg, med ett lätt spö. (UL med multi?)

Man får skön känsla med multirulle och den balanserar fint vid invevning. Stabilt helt enkelt.
                    Jag har bara två hjul på min rulle. Slirbroms och "kastbroms". Ställ bara in kastbromsen lite trögt i början när du tränar och lätta den när du får bättre kontroll = ökade kastlängder.

Jag tror jag kastar längre med en haspel, men med lite träning så blir man nog lika hemtam med multirullen.
                    Köp ett 40-50 gr. päronsänke tillsammans med rullen och träna på gräsmattan innan du ger dig ut på nästa fisketur.
                    Och kom ihåg... håll tummen på spolen när du kastar så känner du om linan vill "resa" sig så du kan bromsa i god tid.
                    Jag svingar rätt lugnt och koncentrerar mig på kasten/tumbromsning och har aldrig haft skatbo hittills.
                    Testa multi, du blir inte besviken!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 870 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta