Jag har en Ambassadeur 6000 electric blue och undrar nu om det går att köra lite jerk med den utan att den exploderar eller rasar ihop.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Jerkfiske med Ambasadeur 6000?
Collapse
X
-
Det går alldeles utmärkt! Det kommer att funka fint!
Det enda väsentliga som skiljer en JB-ambassadeur från övriga ambisar är dubbel backspärr och att man tagit bort kullagren ur spolen och ersatt dessa med bronsbussningar. Jag jerkar själv med vanliga ambisar, och många andra med mig, och har inga problem. Skulle backspärren gå sönder är den superenkel att byta, kostar 129 kr (Lundgrens fiske), och skulle du vilja ta ut splaxellagren och ersätta dessa med bronsbussningar kostar dessa 49 kr för ett par!
Kör så dé ryker!!!Bättre en gös i näven än torsk i Tallinn!
Kommentera
-
Hej! Ja det funkar bra att jerkfiska med den rullen om du är lite varsam och tänker på att hålla imot med veven i invevningen hela tiden så du inte får dessa slag mot backspärren när du rycker in linan! Veven har ju som mest och oftast ca 15 grader frigång innan haken till backspärren har spärrat rörelsen bakåt på dessa rullar som inte har IAR som backspärr ! Men är man brutal och tot okännslig å rycker stenhårt med ett flexfritt spö stum lina och tunga drag + slacklina så far det mesta illa å i trasor! Bara med den skillnaden att det tar något längre tid med vissa rullar! Så just denna rullen tillhör väl inte den mod som tål mest tortyr å misshandel så sett!
Kommentera
-
129 kr för spärrhaken? Den kostar väl bara ca 10 kr har jag för mig!Ursprungligen postat av walleyebuster Visa inläggDet går alldeles utmärkt! Det kommer att funka fint!
Det enda väsentliga som skiljer en JB-ambassadeur från övriga ambisar är dubbel backspärr och att man tagit bort kullagren ur spolen och ersatt dessa med bronsbussningar. Jag jerkar själv med vanliga ambisar, och många andra med mig, och har inga problem. Skulle backspärren gå sönder är den superenkel att byta, kostar 129 kr (Lundgrens fiske), och skulle du vilja ta ut splaxellagren och ersätta dessa med bronsbussningar kostar dessa 49 kr för ett par!
Kör så dé ryker!!!
Om du menade IAR lagret så har väl inte denna rullen ett sånt ens?
Dom rullar som denna som endast har en spärrhake som backspärr brukar även stiftet som håller haken gå av eller krokna på och även vevbussningens kuggkrans där haken går imot brukar bli sliten å skadad ihop med haken! Så vilket av dessa alternativ var det som kostade 129 kr att byta ut?Senast ändrad av CA; 2008-05-07, 12:50.
Kommentera
-
Det går att pressa i ett IAR lager i denna rullen om man vill, så har man dubbla backspärrar på den också. Och jag har alldeles för mig att bussningar är orginal på denna rullen, annars har UT fina sådana som du slipper olja efter varje tur.Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FlexHar fastnat för det här fisket som är riktigt roligt och vilka fajter det blir när något större går...8 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-08-31, 12:17 -
-
av TylerdurdennHar nyss köpt en stuga utanför Flen i närheten av sjön ”Valdemaren” och är sugen på att...1 Foto
-
2025-07-02, 10:52 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
2025-04-23, 19:56 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Bongoloid, 2007-05-31, 20:16
|
51 svar
6 402 visningar