Stora drag! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stora drag!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har PRECIS samma problem, kör oftast med atom 25g när jag kastar. en bra terminator wobbler på 13cm när jag "trollar" efter min eka. då får jag fan knappt INGENTING.. stora vatten, vikar, grund, djup, längs öarna. . . . blir frustrerad. då ställer jag mig och kastar vid lite näckrosor och får kanske en 1kg gädda saves the day, men ändå

Kommentera

Ursprungligen postat av grodfot Visa inlägg
      Jag har PRECIS samma problem, kör oftast med atom 25g när jag kastar. en bra terminator wobbler på 13cm när jag "trollar" efter min eka. då får jag fan knappt INGENTING.. stora vatten, vikar, grund, djup, längs öarna. . . . blir frustrerad. då ställer jag mig och kastar vid lite näckrosor och får kanske en 1kg gädda saves the day, men ändå
      Är du säker på att din sjö innehåller några stora gäddor? Är det någon annan som fiskar i sjön? Gå fram och fråga om fångster, metoder och beten, var inte blyg! Eller det kanske finns folk här på FS som vet nåt.

Glöm inte att testa alternativa metoder som mete eller ännu hellre flötestrolling.

Mina erfarenheter av gäddfiske (i Stockholm) säger att sommaren, när vattnet är mer än 15 grader, är hopplös, då kan man hellre satsa på andra arter. Bästa spinnfiske efter gädda har jag haft i december och i april. Stora wobbler typ Zalt kan fiskas väldigt långsamt, bra i kallt vatten. Finväder går bort, mulet ska det vara, regnet kan gott hänga i luften, bra om det blåser lite snålt också.

Vill jag ända fiska gädda under sommaren väljer jag flötmete med levande bete.

Kommentera

Om era spön kastar 25g beten bäst ta titta lite på wobbler i de vikterna. Ni kastar inte långt med stora lätta wobblers men har båt kan ni smyga nära intressanta platser.
        Klarar spöna beten på 35-40g så är Atom 35g och Bete;s variant av Utö-draget självskrivna alternativ samtidigt som utbudet av fiskfångade wobblers ökar rejält.

Sök de större sommargäddorna när det är mörkt. Då kommer de in på grynnorna och tar för sig av ”sovande” fiskar. Det gör inget om betena är mörka. Tvärt om! De syns bättre mot himlen och de stora smyger längs botten och kollar uppåt.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

tog min största gädda på en mörrumsspinnare 18gr 8,6 kg vägde den. Jag kör med 18-25 grams drag och får ganska stora fiskar runt 5 kg har det kommit upp många på. ofta atom eller utö även lite wobblers på ca 15 cm

Kommentera

I min sjö hittar jag inga grynnor på sjökortet.. bara en liten mitt ute i stora sjön, som en nål i en höstack :/
            Är det enbart där de finns? och djupen? på djupen i sjön har jag aldrig fått en fisk ;D

Kommentera

Tror inte det beror på att du fiskar med för små beten, du fiskar nog snarare på fel ställen? Spinnfiskar du inne i vassen nu på sommaren så kan du inte räkna med några stora gäddor. Jag fiskar enbart strandnära före och under leken. sen drar gäddorna ut på djupare vatten. Pröva trolling både på grynor men framförallt pelagiskt! så ska du nog se att det smäller på någon lite finare fisk. Nils master, rapala magnum, westins, bomber. Finns många bra vobblers.

Kommentera

Jag sa nyss att jag inte hittar någon grynna på mitt sjökort.. och pelagiskt har aldrig gett mig ett enda resultat i hela mitt liv

Kommentera

Hej!

Det är drygt med pelgiskt! Flera timmar kan gå på varje fisk, ibland kanske flera pass! Du kanske ger upp för tidigt och drar till vassn och drar en snipa ist? Det är heller inte bara att köra på när det gäller pelagiskt heller. Något skall hända på botten. Det kanske stiger från 40m djup till 20m men du behöver ändå inte fiska på 20m djup.
                  När gäddan jagar så går den ytligt mitt i frivattnet ändå (oftast). Annars så kan du ju alltid köra längst djupkanterna. runt 6m brukar vara ett bra djup året om typ. Det ger fler gäddor. Kan vara till stor hjälp med ett ekolod då dock. Du kanske fiskar fel tid på dygnet? Gryning, skymning är bäst. På dagen ligger den och trycker på djupt vatten och du når inte ner till den. Ändra hastighet. Du kanske kör för långsamt/snabbt? 2-2,5knop tycker jag är en bra hastighet.

MVH Gustaf
                  Senast ändrad av Gusen; 2008-07-19, 09:46.

Kommentera

fiska på rätt platser det är det som det handlar om, och självklart har jag erfarenheten att köttiga beten drar till sig större fisk - eller utesluter mindre. mina favoriter när jag spinnfiskar är westins jätte 23 cm och stora zalt sväv. men fiska på grynnor eller pelagiskt, djupbranter brukar sommargäddan också gå upp vid när det skymmer. lycka till /Jacob
                    Mer spöböjj åt folket

Kommentera

Will do! längre pass alltså Pelagiskt utan mål :P jag hör av mig efter nästa pass måste dock köpa nya drag också :|

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bongoloid, 2007-05-31, 20:16
                      51 svar
                      6 320 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08