hej nån som kan förklara vad som menas med när alla säger jerka, jerkbait och jerkfiske.. vad gör man när man jerkar? e det bara o veva in som alla vanliga drag eller är det nått speciellt?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad är jerkfiske?
Collapse
X
-
Man fiskar med beten som liknar vobblers fast utan haksked.
Själva grejen med ``jerkfisket´´ är att man har ett spö mellan 6-7 fot som ska vara mycket styvt jämfört med de flesta andra spinnspön och till det behövs det en multiplikatorrulle som ska vara väldigt slitstark om den ska hålla några år iaf.
Fisket går ut på att man slår spöt ner mot vattenytan och vevar in löslinan mellan rycken, på så sätt får betet en sida till sida gång (beroende på vilket bete) som är grymt efektiv för att lura gäddorna.
Mitt bästa tips för att lära sej jerka om du inte har någon som kan visa dej är att du tittar på filmen ``Gäddfeber´´, därfår du lära dej grunderna i jerkfisket och får hjälp med spörörelser mm.
Mvh// JonatanI´m the son of rage and love the Jesus of suburbia //Billy Joe Armstrong
Green day på Ullevål 4/6-10
Green day på Wembley stadium 19/6-10
Green days American idiot musical på broadway 27/2-11
-
Ursprungligen postat av iszkiewicz Visa inlägghej nån som kan förklara vad som menas med när alla säger jerka, jerkbait och jerkfiske.. vad gör man när man jerkar? e det bara o veva in som alla vanliga drag eller är det nått speciellt?
eller är det ett skämt? måste vara det.,...Ålands bästa fiskebutik, helt enkelt!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av roach master Visa inläggMan fiskar med beten som liknar vobblers fast utan haksked.
Kommentera
-
Jo då, men om man ska beskriva ett jerkbait så låter det offtast så inte sant?
Men visst det går ju att jerka vilken sketen vobbler som helst, men om man skulle förklara det så för en novis att man bara rycker in betet så tror jag att den personen går miste om det mesta som har med vad jag anser jerkbait vara iaf.
Sen kan du ju ha ett spö på 9-10 fot också och stå och rycka med, men det skulle jag inte kalla för jerkbait heller.
Och det var ju grymt synd att jag skulle glömma lägga till en sådan sak som att man faktiskt KAN använda vanliga vobblers med....
Nu tycker jag ju iofs att det är ännu mer synd att någon ska börja hacka på det när man försöker hjälpa någon igång i stället för att bara lägga till det själv???????
Rätta mej om jag har fel!Senast ändrad av roach master; 2008-08-07, 09:45.I´m the son of rage and love the Jesus of suburbia //Billy Joe Armstrong
Green day på Ullevål 4/6-10
Green day på Wembley stadium 19/6-10
Green days American idiot musical på broadway 27/2-11
Kommentera
-
Ursprungligen postat av bakos Visa inläggjobbigt att googla?
Googlade, fick upp denna tråd.
Grymt !
Kommentera
-
När man äntligen krokar den där jerken som drog in och la sin båt i din drift prcis när du börjar närma dig det hetaste området.Anders @ gäddfiske.se
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-04-23, 19:56 -
-
Svar till Håller Ambassadeur 2500c för jerk <100g?av SwangstaGammal tråd men jag har gjort något liknande (tror jag) i försöket att göra om min 2500C till en havsöringsrulle....5 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-03-23, 16:06 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
4 210 visningar
1 gilla