Zalt jerkspö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Zalt jerkspö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Zalt jerkspö?

Hej, börjar dra ihop sig för införskaffande av min första jerkutrustning! Har börjat fastna med ögat på Zalt Svartnö 6'2.
    Är det någon som har någon erfarenhet av dett spö, alt. några åsikter? Tycker det ligger lagom i pris. Men tar tacksamt emot tips på andra spön i samma prisklass också. Och ja jag har tittat runt i forumet, men det är ju en djungel av tips(!) så jag hopas på lite uppdaterade och personligt inriktade tips.
    Sen min andra fråga; det här med delat eller odelat.. Har ju endast haft "traditionella" 2-delade spinnspön tidigare. Vad är vinsten i att ha ett odelat? Mer känsla? Bättre kontakt?
    Och som tredje punkt så har jag tittat på Amb. 6501 CS Pro Rocket. Några åsikter kring detta. Jag har ju noterat att de flesta i forumet kör med rullar i 5500 strl. eller har jag fel? Vill givtvis ha något hållbart och tycker att Rocket är mycket stilig!
    Tacksam för svar!

MVH

Ett kärt ämne:

1. Zaltspöna kan jag inte säga så mycket om, det snackas inte så mycket om dom här inne men jag har å andra sidan inte sett många som klankar ner på dom heller. Ang jerkspön så är det enklaste att försöka få pröva polares eller försöka ta några provkast i en affär som tillåter det. Med så tunga beten är det dock svårt att veta vad som känns rätt till en början, därför är det bra att köra på etablerade märken som tex Strike Pro som många andra använder.

2. Uppfattningen är väl att odelat har lite mer känsla och gör att man slipper justera spötoppen under fisket. Men man bör tänka på att ett 6,6fotsspö är väldigt långt (dryga 2 meter) så om du inte åker mycket bil till och från fisket så är det lite av ett problem faktiskt. Jag är nöjd med min 6,6a men försöker hitta ett bra delbart spö men jag har problemet att det inte finns så många. Strike Pro Connector är det jag är mest sugen på. Zalt har ju också en delbar variant som jag dock inte prövat.

3. Jag vet inte varför folk skulle rekommendera 65xx storlek till jerk om man inte skulle vilja använda rullen även till typ trolling eller annat som kräver mycket linkapacitet. Jag har en 6500 Inshore och önskar att jag köpt en 5500 istället, visst det funkar bra men det är lite obekvämt trots att jag inte har knattenävar. Men smaken är som baken, pröva i affären.

Ang rocketrullen så håller jag med dig om att den är en av de snyggare jag vet, förordas ju även av UT här inne ur pimpningssynpunkt.
    Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

Har inte testat Zalt spöet! Men jag var på BeeOutdoor och hörde mig lite för angående reklamationer på spö osv. De hade fått tillbaka en hel del Zaltspö... De kanske bara ville sälja ett dyrare till mig vad vet jag men du kan juh höra med dem själv!

Rocket rullar är det väll rätt så många som kör med, själv har jag en 5601 JB, 5601 C4 & en Revo Inshore... Tror bara JB'n kommer hålla länge, men det kan ju bara tiden utvisa!
      Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Har ett zalt 6'1'' J.Haese "delbar", med en amb 5001TGC är helnöjd med den kombinationen.

Kommentera

Hej!

Jag kör med ett Zalt Haese 6,1 Fot delbart och jag är mycket nöjd med det. Riktigt smidigt med ett delbart spö!

Jag kör med en cs pro rocket 5501 till "vanligt" spinnfiske och en en TGC 5001 till Jerk. Båda rullarna är mycket bra och jag rekommenderar verkligen båda. Om du tycker om tumtangent istället för en klassiskt knapp på gaveln så är förmodligen 5601 JB den "rätta" rullen för Jerk.

Men som sagt, jag rekommenderar verkligen Zalts Jerkspön, jag gillar dom skarpt!

Kommentera

Har också ett Zalt 6,1", spötoppen gick av oförklarligen en gång. Annars ett
            lätt och skönt spö, dock inte för dom tyngsta vobblerna.

Kommentera

Tack för svar, keep it up! Börjar nog luta lite åt ett strike pro som verkar vara ett högt aktat spö i forumet.
              MVH

Kommentera

En sak jag tycker är viktig på ett jerkspö, är bra storlek på det främre handtaget. Det är väldigt skönt att kunna byta grepp från att hålla runt rullen till att hålla framför. Speciellt vid den här tiden på året då det börjar bli kallt.

Strike Pro verkar ha väldigt korta framhandtag, men de får väldigt bra omdömme i övrigt.

Själv har jag ett Lf Rst premium heavy som jag gillar skarpt. Det tror jag inte finns att tillgå längre. Men Lundgrens nya jerkspön verkar jättebra. Själv har jag Shadow som är 7'4" som verkligen är ett superspö. Det är dock förlång för att jerka med så det använder jag som spinnspö till stora wobblers och gummibeten. Men kika på de kortare jerkspöna.

Kommentera

delat eller odelat? jag har båda och den stora fördelen med odelat är vikten, samt att det inte vrider sig, nackdelen är ju uppenbar, längden.
                  den andra saken jag personligen stört mig på är att många spön har korta handtag BAKOM rullen, jag vill ha ett längre.
                  ovantaget blev mitt val ett odelat Strike pro contest

Kommentera

Jag har just ett sådant Zalt Svartnö 6'2 och är helnöjd med det. När jag skaffade det valde jag mellan det, ett Buster Stiff och ett Edge, men valet föll på Zalt för jag gillar ryggraden och känslan i det, och jag ångrar definitivt inte mitt val.

Att det inte är så vanligt tror jag kan vara helt enkelt för att inte så många "vågat" testa det eftersom ingen annan redan har skrivit om det. Var och varannan person har ju kört med Buster Stiff och skrivit det här på FS, och då blir det lätt för andra att haka på trenden, utan att gå sin egen väg och prova andra spön.
                    Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 690 svar
                    375 676 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo