Vilken utrustning i strömmen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken utrustning i strömmen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken utrustning i strömmen?

Hej jag undrar vad det är för utrustning som gäller när man ger sig efter laxarna i strömmen. Går det bra med gäddhaspelspöt eller ska man ha lite tyngre grejjer?
    Vad ska man ha för rulle? Vilka beten är bäst? Är det bara spinnfluga som gäller? I så fall vilka flugor?
    http://www.karffs.blogg.se

frågan är väl var du fiskar, fiskar själv med spinnfluga i boden, och använder ett TICA Salmon 14 fot, med 0,45 nylon, Amba 7000i.
    Bodforsen ( Luleå älv vid kraftverket i Boden) är generellt för att vara laxälv djup och när dom släpper på mycket vatten är det bra strömt och laxen kan dra mycket lina och personligen skulle jag aldrig ställa mig där med en haspel eller en liten multirulle.
    har provat med en av mina 6500 men det är INTE kul att stå och veva in 75 meter lina med 60-100 gram bly med en liten vev, för mig personligen står jag hellre med en tung 7000 och vevar.

Kommentera

Jag tycker nog du ska ha minst ett 11" spö och en multirulle minst stl 6500
      Jag skjuter hellre själv än ser polarna missa!!!!!

http://www.kingofmälaren.se/

http://xn--kingofmlaren-mcb.se

www.huntyardberras.com

www.bjerks.se

http://leech4you.se/

Fångstgaranti

Kommentera

Jag håller med tidigare svar helt! Men när man inte har får man nöja sig med ett 9 fots med 3500 haspelrulle. Funkar faktiskt väldigt långt.
        sigpic

Kommentera

hej Anton.

Har du utrustningar att välja mellen så har det inte så stor betydelse men tänker du köpa ny utrustning för strömmenfisket så behöver du mer detaljer om fisket.

Ett 14 fots är alldeles för opraktiskt att stå och vifta med mellan gamla damer, fyllon och taxibilar. Blir dyrt att jämt och ständigt köpa ny topp till spöt.

11 fot som Big Catch föreslog är en mycket bra spölängd i strömmen, men 12 fot går minst lika bra utan att vara för långt. Du får fin känsla i ett långt spö speciellt då du skall känna bottenstruktur och undvika att linan draggar för mycket. Ett långt spö gör det lättare att kasta med multirulle då du använder mask eller bläckfisk som bete.
          Haspel blir för stort med samma linkapacitet och tvinnar linan födjäkligt ibland

Spöt bör kunna bära minst 100g bly så det blir lite styvare än ett vanligt gäddspö. Du kommer att fiska med sänken (om du fiskar med typ mask, bläckfisk eller fluga) på mellan 30g och 100g.
          100g används mest på våren då det är full fart på strömmen då vattenståndet är högast i Mälaren. Speciellt i gettot, utanför Operakällaren, Nationalmuseum eller bron ut till Moderna.

Till det spöt rekommenderas en multirulle typ Amassadeur 7000C. Behöver inte vara ny, går lika bra med en bättre begagnad sådan.

Kör du flätlina så måste du först lägga på ca 10-20 m nylon (0,50 ca) under flätlinan så den inte kan glida på spoltrumman när det blir kallt ute. Sen, ytterst på flätlinan bör du ha en shocklina bestående av ca 10 m nylon ca 0,50mm (bör vara något klenare än flätlinan) så slipper du att flätlinan ryker vid bottennapp (mycket vanligt i strömmen). Men det går bra att använda en billig nylonlina i stället för flätlina (0,50-0,55 ca). Berkleys Big Game är en billig och acceptabel lina för strömmenfisket

Vilka beten som gäller beror på årstid och art du fiskar efter. Det funkar med små flugor på sommarn-hösten och stora beten vinter och vår.

Här kan du välja mask, bläckfisk eller små flugor på sommaren och hösten. Tubfluga eller vobbler på vintern och skeddrag på våren. Men du måste alltid vara nära den som får fisk för den kan ge dig en indikation på vilket bete som för tillfället funkar.
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Håller i stort sätt med tidigare råd. Men det beror också på var du fiskar i strömmen. Vid öppen lucka eller halvlucka i ghettot krävs tyngre utrustning ,multi och spö som klarar minst 100 gram....men där strömmen är svagare går det alldeles utmärkt med tex haspel..Vid halvlucka som det är nu är det i princip bara ghettot och operan som kräver tung utrustning och om du kör spinnfluga vilket de flesta gör på hösten. Vid operan vid halvlucka kör iofs en del haspel men med ett spö som klarar 70-80 gram sänke Vid vanligt spinnfiske i lugnare zoner krävs det inte det. Bra beten generellt över året är mask och nors..Även på wobbler, skeddrag och jigg tas en del fiskar även nu. Efter leken vill de ha något mer matnyttigt än fluga..Havsöringen hugger på i princip allt..Kan tillägga att det vid fiske vid gettot och operan krävs vana om regler hur fisket bedrivs för att det ska funka, kör alla tungt sänke och driver efter botten går det inte köra på annat sätt utan trassel och kraftigt irritation av andra fiskare. Turordning i kastandet är obligatoriskt, alltså att den längst nedströms stående kastar först, sedan den andra, den tredje osv..Klart läge för ovana att kolla hur det går till innan fiskat startar..Gå in på http://www.fiske.nu/fks/ för mer info..
            Senast ändrad av Hemi; 2008-10-16, 21:12.

Kommentera

Tack för tipsen allihopa. Det finns en till sak jag undrar och det är hur man landar fiskarna i strömmen? Man Står ju på många ställen en bra bit ovanför vattnet.
              http://www.karffs.blogg.se

Kommentera

Det finns stegar ner där kajen är hög, i ghettot tex två, någon måste klättra ner och håva fisken åt dig, fisket förutsätter att man hjälper varandra. Annars används sänkhåv typ löjhåv där det funkar
                Kan tillägga att framför allt vid ghettot krävs vana..kolla hur de andra gör..Bottenapp, ständigt förekommande, med förlust av sänke och bete, måste tex fixas mycket snabbt för att undvika trassel om flera fiskar..Bara att snabbt dra av skiten;-)

Vid FISK! vevar alla andra fiskare omedelbart, snabbt upp sina tackel för att lämna den med fisk fritt spelrum under drillningen.

Vid ghettofiske är det nödvändigt för nya och ovana att att börja högst upp nära riksbron och prova sig fram och samtidigt se hur det hela funkar..Det finns anledning till att det kallas ghettot ;-)..och drillnig av fisk tom riktigt skapliga kommer du att få se med närmast 100% säkerhet..

Skitfiske Anton..
                Senast ändrad av Hemi; 2008-10-16, 21:48.

Kommentera

Bra råd och tips

Att först spana in de som fiskar på platsen är alltid bra när
                  man ska börja fiska på ett nytt ställe, jag besökte själv Ghettot förra
                  helgen och det påminner mig mycket om fisket i Älvkarleby!
                  Armbågslucka gör att det hela kräver en hel del disciplin av de som fiskar, tyvärr fins det även de som tror de kan allt och då krokar man snart ihop!
                  Såg en kille som kastade tvärs över strömmen nära valven och fastnade i buskarna på motsatta sidan ett stort antal gånger En lång stund satt han fast med ett mete i buskarna och då är det svårt att få fisk!
                  Men, men all vår början bliver svår och alla är vi nybörjare i början.

Ghettot kanske inte är optimalt om man är osäker, prova då längre nedströms eller prova en tidig morgon då det ofta kan vara lugnare! Jag lyckades kroka en firre i helgen, 3,6 kilo! Så det blir fler turer till en fantastisk fiskeplats, väldigt annorlunda mot det man är van i alla fall!

Mvh. Tony

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                  1 690 svar
                  373 179 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg TiSo