Problem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem

Hej!

Som nybörjare på jerk och multirullar behöver jag lite hjälp

Har köpt en shimano cardiff 300 och spö.

Dom två senaste gångerna jag varit ute o fiskat så har följande hänt:

i kastet så börjar linan gå ut sen efter 5-10 meter så tar det tvärstopp med följd att linan (som ska tåla 36 kilo) går av ca: 1-2 meter efter spötoppen. inget synbart trassel i rullen och linan löper ut hur bra som helst när jag kollar efter katastrofen !!??

Har nu förlorat utrustning för över 400 spänn på två turer vilket är mer än jag har råd att fortsätta förlora per fisketur.

nån som har en aning om vad i ****** det kan vara?

mvh

//Jocke

Det kan finnas flera orsaker, men det första jag kommer att tänka på är kombinationen olämplig flätlina och din rulle har en linspridare som står still när spolen är frikopplad.

Det som händer är att linan får ta sig en skarp böj för att ta sig ut genom spridaren, och i extremläget fastnar linan lätt i de undre lagren och följer med spolen runt, då smäller linan av.

- Vad göra?

Öka på bromskraften och kasta med rullen överbromsad, byt flätlina till en tätvävd och rundare typ (Power Pro är en, Strike Wire Extreme är en annan, sen finns det säkert fler) eller så bit i suräpplet och skaffa en rulle med synkad linspridare och en riktig lina. Och (vaaaarning för reklaaaaam) bygg om rullen så spolen kan accelerera lätt och så du kan kasta hur långt du vill utan att oroa dig för trassel och förlust av dyra beten.
    www.utreel.com

Kommentera

...Fyller på med att du bör centrera linspridaren innan kast för att förhindra dessa typer av problem. Roligare kan man iofs ha, rätt tröttsamt i längden att veva in spridaren i mitten...

Kommentera

Kan det vara så att du kommer åt veven i samband med utkastet, så att backspärren slår till mitt i utkastet?

Kommentera

tack för svaren !

Jo linspridaren centrerar jag varje gång.

Var inne på backspärren så jag har hållt tummen på den för att försöka vara säker på att jag inte kommer åt den eller drar upp den eller nåt annat konstigt. Sen borde ju trumman inte snurra ut efter katastrofen utan vara stum (som om jag börjat veva)?

känns surt att byta lina efter 3 fiske turer man blir ju lite sur på butiken som rekomenderade linan i packetet jag köpte får ta ett snack med dom tror jag.

anledningen till att det vart shimano är att jag testade med en ABU c3 först och den var för stor för mina händer vilket gjorde att jag fick skit ont i handen efter ett par timmars fiske. shimanon är ju mindre eller i alla fall djupare försänkt. Finns det några andra bra högervevade rullar för folk med händer som inte är som dasslock? Kan ju lika gärna börja kolla ny rulle eftersom den snart är intjänad med den här förlust tackten
          Senast ändrad av Jocke H; 2008-10-21, 09:17.

Kommentera

Hur tunga beten använder du?
            www.utreel.com

Kommentera

Vid båda tillfällena var det buster´s på 68-70 gram

Kommentera

en kompis hade liknande problem...vi var också väldigt fundersam över vad det kunde vara. visade sig att det var grafiten i spöringarna som hade spruckit och det resulterade i att dom skar av linan i vissa kast...
                Han kan ju inte ha alla drag i lådan

Kommentera

joo det var min första tanke så dom är kollade sen ligger ju brottet på linan ca 1-2 meter ut från spöspetsen.

Är i alla fall satans iriterande , kan det vara så att backspärren bara hugger för att sen släppa ? om ni förstår hur jag menar.

komma åt veven hmm ja kanske eftersom jag slänger som jag hade vänster vevat men har högervevad rulle för jag är vänsterhänt. Får se till att vara ännu mer försiktig där men känns ändå som jag borde göra det ofta då , funkar skit bra i 2 timmars fiskning sen PANG! Vågar ju knappt kasta längre

Kommentera

Ursprungligen postat av Jocke H Visa inlägg
                    joo det var min första tanke så dom är kollade sen ligger ju brottet på linan ca 1-2 meter ut från spöspetsen.

Är i alla fall satans iriterande , kan det vara så att backspärren bara hugger för att sen släppa ? om ni förstår hur jag menar.

komma åt veven hmm ja kanske eftersom jag slänger som jag hade vänster vevat men har högervevad rulle för jag är vänsterhänt. Får se till att vara ännu mer försiktig där men känns ändå som jag borde göra det ofta då , funkar skit bra i 2 timmars fiskning sen PANG! Vågar ju knappt kasta längre
                    låter ju bra skumt..faktum är att linan gick av cirka en halvmeter från hans spötopp också, därför jag frågade dig. men har du tittat dom så är det konstigt, sånna fruktansvärda kråkbon man fått och inte linan smullit av så tycker jag det är konstigt att din gör det, om du kommer åt veven som du säger
                    Han kan ju inte ha alla drag i lådan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
                    25 svar
                    3 333 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Chrispenborn