Tafs vid Ul fiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tafs vid Ul fiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tafs vid Ul fiske?

hejsan på er.

Undrar vad ni använder för tafsar när ni ul fiskar med flätlinor. Man vill juh inte förlora känslan till jiggen genom att man valt fel tafs.

Ska man ha hård eller mjuk tafs? Tjock eller tunn? Skriv om era erfarenheter

Snart drar vårfisket igång. JIPPI, ska ni på sthlm mässan föresten?

Gör mina egna av köpta beteslås och lekare och knytbar tunn gäddtafs

Kommentera

Ursprungligen postat av Skruttapan Visa inlägg
      Gör mina egna av köpta beteslås och lekare och knytbar tunn gäddtafs
      så med andra ord kan man tolka det som att man skall ha en tunn tafs?

Kommentera

Har i många år knutit mina egna UL tafsar då jag ledsnat på att bli av med jiggar till gäddor som ju ofta hugger på vid det fisket, men förra året hittade jag en köpetafs som jag föll pladask för då den är perfekt till UL fisket och det är Spinwal tafsarna från Fishmania http://www.fishmania.se/spinwal.asp?...lfram%20Leader.

Dessa är mjuka som flätlina men håller för gäddtänderna och stör inte gången på jiggar, små wobbler eller ytbeten alls, använder såna även till vanliga gäddfisket med wobbler & Popper och är helnöjd.

Kommentera

Jag använder också SPINWAL - tafsar till allt mitt yt- och popperfiske

Kommentera

Har också kört en del spinwal till borrefisket framför allt. Någon sa att man kunde värma tafsen efter att den krullat sig som de ju kan göra efter ett tag. Någon som har erfarenhet att värma dessa så de blir raka och fina igen? Hur? med vad?

Annars är tips om liknande material att binda egna tafsar med tacksamt. Drennans material t.ex? Finns det något som motsvarar dessa tafsar?
            Min blogg

Kommentera

Ursprungligen postat av mascot Visa inlägg
              Har också kört en del spinwal till borrefisket framför allt. Någon sa att man kunde värma tafsen efter att den krullat sig som de ju kan göra efter ett tag. Någon som har erfarenhet att värma dessa så de blir raka och fina igen? Hur? med vad?

Annars är tips om liknande material att binda egna tafsar med tacksamt. Drennans material t.ex? Finns det något som motsvarar dessa tafsar?
              Spiwal går att räta ut till viss del genom att dra den mellan fingrarna med hårt tryck några gånger så det blir friktionsvärme, det rätar ut mindre kink men inte skarpa veck då är den rökt.

Har aldrig försökt värma med något annat i detta syfte då "min" metod funkar fint och nävarna har man ju alltid med sig

Vill man inte använda fingrarna så funkar det även med en sån tafssträckare som används inom flugfiske, men då är det en pryl till att komma ihåg!
              Senast ändrad av Rospigg; 2009-04-08, 15:49.

Kommentera

Det bästa är att ha så mjuk tafs som möjligt, för om du använder en vanlig tafs så får du sämre gång på mindre beten som tex spinnare. Själv kör jag med en pro leader tafs som jag knyter ihop med den vanliga linan.
                Den är väldigt mjuk och man får bra kontakt med betet. Den tål även gäddhugg! Mitt personbästa på gädda(7,8 kg) fick jag på en jigg när jag hade pro leader tafs och den höll trots att jiggen satt långt in i munnen och gäddan hade tafsen mellan tänderna. Så detta är den bästa tafsen för UL fiske som du kan få tag på (tycker jag...).

Tight lines!

Kommentera

Har använt dessa Spinwal. Knorrwal borde dom heta. Provat både till jigg och vid pimpel.
                  Klena beteslås och med ordentligt knorr på köpet.
                  Nä bättre att köpa Flour- Carbon tafsar och knyta till själv.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                  23 svar
                  4 210 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B