BFT Titanium No-Kink Wire?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFT Titanium No-Kink Wire?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• BFT Titanium No-Kink Wire?!

Någon som har erfarnhet av att knyta egna tafsar av BFT Titanium No-Kink Wire? Vilken brottstyrka bör man välja för det jerkfiske med kastvikter upp till 150 gram? Är den lättknuten? Vilka beteslås och leken rekomenderas?

Går det använda dessa tafsar även för vanligt spinnfiske eller blir det för styvt?

/Anders
    Följ mig gärna på Instagram: https://www.instagram.com/fiskefokus/

Titanium toothproof

Finns ingen anledning att chansa på annat!

Om BFT titan vajer är lika bra som deras färdiga tafsar ska man nog undvika det också. Garvade när jag fick höra att deras mjuka jerktafsar var gjorda på 30lbs vajer!

Kommentera

BFT Titanium No-Kink Wire

Hej Nyrre. BFT Titanium No-Kink är enkeltrådig titanium med stretch. Finns i 20, 30, 40, 50, 60 och 75lb. Alla dim. utom 75lb är tillverkade av Malin i USA (Boa). 75lb kommer från American Fishing Wire. Tycker själv att 60 pundaren är den ultimata dim. till jerkfiske, lätt smidig och tillräckligt starkt. Daniel Petersson och Jimmy Lindahl i CWC Fishing Team använder uteslutande 60 pundaren till sitt jerkfiske och de använder nästan alltid Big Bandit som väger ca 90 gr. Fiskar man därimot med tunga träbeten på ca 150 gr använder man 75 pundaren. Sen är våran mjuka flätade BFT Titanium tafsar gjorda av 60 lb vajer, inget annat.

Skitfiske på Er.

Kommentera

Ursprungligen postat av Nyrre Visa inlägg
        Någon som har erfarnhet av att knyta egna tafsar av BFT Titanium No-Kink Wire? Vilken brottstyrka bör man välja för det jerkfiske med kastvikter upp till 150 gram? Är den lättknuten? Vilka beteslås och leken rekomenderas?

Går det använda dessa tafsar även för vanligt spinnfiske eller blir det för styvt?

/Anders

Efter att ha fiskat med BOA 60 ibs i 2 säsonger å kastat bort beten för ett par 100 kr cobs big bandit 5-6 beten så gick ja över till Titanium Tooth proof 75 pound å har klarat mig hela förra säsongen.
        Man ska inte behöva gamla med utrustningen .
        Går jättebra å använda till vanligt spinnfiske också.
        Låt nån visa dig hur man knyter det är svårare än man tror .

/Fredrik

Kommentera

Har kört Boa flera år och har inte haft några problem ej heller med Tooth Proof. De flesta överarbetar antal varv eller drar åt för mycket. Jag har aldrig haft av 30 pounds heller vid lättre fiske.

Kommentera

Hej Fredde.
            Tråkigt att höra. Har själv aldrig haft problem men 60 pundaren. Tycker att den är överlägsen till allt mitt gäddfiske. Påverkar inte betets rörelse, då den är mycket lättare och smidigare än 75 pundaren. Har använt 60 lb i fem år utan några problem. Men inget tafsmaterial håller i evighet.

60 eller 75 pund, valet är upp till dig som fiskare. /Trumman

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
              Efter att ha fiskat med BOA 60 ibs i 2 säsonger å kastat bort beten för ett par 100 kr cobs big bandit 5-6 beten så gick ja över till Titanium Tooth proof 75 pound å har klarat mig hela förra säsongen.
              Man ska inte behöva gamla med utrustningen .
              Går jättebra å använda till vanligt spinnfiske också.
              Låt nån visa dig hur man knyter det är svårare än man tror .

/Fredrik
              Håller med till 100%
              BOA 60lb har fallerat några gånger, men inte Tooth Proof 75lb (hittills)
              Det är inte roligt att se en 10+ gädda rulla i ytan med en Pig i munnen, när BOA-tafsen har gått av i mothugget.
              Det hände mig våren 2006 !

Om det beror på att jag överarbetat knuten eller nåt annat spelar inte så stor roll,
              problemet finns inte på 75lb och jag nöjer mig med det.....
              Vill jag ha en lättare/smidigare tafs så gör jag den i 1.00mm FluorCarbon eller annat material.

Kommentera

Spy jo problemet finns visst på 75och även 100 Tooth Proof! På 75 poundarn kan du göra två varv men gör du fler riskerar den gå av. 100 p räcker med ett varv men går göra två där med. Tror snarare att det är så att ni haft svårt att dra åt 75 p på samma sätt och då håller de bättre.

Kommentera

Körde själv ett helt år med boan utan ett tafsbrott. Visst jag slarvade aldrig med att inte byta om den hade kinkat sig . Har tänkt börja köra med den nu igen, då jag tycker den är diskret, lätt och hållbar. Körde med samma tafs så länge att lekandet gick sönder istället pga så många betesbyten men det skyller jag på mangeboy och hans öppna lådor
                  Ofta tror jag många gör fel knutar, Jag gör bara en enkel knut och drar åt med en tång .
                  Vet de som testat göra knutar enligt beskrivningen och även med climps (vilken dåre) och fått brott.
                  Senast ändrad av pasi75; 2009-03-16, 23:31.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kattman Visa inlägg
                    Finns ingen anledning att chansa på annat!

Om BFT titan vajer är lika bra som deras färdiga tafsar ska man nog undvika det också. Garvade när jag fick höra att deras mjuka jerktafsar var gjorda på 30lbs vajer!
                    Håller med! Kör på tooth proof wire ist! Kanonbra!
                    Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bongoloid, 2007-05-31, 20:16
                    51 svar
                    6 402 visningar
                    0 gillar