nylontafs eller inte till HÖ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

nylontafs eller inte till HÖ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• nylontafs eller inte till HÖ?

Tja alla glada

har hört nånstans att om man kör med flätlina (vilket jag då gör), så ska man ha en tafs på ca en meter av nylonlina innan draget...stämmer detta?

é det nån som har lite andra små trix att dela med sej av så är allt välkommet :

15tim å 40 min kvar...sen står man där!! riktigt skitfiske på er alla å hoppas på en ig dag!!!

Jag fiskar inte havsöring. Men hade jag gjort det hade jag nog kört 1-2m med fluocarbon innan betet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
      Jag fiskar inte havsöring. Men hade jag gjort det hade jag nog kört 1-2m med fluocarbon innan betet.

1 - 2 meter skulle innebära att skarven befinner sig nånstans mitt på spöt vid kast. det kan väl inte vara helt optimalt oavsett skarvtyp?

Kommentera

Ursprungligen postat av Larsch Visa inlägg
        1 - 2 meter skulle innebära att skarven befinner sig nånstans mitt på spöt vid kast. det kan väl inte vara helt optimalt oavsett skarvtyp?
        beror ju på längden på spöt, men tror inte det är så jättefarligt. Man får ju köra en nätt knut

Till Surfcasting kör dom ju shocktafs osv.

Kommentera

jag fiskar med flät lina har oxå att man skaha en meter nylonlina pga att flät linan är ju så känslig motslitage mot sten men jag kör utan nylon linan det funkar ju bra ändå på våra grunda vikar här på ön så jag säger kör utan nylonlina linan håller

Kommentera

Ursprungligen postat av Larsch Visa inlägg
            Det är en nackdel, ju fler knutar desto större risker. Fördelen är ju om man nu får ett överjävligt bottennapp att det är oftast där linan brister, alltså inte så att man förlorar en massa lina.
            How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av gotlandsmange Visa inlägg
              jag fiskar med flät lina har oxå att man skaha en meter nylonlina pga att flät linan är ju så känslig motslitage mot sten men jag kör utan nylon linan det funkar ju bra ändå på våra grunda vikar här på ön så jag säger kör utan nylonlina linan håller
              Man får vända på linan efter några turer. Sen är det lite på hur hårt man tar fisken också, en del tar fisken väldigt hårt och då har du lite fjädrande effekt iallafall på nylontafsen.
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av andreaz79 Visa inlägg
                Tja alla glada

har hört nånstans att om man kör med flätlina (vilket jag då gör), så ska man ha en tafs på ca en meter av nylonlina innan draget...stämmer detta?

é det nån som har lite andra små trix att dela med sej av så är allt välkommet :

15tim å 40 min kvar...sen står man där!! riktigt skitfiske på er alla å hoppas på en ig dag!!!
                Hej Andreas; När flätlinorna började bli populära på 1980-talet använde jag dessa vid nästan allt fiske. Efter en vår med åtskilliga krokade och sedan tappade havsöringar gick jag tillbaka till vanlig homogen nylonlina igen. Då försvann de tappade havsöringarna och resultatet hugg/bärgad fisk blev som före flätlinornas tid. Idag använder jag bara flätlinor vid vertikalt fiske i djupare vatten och gäddfiske.
                Nothing is for ever!
                Old Firehand
                www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Sportfiskare är ett vidskepligt släkte, och har man börjat med något som funkar så vill ingen sluta med det, och varför skall man igentligen ändra sig om man nu inte är experimentalist.

Jag använder flätlina och har använt det till hö sen i början av seklet. I början körde jag med nylontafs eller FCtafs för att säkra krokning och slippa tappa fisk, men nuförtiden kör jag bara med flätlina ända fram till beteslåset (jaa just det, beteslås) och det funkar utmärkt. Man skall inte håna tafsförespråkarna för vidskeplighet, för en hel del credit skall nog tillskrivas ett riktigt bra spö med välavvägd aktion, och naturligtvis hur fiskaren själv hanterar krokningsögonblicket.

Samtliga namnkunniga mer eller mindre professionellla HÖ-fiskeguider jag känner använder idag flätlina utan tafs. De jag har dryftat saken med började alla en gång i teden med tafs, men den rationaliserades med tiden bort av olika anledningar.

Det är i vilket fall inte fel att använda tafs och inte nylonlina heller. En nylonlina klarar vassa stenar bättre än en flätlina, i alla fall om det är en riktigt bra lina, och om den är färsk.
                  www.utreel.com

Kommentera

Jag kör med en meter FC för jag föreställer mig att den tål gäddtänder lite bättre än en flätlina.
                    När drar vi?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 689 svar
                    369 182 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Westley Richard