Gäddbete nr1? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddbete nr1?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
    Hej Hemi; Mattias fråga löd: "Om ni enbart hade fåt välja 1 bete till fiske från land efter gädda, vad hade det blivit?"

Själv föreslog jag en Bomber B16A-LEF1 abborrefärgad wobbler och motiverade mitt förslag.

Tidningen Fiske För Alla lät något av åren 1996 -98 en massa sportfiskare under likvärdiga förhållanden testa vilket bete som tog flest Gäddor. ABU´s Atomdrag stod sig långt i konkurrensen mot det vinnande betet. Kan du gissa vilket bete som i den oberoende testen fångade flest Gäddor?
    Go for the Big Ones!
    Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
    Nu har jag inte min fiske tidnings samling(bibliotek) i närheten. Men vad jag kommer ihåg var det väl Swim Wizz, Cisco och bomber i topp. Kommer inte ihåg vilken som vann. Antar att det var bomber... Var väl ett gäng som gick sportfiske gymnasiumet som fick genomföra det testet.

Om det inte är storleken det handlar om skulle jag välja rapala jointed svart silver( andraval bomber 15J svart silver). Snacka gäddfångare båda två. Men har ägt rapalan längre så den har fler gäddor på samvetet.

Kommentera

Det enda bete som fångar fisk är det som får tid i vattnet!
      I tried sniffing Coke once, but the ice cubes got stuck in my nose.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kennat Visa inlägg
        Det där är inte riktigt 100% sant, men kanske 50%
        www.stampelures.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Kennat Visa inlägg
          Jo tyvärr stampe så stämmer det. Ingen av mina nya vobblers har levererat nån fisk än.

Kommentera

Buster Shallow runner i papegojfärgen har funkat bra för mig...i alla fall under våren så det skulle bli mitt val.

Kommentera

Igenom alla mina år jag fiskat efter gädda så har UTÖ och Atom gett mest gäddor. spec blå och abborr färg. Kan bero på att dom vart mest i vattnet vem vet

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                Hej Hemi; Mattias fråga löd: "Om ni enbart hade fåt välja 1 bete till fiske från land efter gädda, vad hade det blivit?"

Själv föreslog jag en Bomber B16A-LEF1 abborrefärgad wobbler och motiverade mitt förslag.

Tidningen Fiske För Alla lät något av åren 1996 -98 en massa sportfiskare under likvärdiga förhållanden testa vilket bete som tog flest Gäddor. ABU´s Atomdrag stod sig långt i konkurrensen mot det vinnande betet. Kan du gissa vilket bete som i den oberoende testen fångade flest Gäddor?
                Go for the Big Ones!
                Old Firehand
                www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
                Ok, OF om jag säger som så..Koncentera dig på the big ones med blandad framgång så garanterar jag att ta matfisken ;-)

Nää ja vet inte vilket bete som vann..Men jag vet vilket jag själv hade valt..
                Senast ändrad av Hemi; 2009-04-24, 21:26.

Kommentera

Håller med om att det är svårt att misslyckas med gädd-drag.. men det jag fått klart mest på är skedar från land, typ Utö och Atom men även billiga kopior från macken funkar ju klockrent.. Gärna "enkla" färger som koppar, silver/blått och kanske med lite rött.. En svart/guld e ju aldrig fel för nattfisket heller..

Annars e väl småwobblers väldigt bra vid trolling, men gillar inte kasta med dom pga kastlängden.. Små silver/blå, röd/grön/gul och svart/silver/vit ger mycket fisk.

Men ska jag välja ETT gäddrag får det bli Abu Atom i Silver/Blue Flash..

Kommentera

Den saken är klar: Först ut blir ett 34g Utö från BETE. Jag har klätt utsidan på det med smala remsor av guldfärgad holografisk från Biltema och tagit bort den främre trekroken. För att göra betet ännu större är den bakre kroken bytt mot en något större än originalet och krokstammen försedd med en bit röd lysslang. Finns det en gädda där kommer jag att få haka av den! Bild finns bland mina foton.

Kastutrustningen är inte så märkvärdig. Ett spinnspö som tar beten upp ca 50g och en Ambassadeur 5000 samt 50 lbs PowerPro.

Skulle det vara mycket växtlighet på plats så sätter jag istället på ett likadant tejpat Utö Vass. Det har dock blivit mindre vanligt att jag gör det besväret. Jag brukar få tillbaka mina beten när jag använder den linan.
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Hehe, alltid kul höra folk som kör med lite överdimensionerade prylar..

Finns det en stock på botten så får du kanske kroka av den oxå

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
                      25 svar
                      3 325 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Chrispenborn  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02