Vård av Ambassadeur? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vård av Ambassadeur?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

I princip ser alla multirullar lika ut under plåten. En samling drev som griper in i varandra. Kraften från veven ska till spolen. Det sker med ett antal kugghjul. Oftast två. Har rullen en växlingsfunktion är de fler.
    En fiskerulle är gjord för att kunna servas en regnig natt på Samoas sandstränder utan specialverktyg men med medelsvensons sumphjärna, tumme mitt i näven och fläskkorvsfingrar.
    Det svåra är att våga börja. Det enkla är att genomföra servicen men får du problem så plocka prylarna i en påse och knalla över till din hovleverantör av multirullar och be dem fixa till det. De kommer att göra det med ett glatt leende.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Springer ni vilse bland alla reservdelar och inte har ngn sprängskiss till hands så kan ni kika här : http://www.mikesreelrepair.com/ , klicka på "Schematics"....
      12 hours
      1,440 casts
      2 followers
      1 strike
      DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

Kommentera

Originally posted by Cisco Kid
        Springer ni vilse bland alla reservdelar och inte har ngn sprängskiss till hands så kan ni kika här : http://www.mikesreelrepair.com/ , klicka på "Schematics"....
        Sprängskiss har jag till hands. Så det är väl bara att börja skruva.

Jag skyller på er här på forumet ifall jag inte lyckas!

Kommentera

Har haft för avsikt att påpeka en grej när samtalsämnet väl kom upp...

På F.nu-sidan har det i flera omgångar stått om metoden att trimma sina bromsskivor med hjälp av grafit från en blyertspenna.

Nej.

Iden och fantasin hos klurgubben som kom på detta är berömvärt, det är bara utgångspunkten som är lite fel. Grejerna i en blyertspenna är inte alls ren grafit. Det är grafit blandat med lera som bakas i ugn, ibland tillsammans med plasttillsats. Andelen lera i blandningen avgör hårdheten hos pennan. I en vanlig HB-kvalite är det icke försumbar andel.

När man har lera på bromsskivorna och råkar tillsätta vatten, kan bromsens prestanda ju komma att ändras. Vill man ha ren grafitpulver att leka med, finns det att köpa på välsorterade järnaffärer eller t.o.m. Clas Ohlson. Billigt är det också. Ifall det är bra för bromsfunctionen får du väl testa och se.

(stackars sate som suttit uppe om nätterna och krossat blyertspennor, när skiten kostar några spänn. Bra ide, dock.)

Kommentera

Originally posted by Stizo
            Sprängskiss har jag till hands. Så det är väl bara att börja skruva.

Jag skyller på er här på forumet ifall jag inte lyckas!
            Nej för fasen gör inte det! Vi har så många skruvar lösa sen förra servicen!

Kommentera

Nån som vet vad det kostar att lämna in sin ambis på en hel service?

Kommentera

Gratis om du gör det på rätt sätt, iaf om du har en Ambassadeur. Gå till din leverantör och säg att rullen har "ojämn gång" då skickas den till svängsta där dom smörjer upp den och skickar tillbaka den, ibland kan dom även byta ut lite saker som evighetsstiftet och dylikt.

Kommentera

nä fy! jag är så oteknisk att jag garanterat skulle sabba hela rullen, tappa bort delar eller nåt liknande. jag tog nästan livet av mej med hjälp av en brödrost....desvärre.

så jag lämnar in mina rullar varje år hos abuhandalren dvs intersports fiskeavdelning och betalar 40 kr st för service. jag tror knappast att dom smörjer dom åt mej. för efter ett par månader hör jag gnissel lik förbannat. och jag känner ingen skillnad från när jag lämnat in den tills jag provvevar. och den andra redskapshandaren vi har här vägrar
                  my precious....

Kommentera

Originally posted by Henrik_L
                    nä fy! jag är så oteknisk att jag garanterat skulle sabba hela rullen, tappa bort delar eller nåt liknande. jag tog nästan livet av mej med hjälp av en brödrost....desvärre.

så jag lämnar in mina rullar varje år hos abuhandalren dvs intersports fiskeavdelning och betalar 40 kr st för service. jag tror knappast att dom smörjer dom åt mej. för efter ett par månader hör jag gnissel lik förbannat. och jag känner ingen skillnad från när jag lämnat in den tills jag provvevar. och den andra redskapshandaren vi har här vägrar
                    Men hua, grabbhalva, du bor ju granne med europas bäste rulldoktor, FRB. Ta en promenad över till hans näste, så slipper du dina rullbekymmer!

Kommentera

40 spänn är inte många minuters jobb! För dem får du på sin höjd par droppar olja i handtagslagren men det är tveksamt om man hinner öppna, ta isär, rengöra, smörja och sätta ihop rullen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
                      25 svar
                      3 337 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Chrispenborn