Haspelset (julklappar) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelset (julklappar)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Haspelset (julklappar)

Söker några billiga haspelset till mina syskonbarn, dem är 9 år gamla och brukar var med mig i båten och kastmeta.

Dem är så glada över att åka med på fisketur så nu får det bli
    egna fiskespön i julklapp..

Ge gärna länkar till butiker med bra erbjudanden.

I senaste Fiske för Alla finns några tester av billiga färdiga set. Kolla gärna upp deras resultat.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ett spö på ca 10-30 g och en rulle som tar ca 100 meter 0,25-0,30 lina är ett bra nybörjar-set. Om det bara ska vara för abborrmete räcker 5-20 g. Ofta levereras de färdiga seten (i alla fall Shimano) med onödigt stor rulle, jag tycker det räcker med en mindre modell som inte är så tung och klumpig. Kolla på dom billigare Shimanorullarna i 2000-storlek, rymmer 130 m 0,25-lina. God Jul!

Kommentera

jag skulle säga ett styvt 5-20 spö med en mindre haspel med 0,20 nylon!
        Jag tycker inte du är tillräckligt seriös, man ska vara seriös.

Kommentera

Barn och 0.20 mm lina??? Nja, inte bra.....
          Det kan ju bli ganska ryckigt och stökigt när barn fiskar så jag föreslår 0.25 till 0.30 mm. Det beror ju lite på hur långt de behöver kasta.

Inte så roligt för barnen att fiska om de rycker till för krafigt när fisken är nära båten, 0.20 mm lina går ju av ganska lätt. Helst när den blir lite sliten. 0.25-0.30 mm klarar sig mycket bättre.

Kör dock inte, som ovanstående skrev, en för stor rulle. Barn har ju små händer.....
          Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Barn är inte så starka i armarna heller. Långa spön kan bli svårhanterliga både vid utkast och drillning. Samma sak med tunga beten. De tar på handlederna att hiva iväg såna. Ett ca 2m spö med kastvikt upp till 25g och gärna i glasfiber eftersom det tål mera stryk än kolfiber borde vara idealet att öva upp sig på.
            Köp sedan en rulle av god kvalité! Bättre än spöet. En rulle som håller för tuffa tag, allmänt slarv och ystra vårgäddor.
            Slutligen även barn har rätt att fiska med scyssta prylar och vuxna har inte rätt att kvadda ett spirande intresse med att ge ungarna billigt smäck bara för att det ska vara till ett barn. De som gör det senare visar enligt mitt förmenande ett vidrigt förakt mot de blivande fiskarna. Så tycker jag alltså rent generellt och syftar inte specifikt på dig eller någon annan här.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Yngre nybörjare (5 - 10 år) skall inte ha för långa spön, 5 - 6 fot i fiskeklass 1 blir lagom, för drag max 15 gram.

Till detta en kapslad haspel, typ Abumatic, är ju oslagbart för nybörjare att lära sig timing i kastet.

Mycket bottennapp blir det garanterat, alltså ingen tunnare lina än 0,25mm är att rekommendera, ännu bättre 0,30mm så kanske några drag går att rädda.
              Kolla att flugan sitter kvar på tafsen

Kommentera

detta är en sida som är ganska billig http://www.fiskebutiken.nu/index2.htm

Kommentera

ge dom bara flytande drag så går det bra!
                  Jag tycker inte du är tillräckligt seriös, man ska vara seriös.

Kommentera

Håller inte med dig maryland, visserligen är det enklare att lära sig kasta med en abumatic men är man 9-10 år så kan man hantera en haspel och lär man sig det direkt så har man mycket roligare de närmsta åren är med en abumatic som strular bra mycket mer i längden.

Själv började jag med morsans abumatic och tack vare det, rullen var givetvis högervevad, har jag i vuxen ålder haft ett smärre helvete att lära mig att veva med vänster hand och det känns fortfarande inte lika naturligt som med höger. Så fram för vänstervevade haspelrullar till ungarna direkt! (förutsatt förstås att de är högerhänta!)

I övrigt är det bara att hålla med tidigare talare, ett ok spö inte längre en 7 fot och en bra haspelrulle samt lina runt 0,30 nylon (är både lättare att lära sig att knyta och strular mindre än flätlinan som kan ge en gråa hår om man har otur.

Lycka till med julklappsinköpen!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 690 svar
                    373 232 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo