Broman BB? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Broman BB?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Broman BB?

Hej! Ska köpa en ny haspelrulle till våren, och jag har ett förslag: Broman BigBlock. Är det någon som testat denna rullen som rekommenderar den? Verkar vara helt okej till ett bra pris!!
    Och inga svar från sånna om ej testat den, bara för att den heter Broman är det inte skit!

Jag har en sån rulle som hängde med i ett set. Har aldrig använt den. Den är väldigt stor men annars verkar den okej. Rymmer över 200 meter 0.40. Vet inte riktigt för vilket fiske det är nödvändigt.
    Senast ändrad av KG?; 2003-12-05, 18:37.

Kommentera

Kanske lite för stor? Någon annan rekommenderad haspelrulle för -1000???

Kommentera

Originally posted by Ari
        Dessutom är rullen säkert lagom för tungt gäddspinn. Ju större spole dessto längre kast. Förutsatt att spolen är välfylld.
        Det har ju ingen betydelse för kastlängden om spolen rymmer 100 eller 200 meter 0.40. Det intressanta är spolens utformning och framför allt hur välfylld den är.
        Själv tycker jag rullen är alldeles för stor för gäddfiske, lätt havsfiske eller laxfiske passar den nog bättre för.
        Köp isåfall hellre den andra Bromanhaspeln den är också hyfsad men i mer lagom storlek.

Kommentera

Jag har den ruller. Hur skön som helst, fast jag har inte använt den så mycket. Den är lite stor för vanligt gäddfiske. Men till tyngre fiske är den kanon!

Kommentera

Ari, helt rätt av dej. Är inte till fördel att lalla med för liten haspel vid abborrjiggning. Lika knäppt är det att sitta med ett liten pittpimpelspö och jaga fläskabborrar. Ultralätt passar inte annat när man kör små spinnare eller mindre jiggar. Och där kommer ju lillhaspel till sin rätt. Likadant att köra med 0,12 fireline när man jiggar borre. När linan skaver mot stenar och hårt bråte ligger man löst till. Även om man har tafs får ju altid en bit av flätlinan stryk en bit upp. Hellre kraftigare grejor än att fjanta sig och tappa drömfisken. En fiskekompis gjorde det i somras. Vi metade abbore på levande. Han larvade sig och körde med 0,22 mm nylontafs. Tappade sin drömabborre precis vid båten när linan brast. Han fortsatte med sin skitlina ändå bara för att nån tomte hade sagt att man skulle fiska så. Hjälpte inte vad jag än sa. Påminna om att den killen jobbar på en fiskredskapsfirma och är duktig på att fiska ( när han inte lyssnar på dumheter.) Mvh Gunnar J.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Originally posted by Ari
              Det är ju klart som korvspad att spolens storlek har betydelse. Speciellt på haspelrullar! Om man har en stor spole som är välfylld med lina, minskar linnivån mindre vid kast, vilket resulterar i att det blir mindre motstånd när linan lämnar spolkanten och därmed längre kast. Det är inte utan anledning som karp, gädd och kustmetare använder rullar med jättespole vid långdistansfiske.
              Spolen kan ju vara stor men grund som på vissa "grisnosrullar". Spolens utformning har som sagt betydelse för kastlängden men inte linkapaciteten. Fundera en stund så förstår du att det inte spelar någon roll om det är 100 eller 25 meter lina kvar när du kastat ut.
              Karp och kustmetare har antagligen användning för mycket lina, det har inte gäddfiskare.

Kommentera

Originally posted by KG?
                Det har ju ingen betydelse för kastlängden om spolen rymmer 100 eller 200 meter 0.40. Det intressanta är spolens utformning och framför allt hur välfylld den är.
                Själv tycker jag rullen är alldeles för stor för gäddfiske, lätt havsfiske eller laxfiske passar den nog bättre för.
                Köp isåfall hellre den andra Bromanhaspeln den är också hyfsad men i mer lagom storlek.
                Jag citerar mig själv för jag kollade priset på Broman Exclusive, 1200 kr för den rullen är i saftigaste laget, ibland har de reat ut rullarna. Passa på då!

Kommentera

Jag syftar tex på en vanlig Shimanospole som rymmer 150 meter 0.35. Spolen är lika hög som på BB-rullen. När man kastat ut ordinare kastlängd så har bredden på synlig spolkant minskat ungefär lika mycket, alltså har inte linkapaciteten någon betydelse för kastlängden i det här fallet. Varför fylla upp med billig "skitlina" när man lika gärna kan ta en rulle med mindre linkapacitet?

Kommentera

Wario, varför inte satsa på torsk direkt med den rullen. Har du tänkt att använda den till allt fiske. Ta nu inte Broman till försvar. Utan tänk nu vad du ska använda den till först. En big rulle är väl inte kanske vad du egentligen är ute efter. För torsken är ju nästan borta ur havet. Har annars en jättehaspelrulle till salu. En Damrulle ifall nån är intresserad. Den heter Dam Quick 5001. MVH Gunnar J.
                    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 871 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta  
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57