Attitydbeten - Vad är det? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Attitydbeten - Vad är det?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Neoneo vilken krangare jobbar du for?

Kommentera

Originally posted by Neoneo
      Attitydbeten är flashiga beten som vi människor tycker ser coola ut och som kostar mycket och ska helst vara ifrån Amerikat fast som inte tar speciellt mycket mer fisk än mer traditionella beten.

No its a company surplying a demand, for guys who dont want the hassel of waiting weeks for there tackle to maybe arrive!!! from the USA,

As for guys buying lots of jerkbaits an looking cool i agree with you, theres this instant jerkbait angler syndrom, where you have to have all the in baits an lures in your box, before they have even tried jerkbaiting!!!

William.....
      I think I fish, in part, because it's an anti-social, bohemian business that, when gone about properly, puts you forever outside the mainstream culture without actually landing you in an institution. It's a nice position. No one considers you to be dangerous, but very little is expected of you.

- John Gierach

Kommentera

Originally posted by fiskmix
        Så för dom som inte vill fiska smått utan fånga en stor så är kanske inte det grunda fisket med bomber det bästa.
        Nej då är kanske det djupa fisket med en blyad bomber bättre.

Kommentera

Bebest! du har ju rätt som vanligt!
          men en lite annan vinkling är följande:
          för mig, så är det ytterligare ett steg i min utveckling som fiskare. att stå vid en liten bäck och kasta små små spinnare, eller flugfiska med delikat utrustning efter bäcköring. att i timme efter timme färdas i en båt, trollandes efter lax. att stå i en älv och flugfiska efter öring. att sitta i min egen båt och leta efter, och kasta efter, gädda. allt har samma värde för mig. en av anledningarna till min stora kärlek till fisket är att det finns oändligt att lära sig och upptäcka. jag har såpass stor erfarenhet av fisket att jag visste redan innan jag provat, att jerkbaitfisket skulle vara ytterligare en utmaning som jag vill prova och lära mig. och visst har jag en viss förkärlek till att skaffa nya saker, och där är ju fisket i allmänhet ultimat. det tar aldrig slut på produkter som man bara "måste" ha. sedan har jag inte reflekterat över om det är "coolt" eller inte, men det kanske säger mer om belackarna än mig, vad vet jag? jag blir mest förvånad över det enorma behov till kritik som verkar florera i överflöd. men visst går det mode även i vår värld, och varför skulle det inte göra det. jag är bara glad ju fler som utövar sportfiske, vilken gåva till ungdomarna. att nästa generation får ärva vår kärlek till naturen och allt den ger oss, är stort. jag ser hellre att mina barn står och hystar 150-grams neonbeten i en vacker sjö och utvecklar en respekt för våra vatten, och även lär känna spänningen i fiskets ädla konst, än att dom sitter på lunarstorm eller hänger i centrum. om jag får ge mina barn hälften av det fisket gett mig, så har jag kommit långt. åter igen sänder jag ett jättestort tack till alla på fiskesnack för er genorositet, både med åsikter och handfasta tips och råd.
          achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
          \m/

Kommentera

Originally posted by Jenk
            Neoneo vilken krangare jobbar du for?
            Jenk; Jag skulle nästan kunna skriva under Neoneos inlägg. Du vet att jag inte jobbar för någon krängare. Allvarligt talat tror jag att det finns en viss risk för övertro på dessa beten. Fast det är ju inte speciellt dyrt med "attitydbeten" nu för tiden, i det närmaste prisvärt faktiskt...

Kommentera

Intressant läsning.

Men attityd? Vad vill man signalera? För, det är väl det de handlar om? Attitydbeten är väl som alla andra signaler hos djur (för vi är ju det). Stor självlysande wobbler signalerar bra hos andra fiskare. Om jag tar fram min lilla luggslitna 7 grams koppardroppe så signalerar det inte lika bra. Vi har olika publik. Vilken är eran?

Min mormors bror hade nog "attityd" när han införskaffade helt ny utrustning för si så där en femtio år sedan. Morfar skulle lära honom fiska så han var ju tvungen att skaffa grejjer. Nya så klart. Efter två skatbon efter varandra skickade han ut hela härligheten i sjön. Det kallar jag attityd...

En fiskare jag känner här på "byn" har attityd. Han flugfiskar och han fångar ALLTID fisk. Är det hundra som fiskar och bara en som får fisk är det han som lyckas. DET är attityd enligt mig. Det märks iofs inte lika mycket som en illgrön wobbler men coolt är det.
              Attityd är att komma till ett helt nytt vatten och få fisk ändå.

Attityd hade jag en gång för läääänge sen stod vid ett p&t-vatten. Inväntade vak, kastade i dem med exakt rätt fluga och tog upp en fisk. Gjorde tre kast och fick tre fiskar. Hade en "prylattitydare" ett tiotal meter längre bort och han fick nog en hel del att fundera på när jag bara satt och väntade för att bara göra ett kast per fisk.

På onsdag ska jag ut och blöta mina grejjer, dropparna är tyvärr slut men det finns ju andra små gulliga spinnare att locka med...

Kommentera

Gaddjavel, du har fattat grejen. Attityd for mig ar att vaga bryta monstret och vagra kora zalt osv. Att vaga ga sin egen vag inte bara harma andra.

Kommentera

Jenk; Fast snart är det väl så att man bryter mönstret om man fiskar med Stormjigg istället för BD...Är det då attityd eller inte?...

Kommentera

KG, att du alltid har ngt att saga det ligger ngt i det.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 690 svar
                    375 036 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo