tror man ska blya den till 72 gram men jag är inte säker...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Blya Super Shad Rap
Collapse
X
-
Det där med att blya dom är ju lite hur man tänkt fiska med dem oxå.....
Jag har väl en 6st blyade för olika djup....Men den jag fiskat klart bäst med är det endast 12 gr bly i...Men som sagt....den fiskar jag rätt grunt med på hösten...Så innan du blyar dem tänk efter var du tänkt fiska med dem och hur platsen ifråga ser ut....
Min som jag proppat i 12 gram i stiger sakta sakta vid vevstop...det som gör att den går ner är ju att jag sparat en bit av skeden på den....jag drar ner den tilll typ en meter å sen håller den sig där...Jag fiskar den med jerkspö ,gör små korta knyckar å vevare den å lånnnnnga vevstop sen ett kort ryck så den bellyflashar till å drar iväg...Det funkade kanon för mig på senhösten på tröga kölstela gäddor i Mälaren...Kråkan
Kommentera
-
Jag brukar använda mig av rostfri skruv som jag först tejpar fast på wobblern för att finna rätt vikt och placering. Sedan borrar jag och försänker, skruvar i skruvarna och täcker med epoxi och slippar vid behov för att avsluta med målning.
Detta fungerar bra tycker jag och det är relativt lätt att få till olika egenskaper genom att ha olika antal skruvar (dvs vikt) och på olika platser på wobblern.
Kommentera
-
Mycket smart, tack för tipset.Originally posted by Krister
Jag brukar använda mig av rostfri skruv som jag först tejpar fast på wobblern för att finna rätt vikt och placering. Sedan borrar jag och försänker, skruvar i skruvarna och täcker med epoxi och slippar vid behov för att avsluta med målning.
Detta fungerar bra tycker jag och det är relativt lätt att få till olika egenskaper genom att ha olika antal skruvar (dvs vikt) och på olika platser på wobblern.
/Martin
Kommentera
-
Jag tycker det är
dumt o kapa av skeden.
Bättre med ett ovalt hål i stället mitt i vecket därför att.
Det blir små bubblor o det lockar till hugg.
Den går inte lika fort ner till sitt djup praktist när man fiskar från grunt till djupt.
Det går o laga borr hålet med epoxy lim om man inte blir nöjd.
Kommentera
-
jag använder pärontynger av olik storlek som jag hänger i krokarna för att få den rätta tyngden på alla jerkar som jag gör/moddar. När jerken sjunker slutar jag (har ett 20 l akvarie i verkstan). jag har också en bit järntråd i framkroken för att simulera tafstyngden. när jag är nöjd tar jag bort krokarna med ringar och väger jerken plus päronblyet på en digital köksvåg. då vet jag totalvikten och blymängd som skall smältas in. jag ökar blyvikten med about 10% för att det skall fungera i havsvatten. sen borrar jag hålen, blyar och smetar på epoksi överst. det har funkat bra.
Kan ta en undervattensbild på systemet om någon vill
Ove
Kommentera
-
Flodebanan^
Haru betalat 100;- för alla SSS ? Låter verkligen dyrt!Ursprungligen postat av DanneEn del moddning baseras väl för att man tillönskar en effekt av att den inte ska vara så hårdslående genom att fila bort delar av skeden.
Kom igen nu. Har ett sjugotal omoddade SSS i lådan. Alla kan inte förbli omoddade.
Kommentera
-
Jag har 4 st flytande SSR i lådan nuUrsprungligen postat av kråkanDet där med att blya dom är ju lite hur man tänkt fiska med dem oxå.....
Jag har väl en 6st blyade för olika djup....Men den jag fiskat klart bäst med är det endast 12 gr bly i...Men som sagt....den fiskar jag rätt grunt med på hösten...Så innan du blyar dem tänk efter var du tänkt fiska med dem och hur platsen ifråga ser ut....
Min som jag proppat i 12 gram i stiger sakta sakta vid vevstop...det som gör att den går ner är ju att jag sparat en bit av skeden på den....jag drar ner den tilll typ en meter å sen håller den sig där...Jag fiskar den med jerkspö ,gör små korta knyckar å vevare den å lånnnnnga vevstop sen ett kort ryck så den bellyflashar till å drar iväg...Det funkade kanon för mig på senhösten på tröga kölstela gäddor i Mälaren...
Jag tänkte modifiera om ett par för jerkbaitfiske. Blya ca 20g för att få en sakta sjunkande som ni har beskrivit här på forumet. Jag är dock lite osäker på om man ska kapa hela skeden, eller bara "halva" eller kanske inte alls? D flesta jerkbait beten brukar ju inte ha någon sked. Vilket passar SSRen bäst som jerkbaitbete?
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FlexHar fastnat för det här fisket som är riktigt roligt och vilka fajter det blir när något större går...8 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-08-31, 12:17 -
-
av TylerdurdennHar nyss köpt en stuga utanför Flen i närheten av sjön ”Valdemaren” och är sugen på att...1 Foto
-
2025-07-02, 10:52 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
2025-04-23, 19:56 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
|
25 svar
3 334 visningar