Stor abborre utan båt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stor abborre utan båt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Stor abborre utan båt?

Jag skulle vilja testa fiska stor abborre från land/brygga. Fungerar det bra?
    Vad ska jag använda för grejer? Vilken metod är oftast bäst när det gäller från land?

Ursprungligen postat av Urband Visa inlägg
    Vad ska jag använda för grejer? Vilken metod är oftast bäst när det gäller från land?
    Stor abborre jagar ibland runt större båthamnar när det är någorlunda varmt, d v s juli-september. Prova vid dom yttersta bryggorna. Mete med löja är säkrast men även en snabbvevad jigg eller spinnare kan funka.
    Hälleflundrafiskare

Kommentera

Då skall vi se om jag kan återuppliva denna tråd istället för att starta en ny.

Jag undrar helt enkelt om det finns fler tips att få kring att få borre på spinnfiske, mest är jag nyfiken på små wobblers men har även en god arsenal i spinnare.

Skall de gå djupt? Skall man prova sig fram?

Som jag förstått det så hänger borrarna gärna kring bryggor och dylikt, måste det vara djupa öppna vatten eller kan jag ha god chans att hitta dem i små båthamnar i mindre vatten t.ex. nordre älv i Kungälv.

Väldigt sugen på info då jag aldrig fått borre på spinnfiske ochnu har köpt mig en borre-bane med kastvikt på 5-20g. :P
      Var snel mot fisken!
      http://www.myfishmap.com/nenja

Kommentera

Ursprungligen postat av RickardOlofsson Visa inlägg
        Då skall vi se om jag kan återuppliva denna tråd istället för att starta en ny.

Jag undrar helt enkelt om det finns fler tips att få kring att få borre på spinnfiske, mest är jag nyfiken på små wobblers men har även en god arsenal i spinnare.

Skall de gå djupt? Skall man prova sig fram?

Som jag förstått det så hänger borrarna gärna kring bryggor och dylikt, måste det vara djupa öppna vatten eller kan jag ha god chans att hitta dem i små båthamnar i mindre vatten t.ex. nordre älv i Kungälv.

Väldigt sugen på info då jag aldrig fått borre på spinnfiske ochnu har köpt mig en borre-bane med kastvikt på 5-20g. :P

Det finns stor fisk i nordre och göta älv men de är svårfiskat där enligt mig, vattnet är vääääldigt grumligt så starka färger på dragen krävs. Behövs båt för att nå dom bästa ställerna. Jigg är det bästa abborrbetet enligt många, men spinnare och wobbler fungerar bättre ibland. Testa att fiska abborre vid kanotklubben vid fästningen i kungälv. Lite tyngre drag lär behövas eftersom de är strömmar där. Kan tänka mig att dom står i/bredvid vassen och tar skydd ifrån den starka strömmen

Kommentera

Ursprungligen postat av Urband Visa inlägg
          Jag skulle metat med mört eller löja på typ 7-12 cm.
          .
          Om du inte får det du älskar så måste du älska det du får!

För vem är alla mörtar rädda?

-Jo för gammla farbror Gädda!...

Kommentera

Gårdagens fiske efter abborre med löja/nors som bete från land gav 3 fina mellan 7-8hg och ett par mindre strax innan solen gick ned.
            Metade på 2-6meters djup. Jag är nöjd med resultatet iom att man stod från land nära en badstrand. Fiskade ung. 4 timmar utan hugg, sista 30min högg dem som tokar innan de vart mörkt, sen tog de stopp.
            Detta på Mälaren/Sthlm. Ska ut igen på söndag när vinden har vänt åt rätt håll

Plaskade större fiskar en bit längre ut, antar att de måste ha vart gös eller abborre.

En fråga dock, Ska abborren redan va romstinta?
            Senast ändrad av Leon; 2009-09-12, 22:18.

Kommentera

Den överlägset bästa metoden att från land ta grov borre är levande bete, även enligt egen erfarenhet..men framför allt refererar jag till kända fiskeprofiler som Old Firehand och Elanen som närmast tycker det är osportsligt att fiska så efter borre...Typ skitaenkelt att dra mängder av fetborre., närmast garanti enligt nämnda sagesmän....;-)
              Senast ändrad av Hemi; 2009-09-12, 22:57.

Kommentera

Meta alltså, aja, det är väl inte oetiskt så länge man ändå inte få något... ^^

Utrustningsmässigt, fungerar mitt färdiga gädd-mete bra eller har ni andra tips?
                Var snel mot fisken!
                http://www.myfishmap.com/nenja

Kommentera

Nja osportsligt. Det är ju vad vi själva tycker. Efter att ha testat har vi upptäckt att det är pissenkelt att plocka fisk överhuvudtaget på levande bete.
                  Och det upptäckte jag redan som liten parvel i skärgården. Föredrar ett dött ting som man får fisken att hugga på. Men det är upp till fiskaren själv att ta ställning.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
                    Nja osportsligt. Det är ju vad vi själva tycker. Efter att ha testat har vi upptäckt att det är pissenkelt att plocka fisk överhuvudtaget på levande bete.
                    Och det upptäckte jag redan som liten parvel i skärgården. Föredrar ett dött ting som man får fisken att hugga på. Men det är upp till fiskaren själv att ta ställning.
                    En fångstgaranti så god som någon;-) Det är ingen tillfällighet att många av de största borrarna (Småland/Kalmarsund)och gäddorna (Löddeå) tas på levande bete..Visst är det mycket enklare att få svårflörtad fisk på levande..Har ju själv testat och jämfört vid samma fisketillfälle..Även som mycket ung..

Har många gånger i flera olika sjöar eller i skärgården dragit i gång helt hopplösa borrar, fullständigt ointresserade av konstbeten oavsett presentation..till fullständig galna av hugglust ..det går på några sekunder vid lämplig presentation..(panikflyende betesfisk på lätta grejor) Kul att se hela gänget borrar, typ flera tiotals (sekunderna innan totalt ointresserade)desperat med maxtryck jaga betet, slitande det från varandras munnar..lika snabbt tar det slut när tex mörten blir sönderbiten och spak..Faktum är att jag aldrig misslyckats med det..Räknar själv som så att vid lämplig presentation är det fullständig omöjligt att fisken inte hugger..Den hugger varje gång utan undantag..

Men de kan vara jävligt petiga/selektiva med arten på betesfisken under vissa förhållanden..typ omöjliga att få på löja men fångstgaranti på strömming när de är inkörda på dem ..Det lärde jag mig som mycket ung..Det sitter.Ett mycket bra läge är när borrarna är inkörda på en viss art och den kraftigt börjar tunnas ut eller helt försvinna ..Borrarna finns kvar tillvanda..Då blir det hugg på varje presenterad betesfisk av rätt art..Det lärde jag mig redan vid tonåren...Extremt påtagligt..

Även deadbait vid trolling eller per drivande båt är ofta mycket effektivt.Tror fan det..

Nåja bara en "illustration" av din och OFs berömda fångstgaranti...Typ "pissenkelt" ;-))
                    Senast ändrad av Hemi; 2009-09-14, 17:25.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 213 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B