Vindens effekt på fisket. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vindens effekt på fisket.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vindens effekt på fisket.

Jag har en massa nya drag och en redig revansch att ta itu med så jag tänkte ge mig ut ett par timmar efter jobbet idag.

Jag gjorde en snabbsökning men tro mig, det är inte min starka sida så har ni ett bra sökord som ger mig fina resultat får ni gärna bara namedropa det.

Det här med hur vinden blåser skall tydligen påverka fisket, det jag snappat upp än så länge är:

Pålandsvind för med sig smått och gott så även de större firrarna får en anledning att vara i närheten när du kastar i motvind (om man står på land).

Nordanvinden är kall och ohygglig, det tycker även firrarna som då kan bli lite bittra och hänga mitt på sjön och vara allmänt osugna på käk (drag).

Sydliga vindarna är motsatsen till Nordanvinden, göttigt ljumna vindar som gör sjön mysig.

Jag har hört att gäddorna gillar att ligga i lä, t.ex. efter uddar där vinden inte är lika stark eller på "Utlandsvinds"-sidan av sjön? Missförstånd?

Om man står i en ström älv, spelar vinden verkligen någon roll då?

Vad mer behöver jag veta/tänka på ang. vindarnas framfart när jag skall spinnfiska efter gädda & abborre i sjö eller älv?

Känns som att det är svårt att tillämpa dessa små regler på älv men vafan, man lär sig något åtminstone!

Vi utvecklar det lite med en bild på vattnet jag tänkte vara vid ikväll samt lite väderhistorik.

Röd skit = datum och ungefärliga vindar.
    Grön skit = platser/referenser.

#1: Viken till vänster känns lockande, fel vindar dock.
    #2: Vik som mycket väl kan ha fördel av de senaste dagarnas vindar.
    #3: Långsmal del av älven, mycket båtar och otyg men det skall vara helt ok där inne.
    #4: Vettigt ställe att kasta ifrån, bra djup och pålandsvind senaste två dagarna. Däremot inte mycket till vikar och växtlighet, vad tror ni?
    #5: Smalt och fint, aldrig varit där och vet inget om djupet dock.

Vad kan vi dra för slutsatser kring vindarna? Är det för strömt vatten för att vindar skall spela ngn större roll? Kanske vikarna skyddas ifrån strömmen och blir riktiga festplatser efter lite pålandsvind?
    Var snel mot fisken!
    http://www.myfishmap.com/nenja

Då vindar blåser från olika håll brukar det avspegla väderförändringar. Det betyder fallande eller stigande lufttryck. Fallande lufttryck tycks ha en stor negativ effekt på fisket. Att det blåser pålandsvind eller frånlandsvind är bara en liten faktor i sammanhänget.

Pålandsvind under gäddfiske är det optimala (klassiskt) för då kan luringarna smyga närmare intill bytesfisken. Men fallande luftryck i ett sådant tillfälle kan förstöra det trevliga...........

Sen har ju vattentemp. stor betydelse när det blåser påland eller frånlandsvind. Kallt i vattnet så har varma pålandsvind positiv effekt men inte om det redan är >20°C från början. Då kan rätt och slätt frånlandsvind vara optimalt (kallare bottenvatten kommer då upp.

Konstant lufttryck tycks oxå vara lite halvdåligt över tid.

Sen har du månens faser , men det är en annan historia......
    Lite mina egna och andras erfarenheter.
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

Jo, det verkar vara en hel del som spelar sin lilla roll.

Det jag är ute efter är att kunna räkna ut _vart_ på sjön jag vill infinna mig, hurvida det är en bra dag eller inte bryr jag mig inte så mycket om. Fiska gör jag om jag kan ändå.

Vad är högtryck och lågtryck i siffror? är 1005 väldigt lågt? är 1015 väldigt högt? Vad är snabbt fallande lufttryck?
      Går det ifrån 1015 till 1010 och sedan 1005 över tre dagar, är det katastrof då? ^^

Det har gått 1016, 1010 & 1011 senaste tre, dåligt men inte katastrof kanske?
      Var snel mot fisken!

Kommentera

Det sket sig i Kungälv så nu gör jag ett nytt försök att lära mig tänket bakom ett lyckat fiske.

Imorgon har jag lyxen att få hänga med ett par gossar ut på Mjörn, lufttrycket har varit stabilt i några dagar och det har nästan uteslutande blåst sydliga vindar.

Imorgon blir det inte så varmt men frågan är om vi vill leta efter vikar med pålandsvind att ligga utanför eller vad tror ni?

Jag har tyvärr inte vattentemp men den borde väll ligga sådär lagom runt 17-18 grader?

Vad hade ni dragit för slutsatser om vart man bör hålla till på sjön imorgon?

Tacksam för all hjälp.

Var snel mot fisken!

Kommentera

Beroende på art du skall fiska efter? Gädda, då hadde jag provat uddar, öar eller grund på vindsidan. Fiskat lite djupare om sjön går hög (djup, under 5-8 m). Om svag vind, lite mer runt dem ställen jag nämnt här och något grundare. Prova beten med livlig gång eller med löja på.
          Det är ju en del lågtrycksaktivitet just nu. Det kan göra fiske trögt men kör på....
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Ja det är väll gädda och abborre som är målet imorgon, kanske gädda främst.

Låter klockrent, då har vi åtminstone en liten ledtråd. Jag tar med hela arsenalen wobblers och däri är det ett par riktigt djupgående busar.

Om vi inte hittar gädda och vill speciallisera oss på abborre, några direkta tips? Hur djupt bör vi leta? Vilka drag är att föredra?

Tack för svaret!
            Var snel mot fisken!

Kommentera

Prova oxå ett tungt skeddrag, typ det klassiska Atom eller motsvarande i silver/grönt eller guld, men se till att ha vassa krok på´n.

För själva abborrfisket skulle jag föredragit abborryngel som agn. Alternativt mask. Som sista alternativ, små spinnare -förtyngda. med blyvikt 0,5-1 m framför. Små-jiggar på 3-5 cm (i gul-silver-gröna färger) om abborren jagar betesfisk i området (svårt att avgöra).
              Skitt fiske, hehehe
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Tackar för de tipsen! Alltid kul att ha något litet att gå efter när man är ute och försöker lära sig.

Kanske guldläge att prova min jiggspinnare idag då, även sugen på att fästa en minijigg en meter framför draget för att se om man kan locka någon borre till hugg. :P
                Var snel mot fisken!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                23 svar
                4 250 visningar
                1 gilla