Bromsteknik. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bromsteknik.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bromsteknik.

Jag tappade tre fiskar igår, det var inte ok.

Min undran gäller helt enkelt bromsteknik, jag tycker jag måste ha bromsen ganska hårt ställd för att den inte skall släppa när jag kör spinnare/wobbler.

Skall man köra hård broms, göra ett mothugg och sedan släppa på den? Hur löst kan man köra?
    Är det tillräckligt lös när den nästan släpper vid inspinning av draget?

Lite feedback som vi kan bolla med tack. :P

/Rickard
    Var snel mot fisken!
    http://www.myfishmap.com/nenja

Sliren ska vara ganska hård men inte så hård att linan går av när du gör mothugg, och sedan nar du väl har fisken på så släpper du på bromsen så att den kan dra.. det är min metod iaf, funkar alltid när ja fiskar

Kommentera

Tillräckligt löst är när linan inte går av när fisken rusar, lösare än så bör du inte ha bromsen om det är C&R du vill utöva. När du har en stor fisk nära båten kan det dock löna sig att lätta lite på bromsen pga de extrema krafter ett hopp eller sista rusningen besitter på kort lina!

Kommentera

Lite smått som jag misstänkte då, jag behöver helt enkelt större fiskar som orkar rusa märkvärt.

Kan ju åtminstone prova att få svar i samma tråd, det gällde nämnligen 3 ädelfiskar a'la insjööring/regnbåge, om de krokas för dåligt vid hugg, vad gör jag då fel? :P
        Var snel mot fisken!

Kommentera

Det skall inte gå ut en milimeter i mothugget så hårt skall det alltid vara. Sedan finns olika tekniker med multi använder jag endast frikoppling samt broms med tummen, dock käns motsvarande backwinding med haspel lite otäckare. Så med Haspel får man reglera bromsen beroende på rusning.

Kommentera

Ursprungligen postat av RickardOlofsson Visa inlägg
            Jag tappade tre fiskar igår, det var inte ok.

Min undran gäller helt enkelt bromsteknik, jag tycker jag måste ha bromsen ganska hårt ställd för att den inte skall släppa när jag kör spinnare/wobbler.

Skall man köra hård broms, göra ett mothugg och sedan släppa på den? Hur löst kan man köra?
            Är det tillräckligt lös när den nästan släpper vid inspinning av draget?

Lite feedback som vi kan bolla med tack. :P

/Rickard
            Hej Rickard Olofsson; Slirbromsens inställning bör du avpassa efter den fiskart du är ute efter att fånga och efter det fiskesätt du bedriver.

Vid Lax- och Öringtrolling bör du ha slirbromsen löst åtdragen och knarren på, så att du genast ser och hör om Laxen tagit ditt bete och rusar. Har du slirbromsen för hårt åtdragen vid trolling efter laxartad fisk kan du få uppleva hugget och 3-4 höga hopp i luften ....och en uträtad krok eller trasig fjäderring. Du ska helst trötta ut laxen på håll och succesivt öka pressen för att få den närmare båten och håven för att i slutskedet åter minska på pressen ifall laxen visar sig ha explosiva krafter kvar.

Vid Gösfiske kan du ha något hårdare slirbroms och jämn press. Glöm inte mothugget så snart du får kontakt med Gösen.

Vid Gäddfiske kan du ha riktigt hårt ställd slirbroms för att få in ett eller två snabba och hårda mothugg så att krokarna tränger in över hullingarna.
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand
            www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

När Jag fiskar i "put and take" vatten efter båge , då har Jag nästan ingen slirbroms alls, eller rättare sagt väldigt lite, sen beroende på fiskens storlek och styrka reglerar Jag slirbromsen under drillningens gång.
              När fisken kommer närmare och närmare mig, då släpper Jag mer o mer i slirbromsen, för att slipa tappa fisken om den rusar igen eller hoppar som dessa fiskarter brukar göra. Det är viktigt att spö har en mjuk ryggrad så att det hjälper parera hoppen/rusningar.

Fiskar man gädda, abborre eller gös , då börjar man med slirbromsen hård åtdragen, för att se till att kroka fisken ordentligt, sen efter det, börjar man jobba med slirbromsen.

Häls /T

Kommentera

Jag har mycket att lära, fått så lite fisk på spinnfiske att det inte ens känns verkligt att kunna justera bromsen under drillningen. Skulle vara sjukt rädd att tappa fisken.

toneyx menar du att du har bromsen så löst ställd att fisken kan rusa lite som den vill i början? Kanske är lagom att ha den precis så att inte invevning av drag får bromsen att släppa då och sedan dra åt den lite succesivt.

Kan tillägga att jag i princip bara fiskar ifrån land.
                Var snel mot fisken!

Kommentera

Ursprungligen postat av RickardOlofsson Visa inlägg
                  ... menar du att du har bromsen så löst ställd att fisken kan rusa lite som den vill i början? Kanske är lagom att ha den precis så att inte invevning av drag får bromsen att släppa då och sedan dra åt den lite succesivt.
                  Visst, den kan rusa lite som den vill, fast inte så mkt, för att så fort man känner fiskens tyngd i spöt och kroken sitter som den ska, då börjar man jobba med invevning och broms.
                  Man tar hem fisken inte så snabb, utan man ska trötta ut den lagom.
                  Sen man ska ha koll på hur fiskeplatsen ser ut, är då mkt vegetation eller fallna trä, då vill man inte att fisken ska rusa dit och då måste man göra något åt det.

Bör lägga till att man borde fiska hem fisken lite mer hårdare och mer bestämd och man ska utföra C & R, då blir fisken inte så trött när man ska återutsätta den.

Häls /T
                  Senast ändrad av tonyex; 2009-10-06, 08:49.

Kommentera

Tack för bra svar! Får hoppas jag får lite fisk framöver så att jag får öva.
                    Var snel mot fisken!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 250 visningar
                    1 gilla