Skadar Lipgrip Gäddan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skadar Lipgrip Gäddan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skadar Lipgrip Gäddan?

Tänkte köpa mig en sån där svart/gul lipgrip med handledsrem för 300-400kr.

En mycket erfaren fiskare sa till mig att man förstör skinnet i underkäken på gäddan med en sådan? Vad har ni för erfarenhet av lipgrip? Orkar inte konka på håven längre å tips om att handlanda kan ni hoppa över för det alternativet vet jag redan om men det är inget för mig.

Alla gäddor jag tagit med lipgrip verkar inte tagit skada på nått sett vad jag har märkt iallafall Har börjat träna på att ta gälgreppet nu,men provar ännu bara på lite mindre gäddor tills det sitter som det ska
    Mvh jensa
    Gilla och följ oss på facebook
    www.facebook.com/TeamFishingForFun

Mina PB:n
    Gädda 12.70 kg 117 cm
    Gös 5.70 kg 80 cm
    Abborre 1.32kg 46 cm

Kommentera

Kör mindre och mindre lipgrip och mer och mer gällock grepp. Lyfte upp en 4.5 kilos idag som polaren fick. Den var inte riktigt "klar" men jag plockade den snabbt i gällocket då den låg halvvägs runt ankarlinan. Den ruskade på sig när jag lyfte in den i båten så jag slant halvvägs in i gälbågen men det gick bra, några tunna sår på knogarna bara.

Tycker det går bättre och bättre. Håv på tävling gärna dock...
      Min blogg

Kommentera

Jag är ingen expert på det området, det kommer nog snart många som skriver att det är dåligt. Jag tror de brukar säga att fisken mår dåligt av att hänga rakt ner utan stöd. Detta ska tydligen påverka fiskens innanmäte negativt. Sen brukar de skriva att fisken kan skada sig allvarligt när den ruskar på huvudet (även om lipgripen i viss mån roterar). Jag själv brukar ha problem med håvar, så jag använder för tillfället en lipgrip för att kroka loss de mindre gäddorna inne vid båten.

Dock vill jag tipsa alla som faktiskt använder lipgrip att alltid stödja fisken under buken om fisken lyfts upp ur vattnet. Eftersom jag själv använder lipgrip kan jag ge ett nyttigt tips för de som tycker att skinnet i underkäken skadas:

Sätt på något mjukt, exempelvis bensinslangsbitar, längst ut på tången. Jag själv har tejpat på skavsårstejp (Leukoplast på apoteket).

Jag fick tipset här på FS och mina gäddor har inte fått skador på skinnet i underkäken. Om de får invärtes skador vet jag inte, som sagt, men jag försöker gå över till gälgreppet fullt ut. Gälgreppet verkar ju enligt expertisen här på FS vara att föredra.

Kommentera

Oavsett ifall du kör gälgrepp eller lipgrip så är det viktigaste att fisken inte hänger vertikalt. Det blir en enorm belastning på den avlånga kroppen när den är helt uppe i luften. Ta handen under buken och lyft. Väg i ikeapåse eller eller våganordning.

Kommentera

Hur pålitlig är en lipgrip när man landar större madamer då? Har provat lyft med hjälp av gälgreppet men så surt att hamna fel... händer även proffsen om ni kollar "Busters" nävar i gäddfeber. Vill kunna landa en gädda utan att vare sig jag eller gäddan får lida. Stödja under buken är ju självklart.

Kommentera

Ta på dig en neoprenhandske så är det enda som kan hända att du får en krok i handen... skyddar mot rasp i käften i alla fall...

Kommentera

lipgrip är skit!!! Stora gäddor och lipgrip är dålig idé då jag själv har erfarenhet av att underkäken på gäddan har delat sig och lipgripen släpper och gäddan slår i durken på båten... dock så fick gäddan tuppjuck i båten då, men tycker att lipgrip är en dålig idé..... handen funkar alltid! =D
                En dålig fiske dag är fortfarande bättre än en bra arbets dag!

Kommentera

har lip men då vi i team fiskar så lyfter jag persnligen gäddan i gälbågen
                  gillar rakt på
                  sen har jag lärt mej den hårda vägen denna sommar då jag tog mitt på med endast dottern i båten å inget annat än handen å lyfta med
                  man måste ju kolla vart den är krokade ålyfta på motsattsida
                  min 10,6 var alldrig ur min hand fast den levde som i båten
                  å då var det vänstern
                  har även knippex kraft avbitare om olyckan skulle vara framme
                  så man orkar på grova krok
                  JERK ÄR ETT DYRT TRÄSK Å FASNA I
                  <iframe src="http://www.facebook.com/plugins/likebox.php?href=http%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fp latform&amp;width=292&amp;colorscheme=light&amp;sh ow_faces=true&amp;stream=true&amp;header=true&amp; height=427" scrolling="no" frameborder="0" style="border:none; overflow:hidden; width:292px; height:427px;" allowTransparency="true"></iframe>

Kommentera

lipgrip är bra för små gäddor men till större gäddor så funkar den mindre bra händerna är alltid bäst finns att köpa handskar för gälgrepp kostar 200 300 kr inte så farligt...och ja den förstör huden på underkäker har sj varit med om de.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 226 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B