Hjälp med jerkbait spö! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med jerkbait spö!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med jerkbait spö!

Hej.

Har ett bft stiff spö för tillfället, vilket funkat hyffsat bra. Men nu vill jag ha ett lite längre spö då jag tycker jag tappar för mycket fisk på stiff spöt. Jag tycker också att spöt svampar för mycket när man jerkar beten runt 90-100 gr.

Så jag söker ett spö runt 6,6 fot som jerkar 90 gr beten bra.

Har kollat på cwc s contest spö 150 gr 6,6 fot men är ädd fr att det också svampar när man går upp lite i storlek.

Måsta man köpa ett contact spöt som är 6,8 upp till 180 gr för att fiska betena optimalt eller är contest spöt styvare än stiffet?

mch jimmy

Daiwa powemesh 6,6 fot 2-6oz har jag haft i några år nu och är fortfarande väldigt nöjd. min kompis kör contest -150 gr och är nöjd. smalare klinga på contest och lite klenare en powermesh.

Kommentera

Contact spöt är riktigt skönt att fiska med. Påminner starkt om mitt LF RST ripper. Långt och skönt bakhandtag, trevlig action i klingan samt lätt.

Skulle nog rekommendera ett Contact, såvida du inte lägger till 500:- och köper ett Ripper på Lundgrens.
      ...mad world...

http://www.birkan.se

http://birkanlures.blogspot.com

Kommentera

Om jag får välja så tar jag ju hellre 6,6 ft spöt än ett på 6,8. men kan man fiska beten typ kjelle stalker o liknande bättre med contest spöt än med bft stiff?

Kommentera

Ursprungligen postat av JimmyJigg Visa inlägg
          Om jag får välja så tar jag ju hellre 6,6 ft spöt än ett på 6,8. men kan man fiska beten typ kjelle stalker o liknande bättre med contest spöt än med bft stiff?
          Byt till en rulle med högre utväxling det är inte säkert att det är spöt som det är fel på . Annars är väll Lf Ripper lamiglas heavy eller Dawia Luna bra grejer . Iof långa men bakhandtagen är så långa så klingan behöver inte va längre för de.

/Fredrik
          Senast ändrad av jerklimpan; 2009-11-24, 13:39.

Kommentera

Contest funkar bra. Har själv kört detta under det gångna året. Själv tycker jag att utv. 6,4:1 funkar bäst till detta spö.
            En sportfiskares tankar om livet i allmänhet och fiske i synnerhet!
            http://mothugget.blogspot.com/

Kommentera

Hej.

Har ett bft stiff spö för tillfället, vilket funkat hyffsat bra. Men nu vill jag ha ett lite längre spö då jag tycker jag tappar för mycket fisk på stiff spöt. Jag tycker också att spöt svampar för mycket när man jerkar beten runt 90-100 gr.

Så jag söker ett spö runt 6,6 fot som jerkar 90 gr beten bra.

Har kollat på cwc s contest spö 150 gr 6,6 fot men är ädd fr att det också svampar när man går upp lite i storlek.

Måsta man köpa ett contact spöt som är 6,8 upp till 180 gr för att fiska betena optimalt eller är contest spöt styvare än stiffet?

mch jimmy

Hej jimmy jigg,

Jag har både ett buster stiff och ett contact.
              Det där att contact spöet e 6,8 fot är lite missvisande, mycket av längden ligger bakom rullfästet. om du jämför båda spöna från rullfäste till topögla är contact ca 15 cm längre, alltså ungefär en halv fot, kan tyvärr inte kolla exakt buster är på lagning.

Har inte upplevt att buster spöt på något sätt känns svampigt.
              Har faktist tappat betydligt mer fisk med contact spöt, kan dock bero på att damerna tar lite försiktigare såhär års.

Fördelar med contact är väl att jag personligen gillar den lite längre korken bak, det är skönare att kasta än buster, samt att den extra längden gör det trevlgare att drilla fisken. På sportfiskeboden i Täby får du ett för 895:- mot ca 1400:- tidigare (gäller hela pike range), cwc ska tydligen släppa ny färg på den.

lycka till.

Kommentera

Contest 6,6 150gr är riktigt vekt, kan kanske funka till abborrjerk!
                Jag säger Contact 6,8 180gr eller 6'10an 200gr som det är lite mer tryck i.

Kommentera

Tack för många bra svar! lutar åt ett contact spö. Är bara rädd att det ska bli jobbigt att få in det i bilen

Hur står sig Butch från savagear jämfört mot strike pro spöna?

Kommentera

Tack för många bra svar! lutar åt ett contact spö. Är bara rädd att det ska bli jobbigt att få in det i bilen

Hur står sig Butch från savagear jämfört mot strike pro spöna?
                    Halloj!!

Väntar du några månader kan du köpa ett Contact i nytt utförande...

Blå klinga, grövre rullfäste och delat ovanför handtaget!!

Jag har haft nöjet nu i ett par veckor att fiska med ett sådant, Skitfint!!

Mvh.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 690 svar
                    374 875 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo