Vilket dropshot spö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket dropshot spö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilket dropshot spö?

Med tanke på att vertikalfisket har blivit förbjudet i vår gössjö så ska ja dropshota i stället tills det okså blir förbjudet av nätgubbarna.Men då är frågan vilket spö ska man köpa? sort/fabrikat/spin/haspel? lite tips tack!

Ett kort, lätt eller medium-lätt spö med snabb eller extra snabb aktion bör fungera.
    Haspel eller spinn fungerar lika bra.
    Fabrikat? Ja, det kan bli svårt att ge några konkreta tips, då finns det väldigt många tillverkare som skulle passa. Tänk på att om ni får mkt gädda, då kan det vara fördelaktigt att ha kanske lite mer ryggrad i spöt.
    Häls /T

Kommentera

Fan vad pinsamt att förbjuda vertikalfiske! Hur ska dom se skillnad på om du jiggar eller vertikalar? Vad är det för rappakalja?! Är det spöförbud som gäller snart då? Herregud.
      Den som har flest prylar när han dör vinner!

Kommentera

Jag kan varmt rekommendera spön från det inte så kända märket SPRO. http://www.spro.nl/catalogus2010/UK/flash.html#/68/ har drillat gädda på upp till 5 kg som bonusfisk på deras diagonal spö. Vet att deras testfiskare Henk har varit och testfiskat dropshot efter gädda i svenska vatten under hösten med gott resultat.

Kommentera

Med tanke på att vertikalfisket har blivit förbjudet i vår gössjö så ska ja dropshota i stället tills det okså blir förbjudet av nätgubbarna.Men då är frågan vilket spö ska man köpa? sort/fabrikat/spin/haspel? lite tips tack!
          Själv kör jag med två uppsättningar spön för både dropshot teknik och jiggfisket allmänt. Ett lätt 7 fots haspel från Daiwa upp till 20- 25 g för finesse-fiske. Och ett multi som är ett egenbyggt spö på en lamiglas-klinga, 6 och en halv fot och 1 OZ kastvik till det lite tyngre och djupare gardet.
          Men ett spö runt 7 fot och 25 grams aktion med bra buttkraft och hyfsat mjuk och känslig topp är nog ett bra allroundvapen.
          Nä det gäller märken så är set svårt att ge något direkt svar, det finns många tillverkare av spön som fungerar bra för detta fisket.
          Däremot så tycker jag att haspelrulle är en fördel vid dropshotfiske och även aktivt jiggfiske. Det blir bättre balans med en rulle under spöt än en ovanför. Jag kör ofta med en okuma vs rulle till jigfisket som har en kompakt och skön balans och mycket kraftfull broms om nu en större fisk går på.
          Men det är bara vad jag har till detta fiske. Det finns de som kör med andra typer av spön, även längre och har bra fiske med dem.
          Sen är det ju det här med gädda och dropshot. Det går naturligtvis att köra med vajer när man vet att gäddor lurar i närheten men det inverkar på presentationen av beten vare sig man vill eller inte. Så jag kör med fl.carbon tafs. Det har ju hänt att man förlorar ett par tackel men jag tycker det är värt det och knyter på ett nytt och fiskar vidare.
          Hoppas att min erfarenhet gav dig något användbart kött på benen!
          sigpic

Kommentera

Vilken spinrulle använder ni o lin diam?/ Har tänkt annvända mitt vertikalspö bft6fot men daiwa megaforcen är inge vidare o kasta 0,10 lina med.Haspeln är en shimano symetre i 1000st som ligger o skräpar får duga men vilket spö är frågan.

Kommentera

Jag använder en Shimano Nasci 2500 med 0.15 eller en shimano sahara 1000 med 0,10 till mitt Sprospö.

Kommentera

När jag nu tänker på det så när vi ute på en tur i våras så hade kompisen köpt ett daiwa megaforce ssgs spö som han fiskade med. Jag kände lite på det och det var ett riktigt skönt spö med de rätta egenskaperna. Snygg design, lätt klinga och med en lite styvare butt och snabb topp. Bra balans med en liten haspel hade det också. Jag tror han gav typ 4-500 kr för det och för de pengarna är det rena fyndet. Så om du har möjligheter så känn på det i din affär.
                sigpic

Kommentera

Jag kör med några shimano rullar: 101d , 201E och Calcutta 101b. Lindiameter varierar från 0.08 till 0.12.
                  Kan inte ge några tips på haspel spöna, men din haspel rulle i storlek 1000 bör duga. Kolla att bromsen fungerar som det ska , ifall gäddorna är i stöten.

Häls /T

Kommentera

Klarar ni kasta med så tunn lina med dom? finns dom som högervevade? hittar ej några på nätet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 689 svar
                    369 078 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Westley Richard  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30