Nybörjarfrågor angånde multi-utrustning. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarfrågor angånde multi-utrustning.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjarfrågor angånde multi-utrustning.

Detta är mitt första inlägg, har läst igenom många trådar efter svar på mina frågor men inte hittat de svaren jag söker.

Jag har fiskat till och från sen jag var liten men då endast med haspelutrustning. Nu är jag sugen att börja fiska i Älvkarleby och tänkte därför inhandla lite spinnutrustning. Jag antar att man kan få den hjälp man behöver hos utrustningshandlaren men jag vill gärna ha lite koll på läget innan ett besök i varje fall.

Som jag har förstått det så är ett spö runt 12f att föredra. Frågan jag har är om det går att köpa ett spö som fungerar för både HÖ och lax? T.ex Sjösländan SS 11f Pike & Salmon?

Vad det gäller rullar så är jag helt nollställd, det verkar finnas ett jättestort utbud och väldigt mycket verkar handla om Jerk-utrustning. Min enda erfarenhet av en ambassadeur är 2-3kast sedan kraftigt skatbo när jag vid ett tillfälle lånade en 7000C. Denna rulle har jag till mitt förfogande (den låter inte helt frisk, behöver förhoppningsvis endast lite olja). Den är dock högervevad och jag TROR att det skulle kännas mer naturligt att ha en med veven på vänstersida. Hur ska man tänka när det gäller detta? Jag är van att veva med vänster hand och hålla i spöet med höger, är det bara glömma detta och lära om vid fiske med multirulle? Jag har sett att det finns modeller med vänstervevning men det verkar inte vara så vanligt, antar att det finns en bra anledning till detta?

Så vilken rulle är lämpligast att inhandla? Om det är så att man ska "ställa om" till att veva med högern så kan jag kanske ta och använda den 7000C som jag har tillgång till, bara försöka serva upp den lite? Fungerar det bra att ha samma rulle vid både HÖ & Lax? Eller är det onödigt klumpigt?

Tack på förhand

Hej,
    Jag kan inte så mycket om spön men har lite erfarenhet av multirullar. Du beskriver problemet med att du är vänstervevad och att det bara finns högervevade rullar men du kan vara lugn.. Hos en redskapshandlare kan man köpa samma model både höger och vänstervevad. Känner inte till något fall då detta inte har gått. Köper du en allroundrulle som är lite påkostad så kan du fiska det mesta med den. Själv kör jag en Shimano Corvalus 301 som fungerar utmärkt. Rekommenderar den till dig för att den är robust och bra i pris jämfört med andra modeller. Har aldrig svikit mig.

Mvh
    //JP

Kommentera

Jag skulle snarare säga att det är lättare att få tag på vänstervevade rullar. De flesta som har fiskat mycket med haspel innan och således har vevat med vänster hand och haft spöt i höger hand, gör på samma sätt med multirulle dvs köper sig en vänstervevad.
      Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
      3 svar
      2 871 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Swangsta