Originally posted by BeBest
Jag vill ge dig rätt på en punkt.
Stum lina och styvt spö gör att sprattliga fiskar som abborre lättare slår sig lös när man fått in dom på närdistans.
Men när det gäller att fästa kroken på full distans är flätlinor överlägsna nylon. Hur det sen går med krokfästet längs vägen in och fångsten beror på om spöet kan kompensera för fiskens sprattel och knyckar.
Jag vill ge dig rätt på en punkt.
Stum lina och styvt spö gör att sprattliga fiskar som abborre lättare slår sig lös när man fått in dom på närdistans.
Men när det gäller att fästa kroken på full distans är flätlinor överlägsna nylon. Hur det sen går med krokfästet längs vägen in och fångsten beror på om spöet kan kompensera för fiskens sprattel och knyckar.

kan också säga, med ganska gott samvete, att det är inte oroväckande många fiskar som jag tappat. har dom väl huggit (vilket faktiskt har hänt) så brukar dom hamna i båten (och GIVETVIS tillbaks i vattnet igen, dock ej matfiskarna).
MEN! på UL-fisket kör jag uteslutande med flätlina. varför? kan man då undra, jag vet inte! har bara blivit så och det fungerar och jag trivs med det. så, så får det förbli, tills jag ändrar mig.
Kommentera