Lite tips ang UL spö/rulle tack - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite tips ang UL spö/rulle tack

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Originally posted by BeBest
    Jag vill ge dig rätt på en punkt.
    Stum lina och styvt spö gör att sprattliga fiskar som abborre lättare slår sig lös när man fått in dom på närdistans.

Men när det gäller att fästa kroken på full distans är flätlinor överlägsna nylon. Hur det sen går med krokfästet längs vägen in och fångsten beror på om spöet kan kompensera för fiskens sprattel och knyckar.
    tja, det är väl bara gamla stötat som jag som fortfarande tycker att det är mer "feeling" i nylonlina. sedan är det så att jag är så usel på att fiska så bottennapp hör till vanligheten, och jag har upplever det som att det är enklare att få loss bottennappet med nylon (spänsten ger viss effekt). vidare blir det så dyrt att hela tiden kapa flätlina.
    kan också säga, med ganska gott samvete, att det är inte oroväckande många fiskar som jag tappat. har dom väl huggit (vilket faktiskt har hänt) så brukar dom hamna i båten (och GIVETVIS tillbaks i vattnet igen, dock ej matfiskarna).

MEN! på UL-fisket kör jag uteslutande med flätlina. varför? kan man då undra, jag vet inte! har bara blivit så och det fungerar och jag trivs med det. så, så får det förbli, tills jag ändrar mig.
    achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
    \m/

Kommentera

för att inte tala om skatbo, vilket är ett HELVETE med flätlina men ganska harmlöst med nylon. JA JA, jag vet! bespara mig alla "fyndiga" komentarer om att det inte ska bli skatbo om man kan hantera sin utrustning. glöm aldrig att många av oss, har säkert blivit till på grund av att män just ÄR dåliga på att hantera sin utrustning...
      achilles

Brokeback Fishing Team

\m/

Kommentera

jag beställde mitt UL-set från www.fishit.com och är nöjd. framför allt med servicen när jag klantade till det och krossade spötoppen. ett mail och en ny spötopp kom på posten inom ett par-tre dagar. inget tjafs om ifall det var mitt eget fel eller likn.
        achilles

Brokeback Fishing Team

\m/

Kommentera

Vet ej om det finns längre, men är du ute efter ett mjukt UL spö...kolla in Blue Fox 5 fot....det är de värsta spöt jag känt på vad gäller mjukt!! Var dock ett antal år sedan ja köpte det, men det spöt har ställt upp i måga situationer, både som vinnare å förlorare i diverse fighter!

Dock anser jag att Sedonan är lite väl stor för ett sånt tunt spö, och skulle hellre leta efter någon ännu lättare rulle...
          - Öland, Kalmarsidan och Smålands insjöar -

Kommentera

Varför är det ingen bra ide men flätlina och spinnare till ul spö för?
            På mitt stora spö som är 9 fot kör jag med 0,20 fireline och där funkar spinnare med storleken 3-6 hur bra som helst!

Kommentera

Jag kör också flätlina 0,15 eller nåpot på min UL-rulle. Dock så har den slitits rätt fort så ja ska byta lina nu till våren...Annars har det funkat bra tycker jag!

Kommentera

okey!! tror att det lär funka bra jag i alla fall...det kan ju bero på att dina spöringar inte är det bästa kanske?!?! eller ska inte säga nått när man inte vet!!

Kommentera

Ja jag tror också det är spöringarna som är dåliga, då det är ett lite äldre spö med ej anpassade spöringar för flätlina, men de känns (min teori) som att tunnare lina slits snabbare...

Kommentera

Är det någon som har någon erfarenhet av detta spöt?
                    Bios Viper FC 198H-L 6,6 fot 1-10 gram?
                    Någon som vet nyt pris på detta spö? Och man kan klassa det som ett UL soö cva? :p Viklen rulle hjade ni använt till detta spö?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 245 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B