bondtrolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

bondtrolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• bondtrolling

vill så gärna kunna köra lite bondtrolling med min lilla vator (liten gul/orange båt). har sett att det finns små paravaner och lite andra pryttlar till detta. men har som vanligt ingen koll på det jag vill göra. så! är det någon som kan tipsa lite om vad jag behöver för att kunna rigga 2-4 spön på ett ok sätt.

om det dessutom finns lite begagnat till salu, så är det högintressant.
    achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
    \m/

Om du vill köra med 4 spön är det bara att köpa fyra spöhållare... Sen är det bara att köra på.

Kommentera

där ser man, det var alltså inte svårare än så. men är inte en paravan vettigt? om man skulle vilja komma ut lite åt sidorna och täcka ett lite bredare område. har trollat en del med större båtar (inte egna dock) och det är så innihelvete med pryttlar. master och djupriggar och klämmor och fan och hans moster.
      achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
      \m/

Kommentera

Paravaner är kul. Jag fiskade mycket Yellow bird¨s för några år sedan. Gjorde dem själv, kostnad cirkus 50 kr per styck=)

Nu på senare så har jag använt mig av en föredetta hambock, som fick tjänstgöra som spöhållare och mast=)
        Det är faktiskt ganska enkelt att göra det mesta, om man bara har ett hum om hur det ska se ut.

Jag fick hjälp av mina världsvana klubbkamrater=)

Paravaner vidgar verkligen fisket! Jag trollar mest gädda och gös (inget körkort, så laxar och öringar får vänta ett tag) Och där är paravaner mitt bästa hjälp medel!

Gjorde en hemmagjord djuprigg en gång också, den var snygg=) (Inte) Vågade inte åka ut på sjön när nån annan var där=) Men funkade gjorde den, vikten var en 5kg hantel med på tejpad planerboard utlösare på... Djupriggs vajern var en tjock gammal flätlina.

Kommentera

Paravaner är inga konstigheter att använda, bara att häkta på linan (se beskrivning på förpackningen). Spöt bör kunna hyssta iväg minst 50g för att vara lämpligt som paravanspö.

Kommentera

Jag erkänner direkt att jag inte har någon erfarenhet av paravaner vid trolling men blir det inte klumpigt, tappar man inte "fiskekännslan" vid drillning?

Min egen begränsade erfarenhet av trolling i mindre och medelstora sjöar är att man har hyffsad spridning på tre spön men det fjärde ställer till mer problem än det gör nytta.
            blåser det en aning och man ständigt måste parera med båten eller ta lite snäva svängar runt öar eller grund så är det som gjort för trassel med 4 spö ute.

Andra kanske har löst detta på något smart vis, ??
            Kan väl tillägga att Jag inte har djupriggar.
            Buster L och jag är polare!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
            25 svar
            3 328 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Chrispenborn